به گزارش ایرنا، توجه به غنی سازی اوقات فراغت نوجوانان و جوانان، دغدغه ای همیشگی به حساب می آید و با تمام شدن فصل امتحانات و آغاز فصل تابستان، تب فعالیت ها در این زمینه بالا می گیرد.
نیمی از جمعیت ایران را جوانان تشکیل می دهند، به همین جهت غنی سازی اوقات فراغت نوجوانان و جوانان موضوع مهمی است و نباید به سادگی از کنار ان عبور کرد.
نظام آموزشی کشور برای 180 روز مفید تحصیلی برنامه دارد و نیمی از سال دانش آموزان در قالب تعطیلات تابستانی یا میان هفته، در حال سپری کردن اوقات فراغت هستند باید در مورد نحوه سپری شدن اوقات فراغت توسط کودکان و نوجوانان حساس باشیم.
با توجه به تاکید ویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی برای کاهش آسیب های اجتماعی، باید آگاه سازی دانش آموزان را در اولویت قرار داد که غنی سازی اوقات فراغت نوجوانان و جوانان نقش مهمی در تحقق این هدف دارد.
هدف اصلی در پرکردن و غنی سازی اوقات فراغت فرزندان در ایام تعطیل بویژه تابستان ها، علاوه بر مباحث آموزشی، ایجاد روحیه نشاط و شادابی برای نوجوانان و جوانان و حتی بزرگسالان است.
*** اوقات فراغت بر محور ترویج فرهنگ کار باشد
استاندار یزد بر ضرورت برنامه ریزی های مشخص و مدون در اوقات فراغت نسل جوان در طول سال و فصل تابستان بر محور ترویج فرهنگ کار تاکید کرد و افزود: برنامه های اوقات فراغت باید بسوی فرهنگ تلاش و هدایت و برنامه ریزی انجام و اقدام های جدی و شایسته بعمل آید.
سید محمد میرمحمدی در نشست ستاد ساماندهی امور جوانان یزد ادامه داد: اگر انرژی جوانان در طرح های مختلف اوقات فراغت بسوی کار و تلاش مفید هدایت شود قطعا دارای نتایج بس ارزشمند برای کشور ، جامعه و خود آینده سازان در بر خواهد داشت.
استاندار یزد گفت: برنامه‌های اوقات فراغت جوانان باید با همکاری همگان و دستگاه های مختلف اجرایی و فرهنگی و خود مردم و خانواده ها توام با برنامه ریزی و نشاط باشد.
میرمحمدی تصریح کرد: غنی سازی اوقات فراغت جوانان و دانش آموزان باید با مشارکت عمومی نهادهای مردمی در زمینه‌های مختلف و حمایت دستگاه‌های اجرایی انجام شود.
وی گفت: برنامه‌ها اوقات فراغت باید بصورت تفکیکی براساس محدوده سنی، علاقمندی جوانان و نیازها برگزار شود و در پایان مورد ارزیابی جدی قرار گیرد
***مهارت آموزی و خوداتکایی محور برنامه های اوقات فراغت قرار گیرد
استاندار یزد گفت: مهارت آموزی، خوداتکایی و جلب مشارکت دانش آموزان در فعالیت های مختلف باید محور برنامه های غنی سازی اوقات فراغت در طول سال و بخصوص تابستان قرار گیرد
وی خاطر نشان کرد: اوقات فراغت دانش آموزان در فصل تابستان یک فرصت است که باید مسئولان با برنامه ریزی دقیق زمینه سازی شکوفایی استعدادهای این قشر را در این فرصت فراهم کنند.
وی ادامه داد: اگر دانش آموزان بصورت جدی و عملی در برنامه های مختلف مشارکت داشته باشند زمینه اتکا به خود و شکوفایی ظرفیت های آنها حاصل می شود و این هدف مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
استاندار یزد گفت: برنامه های تابستانی و اردوهای دانش آموزی باید بنحوی برنامه ریزی و اجرا شود که هزینه زیادی را برای آینده سازان و خانواده های آنها تحمیل نکند.
میرمحمدی افزود: ایجاد فروشگاه های عرضه محصولات و مهارت های دانش آموزان از مسائل مهمی است که باید مدنظر فعالیت های اوقات فراغت قرار گیرد.
*** دستگاه های متولی در حوزه تخصص خود فعالیت کنند
معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی یزد به خبرنگار ایرنا گفت: کلاس های اوقات فراغت این اداره کل از 10 تیر آغاز شده و تا نیمه مردادماه ادامه خواهد داشت.
