به گزارش ایرنا، بدون شک یکی از مولفه های اساسی در ارایه خدمات و توزیع امکانات به ویژه در امر خطیر مدرسه سازی در وهله نخست نیازسنجی درست، منطقی با نگاه و رویکرد آینده نگری در زمینه هزینه کرد منابع، فرصت ها و ظرفیت هاست.
ضرورتی که به نظر می رسد در راستای توزیع امکانات آموزشی و ساخت مدرسه در این استان رعایت نشده و یا حداقل کمتر به آن توجه شده است.
البته هرچند این مهم اینک مشکلات و چالش هایی فراتر از مشکل نداشتن مدرسه برای متولیان امر آموزش و پرورش ایجاد کرده و به گفته آنها اجاره هتل مقرون به صرفه تر از ساخت مدرسه در برخی مناطق است، اما این مشکل به هیچ وجه نافی و به مثابه نادیده گرفتن تلاش ها و احساس مسئولیت مسئولان امر و به ویژه حس نوعدوستی و خیرخواهی خیران مدرسه ساز در این امر خیرخواهانه و خداپسندانه نباید تلقی شود.
خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) کهگیلویه و بویراحمد به دلیل اهمیت و ضرورت مقوله تجمیع مدارس کم جمعیت در میزگردی با حضور جمعی از مسئولان، کارشناسان و دست اندرکاران اداره کل آموزش و پرورش استان به این مهم پرداخت.
حسینعلی فاتحی معاون پژوهش و برنامه ریزی، علی اکبر دهقان رئیس گروه تحقیق و پژوهش، صمد نوروزیان رئیس گروه طرح و برنامه، اصغر بهزادی رئیس واحد برنامه ریزی و آموزش نیروی انسانی و وحید سجادپور رئیس گروه تحلیل محتوای کتاب های درسی در این میزگرد حضور داشتند.

** وجود 2 هزار مدرسه کمتر از 15دانش آموز
کهگیلویه وبویراحمد با جمعیتی افزون بر 713 هزار نفر با هشت شهرستان، 17 شهر و یکهزار و 676 روستای دارای سکنه است که بیش از 46 درصد جمعیت آن در روستاها و مناطق عشایری ساکن هستند.
به گفته مسئولان آموزش و پرورش هم اینک 2هزار و 218مدرسه با ظرفیت یک تا کمتر از 15 دانش آموز بویژه در مناطق عشایری و روستایی کهیلویه وبویراحمد وجود دارد.
9مدرسه یک دانش آموزی، 77مدرسه 2دانش آموزی، 451آموزشگاه زیر پنج دانش آموزی، 765 مدرسه زیر10 دانش آموز و 916 مدرسه نیز زیر 15دانش آموزی از این تعداد هستند.

** ضرورت تدبیر در امر مدرسه سازی
مسئولان آموزش و پرورش کهگیلویه وبویراحمد در حالی نیاز به فضای آموزشی و ساخت مدرسه در برخی مناطق را غیرضروری و حتی هزینه بر دانسته اند که مردم و شهروندان شهر مادوان در فاصله کمتر از پنج کیلومتری یاسوج مرکز استان و با جمعیتی افزون بر 18 هزار نفر از نبود مدرسه و فضای آموزشی مناسب رنج می برند.
کمبود فضای آموزشی هم اینک به یکی از معضلات و چالش‌های جدی در این شهر تبدیل شده به‌گونه‌ای که به گفته داریوش جهانبخش شهردار مادوان حدود نیمی از جمعیت دانش آموزی، خارج از شهر و در روستاهای اطراف و یا شهر یاسوج تحصیل می‌کنند.
شهر مادوان اکنون با جمعیت دانش آموزی افزون بر سه هزار نفری خود دارای کمتر از چهار هزار مترمربع فضای آموزشی است.
این در حالی است که بر اساس استاندارد باید بیش از 15 هزار مترمربع در این شهر فضای آموزشی موجود باشد.

**شرایط خاص وضعیت پوشش تحصیلی استان
رئیس گروه طرح و برنامه اداره کل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت که تعداد دانش آموزان در حال تحصیل در مدارس کم جمعیت کهگیلویه و بویراحمد 542 نفر است که 345 معلم نیز کار تدریس به آنها را بر عهده دارند.
صمد نوروزیان اظهار داشت: وضعیت پوشش تحصیلی این استان دارای شرایط خاصی نسبت به دیگر استان های کشور است.

