به گزارش ایرنا، سعید مومنی روز چهارشنبه در مراسم افتتاح طرح های شرکت گاز اذربایجان شرقی در تبریز افزود: از نظر منابع گازی با 34 هزار میلیارد مترمکعب ذخایر گازی، رتبه اول دنیا را داریم.
وی ادامه داد: از نظر تولید نیز چهارمین کشور تولید کننده کشور هستیم و از نظر مصرف نیز بعد از کشورهای روسیه و آمریکا سومین کشور مصرف کننده جهان هستیم.
مومنی با اشاره به اینکه شبکه گسترده انتقال و توزیع گاز در کشور اجرا شده که در دنیا بی نظیر است، اظهار کرد: 36 هزار کیلومتر خطوط انتقال و 320 هزار کیلومتر شبکه در سراسر کشور اجرا شده است.
وی اضافه کرد: یک هزارو 91 شهر و 23 هزار و 600 روستا با بیش از 21 میلیون مشترک از نعمت گاز بهره مند شده اند.
مدیرگازرسانی شرکت ملی گاز ایران اظهار کرد: از نظر تامین انرژی با داشتن این منابع وظیفه دولت و وزارت نفت تامین انرژی گازی کشور و توسعه آن است که در این راستا حرکت هایی شده که در دنیا بی نظیر است.
وی ادامه داد: رشد توسعه گازرسانی در کشور ما 10 الی 12 درصد درصد است در حالی که این رقم در دنیا 2 تا 2.2 درصد است.
مومنی اضافه کرد: در پنج ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 7.2 درصد افزایش مصرف داشتیم.
وی ادامه داد: در سال گذشته روزانه 515 میلیون مترمکعب مصرف داشتیم و در سال جاری 578 میلیون متر مکعب مصرف می شود.
مدیرگازرسانی شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه روند مصرف در کشور نگران کننده است، گفت: با این روند مصرف اگر قرار بود سوخت مایع مصرف شود فاجعه زیست محیطی در کشور اتفاق می افتد.
وی اظهار کرد: سهم ما در تجارت جهانی گاز بر اساس چشم اندازی که برای شرکت گاز تعریف شده تا سال 1400 باید هشت تا 10 درصد باشد که این رقم اکنون زیر 2 درصد است.
مومنی تاکید کرد: یک انقلاب و عزم ملی در سطح تکنولوژی ، رفتار فردی و تولید لازم است رخ دهد تا با بهینه شدن مصرف گاز صاردات آن افزایش یابد.
وی گفت: کارهای توسعه ای در کشور به اتمام رسیده و اکنون نگهداری از این تاسیسات وظیفه اصلی ماست.
به گزارش ایرنا، در این مراسم گازرسانی به 78 روستای استان به شکل نمادین افتتاح وبه بهره برداری رسید و همچنین عملیات اجرایی گازرسانی به 115روستای استان آغاز شد.
خبرنگار: مینا بازگشا**انتشار: عزیزی راد
6120/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.