حجت الاسلام علی کارگر افزود: در این مدت 60 کلاس بوستان معرفت، 70کلاس قرائت قران ،30 کلاس حفظ قران ، 35 کلاس مفاهیم قرآنی برای اوقات فراغت نوجوانان و جوانان توسط این اداره مهیا شده است.
وی اجرای طرح بینات در 40 کلاس ، طرح قرانی 1451 در 60 کلاس و بوستان معرفت هم در 60 کلاس را از دیگر برنامه های اوقات فراغت این اداره کل در سالجاری اعلام کرد و گفت: این کلاس ها با همکاری موسسات قرآنی در استان برگزار می شود.
کارگر خاطر نشان کرد: برای جذب جوانان به کلاس های اوقات فراغت باید متناسب با سن و زمان حال برای انها برنامه ریزی کرد که مورد استقبال قرار گیرد.
وی اضافه کرد: همچنین باید برنامه های اردوی _ تفریحی و زیارتی هم در طول تابستان برای نوجوانان و جوانان دیده شود که موجب علاقه و ایجاد انگیزه در آنها شود.
وی گفت: دستگاه های متولی برگزاری کلاس های اوقات فراغت باید در حوزه تخصص خود نسبت به برگزاری کلاس ها اقدام کنند تا موفق شوند.
*** طرح های ورزشی اوقات فراغت
رئیس اداره تربیت بدنی آموزش و پرورش استان یزدهم با اشاره به طرح های ورزشی اوقات فراغت تابستانی دانش آموزان استان گفت: این طرح ها از 15 تیرماه در این استان آغاز شده است.
مصطفی خلیلی افزود: 257 کانون برون مدرسه ای با 20 هزار و 367 کلاس و 70 کانون درون مدرسه ای با 340 کلاس در رشته های مجاز آموزشگاهی تشکیل و دانش اموزان به تفکیک مقطع و جنسیت در این کلاس ها شرکت خواهند کرد .
وی اظهار امیدواری کرد در کانون های برون مدرسه ای قریب 60 هزار و در کانون های درون مدرسه ای بیش از 8 هزار و 600 دانش آموز جذب شوند .
*** هر دانش آموز، یک مهارت
معاون پژوهشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد هم گفت: پارسال 57 هزار دانش آموز در برنامه های اوقات فراغت تابستانی مشارکت کردند که پیش بینی می شود امسال این رقم به 65 هزار نفر برسد.
علی سرداری افزود: این دانش آموزان با حضور در پایگاه های مختلف فرهنگی، هنری و ورزشی از برنامه های مهارتی آنها استفاده خواهند کرد .
وی گفت: هم اکنون 28 کانون فرهنگی هنری ، 257 کانون ورزشی ، 19 مرکز دارالقرآن الکریم و 15 پژوهشسرای دانش آموزی در طول سال و بخصوص فصل تابستان در قالب طرح اوقات فراغت در خدمت دانش آموزان است.
این مسئول اظهار داشت: در کنار برنامه های مختلف فرهنگی و ورزشی 2 اردوگاه استانی و همچنین 10 اردوگاه شهرستانی برای برنامه های جنبی و غنی سازی اوقات فراغت آماده پذیرایی از دانش آموزان می باشد .
سرداری گفت: شعار امسال طرح های تابستانی اوقات فراغت دانش آموزان 'هر دانش آموز یک مهارت است' بنابراین فعالیت ها خلاقانه با مهارت آموزی و با مشارکت جدی آنها برگزار می شود.
معاون پژوهشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد گفت: برگزاری کارگاه های مختلف و برپایی اردوهای متنوع در کنار کلاس ها برای غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان پیش بینی شده است.
*** برنامه های اوقات فراغت در حوزه کودک و نوجوان
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد گفت: کانون، برای پرکردن اوقات فراغت با برنامه های دقیق و حساب شده و البته تخصصی در حوزه کودک و نوجوان فعالیت می کند، هرچند که کتابخانه های کانون،کتاب خانه های تخصصی کودک و نوجوان در سطح کشور محسوب می شوند و می توان بهترین منابع کتاب کودک و نوجوان را در این کتابخانه ها جستجو کرد.
عباسعلی دانافر با اشاره به نیم قرن فعالیت کانون در کشور و نیز چهل سالگی کانون استان یزد افزود: کانون با فعالیت های 40 گانه و بارویکرد فرهنگی ،هنری،ادبی ،علمی، مذهبی، به شکل غیرمستقیم در خدمت کودکان و نوجوانان 6 تا 17 سال می باشد و تاکنون فعالیت های خوبی را انجام داده و بدون تبلیغ و با یک آرامش خاصی ،مخاطب خاص خودش را دارد.
