تراب قبادیان عصر روز پنجشبه در گفت و گو با خبرنگاران در اتاق بازرگانی یزد با بیان اینکه هر آنچه از نعمت‌های الهی را در نظر بگیریم، خداوند به ایرانیان عرضه کرد، اظهار کرد: امروز یکی از شاخص های مقایسه ای کشورها توانمندی های اقتصادی است .
وی افزود: اقتصاد هر کشوری مبتنی بر منابع یا بر دانش مبتنی است و بدون شک هر چه ذخایر معدنی و انرژی و گاز وجود داشته باشد و منابع ثروت در ایران داشته باشیم، همه پایان‌ پذیر هستند.
معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، تصریح کرد: ایران یک درصد جمعیت کره زمین را دارد،طبق آمارهای رسمی، یک و 72 صدم آلایندگی‌ها به ویژه گازهای گلخانه‌ای در جهان را تولید می‌کند.
قبادیان توسعه پایدار را برآورده کردن نیازهای نسل امروز بدون در خطر افتادن منافع نسل‌های آینده دانست و ادامه داد : طبیعتا زمانی که در کشور بیکاری، فقر و دیگر مشکلات وجود داشته باشد به این معنی است نتوانستیم نیازهای نسل امروز را هم برآورده کنیم چه برسد به اینکه برای نسل‌های آینده هم برنامه‌ریزی داشته باشیم.
وی بیان کرد: برای رفع چنین مشکلاتی باید کشور را نه فقط با تکیه بر منابع بلکه با تکیه بر دانش اداره کرد و در این مسیر از دانش و علوم برای توسعه و ایجاد منابع جدید استفاده و بهره کافی را برد.
این مسئول با بیان اینکه ایران در زمینه بهداشت و درمان پیشرفت بسیار خوبی دارد، یادآور شد: این در حالی است در دیگر عرصه‌ها نتوانستیم با دانشگاه ارتباط مناسب را برقرار کنیم.
قبادیان گفت: در صورتی که دانشگاه به درستی رشد کرده باشد، صنعت و اجتماع نباید به سراغ دانشگاه برود و مشکلاتش را بیان کند، بلکه دانشگاه باید به بررسی مشکلات جامعه در زمینه‌های مختلف بپردازد و اقدام به ارایه راهکار عملی و علمی برای رفع این مشکل کند.
این مسئول تأکید کرد : دنیای آینده دنیای رقابت در منابع نیست بلکه تمام دنیا در مورد دانش با یکدیگر رقابت می‌کنند، از این رو صنعت و دانشگاه باید در کنار یکدیگر از توانمندی‌های همدیگر استفاده کنند.
معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت با انتقاد از ارتباط ضعیف بین دانشگاه و صنعت گفت: نه صنعت و نه دانشگاه برای رفع مشکلات آن طور که شایسته است به تعامل با یکدیگر نپرداخته‌اند این درحالی است که نخبگان جوان زیادی در کشور داریم.
قبادیان با بیان اینکه مطرح شدن اقتصاد مقاومتی، ما را از خواب غفلت بیدار کرد و قطعا تنها راه رفع مشکلات تحقق بندهای اقتصاد مقاومتی است، اضافه کرد: اقتصاد برون‌گرایی با تکیه بر ایجاد ارزش افزوده و اقتصاد درون‌‌زایی با تکیه بر علم و دانش از مولفه‌های بسیار مهم اقتصاد مقاومتی است که باید مدنظر جدی باشد.
وی ادامه داد : در صورتی که به این مولفه‌ها نگاه درستی داشته باشیم و مشارکت مردم در طرح‌های مختلف را محقق کنیم به گونه‌ای که دولت برنامه ریز ، هادی ، نظاره‌گر و تسهیل‌گر باشد، می‌توانیم پیشرفت چهارسال آینده کشور را از آلان مشاهده کنیم.
قبادیان از انعقاد تفاهم‌نامه « سامانه‌مند کردن و نهادینه کردن کارآموزی دانشجویان در صنایع» و طراحی آن در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خبر داد و گفت: با اجرای این طرح پایان‌نامه‌های دانشجویی سه ویژگی مساله محور بودن، ماموریت گرا بودن و هدف گرا بودن را دارا می‌شوند و این مسایل مشکلات صنایع و جامعه را برطرف می‌کند.
وی با بیان پنج میلیون دانشجو و فارغ‌التحصیلی سالانه حداقل یک میلیون و 250 هزار نفر از دانشگاه‌ها با مدارک لیسانس و بالاتر اشاره کرد و ادامه داد: دولت نمی‌توانند همانند گذشته میز و شغل اداری برای فارغ‌التحصیلان ایجاد کند و هر کسی که فارغ‌التحصیل می‌شود باید خودش بتواند برای حداقل 10 نفر اشتغال ایجاد و اقدام به کارفرمایی کند.
وی گفت: هم اکنون دانشجویان باید علاوه بر مباحث علمی ، عرصه عمل را نیز تجربه کنند و فرصت مطالعاتی را در دانشجویان و استادان در فضاهای صنعتی فراهم کنیم.
وی افزود: باید با ایجاد پست داک با دوران یک تا 2 سال فعالیت فارغ التحصیلان دکترا در فضای صنعتی و اولویت جذب هیات علمی به این افراد زمینه ارتباط بیشتر دانشگاه و صنعت را فراهم کنیم.
معاون آموزش ، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، روز پنجشنبه در سفر به شهرستان اشکذر با بیان اینکه تولید و اشتغال خط مقدم توسعه است، گفت: امروز خط مقدم کشور ایجاد کار و تلاش تولید داخلی ،تولید ثروت و ایجاد کارگاه های استاندارد با نگاه توسعه ای و رقابتی است .
برات قبادیان در آیین بهره برداری از یک واحد تولید سلولزی افزود: وظیفه ما برنامه ریزی و سیاست گذاری کلان و تسهیل گری با اولویت دادن به بخش خصوصی است.
وی اظهار کرد: کسانی که علاقه مند به پیشرفت کشور هستند باید در مسیر برنامه ریزی 50 سال آینده و انتقال تصدی گری به سمت مردم و بخش خصوصی توجه جدی داشته باشند.
معاون وزارت صنعت اضافه کرد: نگاه کارخانه های بزرگ باقیمانده از 100 سال گذشته، به آینده همراه با نوآوری است و ماندن در عرصه رقابت تنها با نوآوری میسر می شود که با تحقیق و توسعه و نیز جذب جوانان تحصیل کرده و پرورش آنها میسر است .
1968*2047* خبرنگار- محمود رضا رحمانی* انتشار- عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.