وی اضافه کرد: استقبال خوبی از فعالیت ها کانون شده و همیشه ایام تابستان مراکز فرهنگی هنری کانون استان پر رونق بوده و در پرکردن اوقات فراغت بچه ها نقش بسزایی داشته است.
دانافر ادامه داد: تمام فعالیت های کانون با محور کتاب و کتابخوانی انجام می شود و یکی از کارهای اصلی در مراکز فرهنگی هنری کانون امانت کتاب است که برای مدت یک هفته دوجلد کتاب در اختیار اعضا قرار می گیرد.
مدیرکل کانون پرورش کودکان و نوجوانان استان یزد در مورد مراکز کانون اظهار کرد: در حال حاضر 18مرکز فرهنگی هنری ثابت در ایام تابستان به کودکان و نوجوانان خدمات می دهند،که اعضا با مراجعه به این مراکزبه فعالیت می پردازند.
وی خاطر نشان کرد: از سویی چهار کتابخانه سیار روستاییِ یزد و اشکذر، بافق ،مهریز و خاتم نیز در طول سال و ایام تابستان برای پرکردن اوقات فراغت اعضایی که نمی توانند در مراکز ثابت حضور یابند به روستاها سفر می کنند و به شکل رایگان خدمات می دهند .
وی گفت: همچنین کتابخانه پستی هم برای بچه های روستایی در دورترین نقطه، کتاب پست می کند و از طریق مکاتبه ،بچه ها را در فعالیت های فرهنگی و هنری، ادبی ،دعوت می کند و خدمات این کتابخانه نیز رایگان می باشد.
دانافر در راستای اوقات فراغت بچه ها تأکید کرد: کانون به غیر از فعالیت های چهل گانه ،در عرصه فعالیت های علمی به ویژه رباتیک ،سرود و موسیقی، نمایش خلاق، نمایش عروسکی، پرورش خلاقیت، چرتکه، خوشنویسی و خیلی از فعالیت های مورد نیاز کودکان و نوجوانان که خواسته والدین بوده نیز برنامه هایی را تدارک دیده و انجام می دهد.
وی افزود: ضمن این که از تابستان 96 پارک شنی نیز ویژه کودکان4 تا 8 ساله را نیز راه اندازی کرده و با حضور مشاورین مجرب و مربیان کاربلد، ضمن افزایش شادی و نشاط بچه ها به شکل تخصصی با آن ها فعالیت می کند.
وی از دیگر برنامه های کانون به کانون نمایش و پخش فیلم های کانون، برگزاری جشنواره قصه گویی، نمایش عروسکی، جشنواره فرهنگی هنری رضوی ،برگزاری ویژه برنامه های یاد آذر گرامیداشت زنده یاد مهدی آذر یزدی از دیگر برنامه های کانون بیان کرد.
*** فراغت، فراتر از سرگرمی است
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد هم در این زمینه گفت: به زمانی که انسان خارج از کار اجباری به سر می برد و در فعالیت های آن هیچ اجبار و تکلیفی نیست اوقات فراغت گفته می شود.
مجید جوادیان زاده افزود: اگر فعالیت های فراغتی خارج از این باشد کار اجباری تلقی می شود و پویایی و شادابی خود را از دست می دهد.
وی اظهار داشت: اینکه فرد از کار اجباری و کلیشه ای به طور موقت رها می شود و استعدادهای خود را در وقت فراغت شکوفا می کند از جنبه های مثبت اوقات فراغت محسوب می شود.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد افزود: بسیاری از خلاقیت های اجتماعی و فرهنگی در زمان فراغت صورت گرفته است و فراغت فراتر از سرگرمی است.
وی افزود: مشکل این است بسیاری از کارها جنبه فراغتی ندارند امور فراغتی تلقی می شوند که باید به امر توجه لازم شود.
وی گفت: معتقدم ماهیت سازمان های مردم نهاد داوطلبانه و غیر اجیاری است بنایراین باید از توانمیدهای انها برای ارائه خدمات فراغتی استفاده کنیم که موجب تحول در اوقات فراغت می شود.
وی با بیان اینکه شواهد نشان داده که فرهنگ یک جامعه در زمان فراغت شکل می گیرد خاطر نشان کرد: والدین باید به برنامه فراغتی فرزندان خود توجه داشته باشند و اوقات فراغت آنها به یکسری کارهای اجباری و خسته کننده تبدیل نکنند.
وی خاطر نشان کرد: شرکت افراد در برنامه اوقات فراغت باید براساس علاقه مندی و استعداد فرد باشد و غنی سازی و پر کردن اوقات فراغت دربین افراد جامعه و خانواده ها نباید به معنی گذران وقت باشد.
*** اوقات فراغت به معنای انجام فعالیت های مورد دلخواه
یک جامعه شناس و استاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه یزد هم گفت: اوقات فراغت به معنای رهایی از کار، اشتغال و فعالیتهای رسمی و انجام فعالیتهای مورد نظر و دلخواه است.
دکتر محمد مبارکی بر اهمیت برنامه ریزی دقیق برای اوقات فراغت جوانان و نوجوانان تاکید کرد و افزود: با توجه به اینکه این قشر بیشتر در معرض آسیب های اجتماعی و تهاجم فرهنگی قرار دارند باید به صورت سنجیده برای انها برنامه ریزی شود.
وی اظهار کرد: اگر در این زمینه بی توجهی شود خسارات زیادی به قشر یاد شده وارد می شود که قابل جبران نخواهد بود.
وی خاطر نشان کرد: لازم است قبل از برنامه ریزی ، در زمینه تمام فعالیت ها اعم ورزشی ، هنری ، فرهنگی ، تربیتی ، علمی و حرفه ای متناسب با هنجارها و ارزش های ان جامعه صورت گیرد وگرنه با چالش روبرو خواهیم شد.
وی خاطر نشان کرد: آموزش مهارت های زندگی و نیز پیشگیری از آسیب های اجتماعی از دیگر نیازهای ضروری برای نسل نوجوان و جوان جامعه است باید در کنار هر کلاس اوقات فراغت تابستانی، به این نوع آموزش ها توجه و پرداخته شود تا نسلی سالم برای آینده تربیت شود.
***
یکی از والدین یزدی هم که دارای دو فرزند است گفت: در برنامه ریزی طرح اوقات فراغت باید روحیات جوانان و نوجوانان را در نظر گرفت و براساس آن برنامه ریزی کرد.
احمدی دهقانی با بیان اینکه امروزه بسیاری از معضلات اجتماعی گریبانگر جوانان و نوجوان شده است افزود: همه متولیان برگزاری کلاس های اوقات فراغت باید به این موضوع توجه داشته باشند.
وی اظهار داشت: باید با ایجاد فضایی مناسب و شاداب ، آنها را از بسیاری از معضلات مصون داشت تا با بروز استعدادها آنها، سال تحصیلی جدید را با روحیه ای تازه آغاز کنند.
وی افزود: باید کلاس های اوقات فراغت منجر به یک حرفه و مهارت دانش اموز بیانجامد نه اینکه فقط وقت ان ها را هدر دهد.
***مادر یک دانش اموز یزدی هم گفت: باید کارشناسان ماهر ، اهل فن و روانشناس بر نحوه اوقات فراغت جوانان و نوجوانان نظارت کنند.
زهرا حسینی افزود: برنامه های اوقات فراغت نباید خسته کننده و ملال اور باشد که آنهارا از ادامه را بازدارد بلکه باید شاداب باشد.
وی خاطر نشان کرد: بسیاری از کلاس هایی که برای اوقات فراغت دانش آموزان برگزار می شود هیچ خروجی جز تلف کردن وقت انها ندارد.
**یک نوجوانان یزدی هم با بیان اینکه کلاس اوقات فراغت باید پر محتوا و با کیفیت باشند گفت: برگزاری کلاس های شاداب و با نشاط و هدفمند برای کودکان، نوجوانان و جوانان می تواند علاوه بر ارائه آموزش های مختلف، انها را از بسیاری آسیب ها مصون می کند.
علی رحیمی افزود: برخی از جوانان به دلیل فاصله داشتن کلاس ها از محل زندگی نمی توانند در کلاس های اوقات فراغت شرکت کنند.
وی نبود اطلاع رسانی دقیق و پیوسته از فعالیت های مربوط به اوقات فراغت دستگاه های مختلف در استان را یکی از مشکلات مربوط به تعطیلات تابستانی عنوان کرد و گفت:در پاره ای موارد شاهد بوده ام که پس از برگزاری برنامه ها بنرهای اطلاع رسانی در نقاط مختلف شهر نصب شده و وقتی به نهادهای اجرایی مراجعه کرده ایم ، اعلام کرده اند مهلت نام نویسی به پایان رسیده است.
استان یزد بیش از 200 هزار دانش آموز دارد.
2088/ 6197 گزارش از: کبری دانشی ** انتشار: فلاح
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.