**پرداخت 45 میلیارد ریال حقوق به معلمان مدارس کم جمعیت استان
وی با اشاره به اینکه سالانه به طور میانگین حدود 45 میلیارد ریال حقوق و دستمزد به 345 معلم کهگیلویه و بویراحمد پرداخت می شود، افزود که هزینه های تحصیل دانش آموزان مدارس کم جمعیت به ویژه تک دانش آموزی استان به قدری بالاست که اجاره کردن هتل برای آنان مقرون به صرفه تر از وجود چنین کلاس هایی است.
رئیس گروه طرح و برنامه اداره کل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: تأکید مسئولان آموزش و پرورش این استان و وزارتخانه پوشش کامل تحصیلی دانش آموزان استان در هر سه مقطع ابتدایی، متوسطه اول و دوم است.
نوروزیان عنوان کرد که در امر تجمیع مدارس کم جمعیت کهگیلویه و بویراحمد برای باز نماندن دانش آموزان این استان از تحصیل موضوع مهم به خطر نیفتادن جان دانش آموزان نیز مورد توجه جدی است.

**وجود انباشت و کمبود نیرو در برخی مناطق استان
وی ابراز داشت: انباشت نیرو در شهر یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد و حومه آن وجود داشته و برخی نقاط این استان نیز با کمبود نیرو مواجه هستند که یکی از دلایل مهم آن ضعف مدیریتی در سال های قبل است.
رئیس گروه طرح و برنامه اداره کل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت که در مناطق کمتر توسعه یافته این استان نگهداشت معلمان دشوار بوده و همواره نیز رفاه حال آنان مدنظر است.
نوروزیان اظهار داشت: واحد طرح و برنامه اداره کل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد به عنوان مرجع آماری آن نقش مهمی در تأمین نیازمندی ها، نیروی انسانی و تجهیزات مورد نیاز دارد.

**تحصیل 150 هزار دانش آموز در سه هزار آموزشگاه
معاون پژوهش و برنامه ریزی اداره کل آموزش و پرورش کهگیلویه وبویراحمد گفت: اداره کل آموزش و پرورش این استان دارای 13 شهرستان و منطقه آموزشی است و هم اینک نیز 150 هزار و 238 دانش آموز پسر و دختر در مقاطع ابتدایی و متوسطه اول و دوم در استان تحصیل می کنند.
حسینعلی فاتحی افزود که 2 هزار و 944 آموزشگاه در قالب هشت هزار و 440 کلاس درس در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که از این تعداد افزون بر 2 هزار مدرسه کمتر از 15 دانش آموز در آن تحصیل می کنند.
معاون پژوهش و برنامه ریزی اداره کل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: 51.86 درصد دانش آموزان این استان پسر، 48.13 درصد دختر و یک صدم درصد نیز در مدارس غیردولتی در حال تحصیل هستند.
فاتحی عنوان کرد که از مجموع دانش آموزان کهگیلویه و بویراحمد 65درصد در مدارس شهری و 35 درصد نیز در مدارس روستایی تحصیل می کنند.

**تحصیل 421 دانشجوی معلم در استان
فاتحی عنوان کرد که 421 نفر از پذیرفته شدگان در آزمون سراسری 1396 از مهر سال جاری در دانشگاه فرهنگیان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان دانشجوی معلم مشغول به تحصیل می شوند.
وی ابراز داشت: 139 نفر از دانش آموختگان دانشگاه ها در رشته های مختلف و بر اساس ماده 28 در اداره کل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد به کار گرفته می شوند و آزمون استخدامی آنها نیز توسط سازمان سنجش آموزش کشور انجام خواهد شد.

**سخت گذر بودن برخی نقاط استان مشکل مهم نظام آموزشی
فاتحی اظهار داشت: پراکندگی روستاها و سخت گذر بودن برخی نقاط کهگیلویه و بویراحمد از مهمترین مشکلات نظام آموزشی استان بوده و به همین دلیل استفاده از مدارس شبانه روزی و تجمیع مدارس کم جمعیت روستاهای همجوار در دستور کار است.
وی افزود که چنین اقدام های مهمی به جبران کسری معلم و نیروهای اداری و آموزشی در کهگیلویه و بویراحمد کمک بسزایی خواهد کرد.

**نامناسب بودن توزیع نیروی انسانی در سال های گذشته
فاتحی بیان کرد: توزیع نیروی انسانی در سال های قبل به نحو مناسبی در کهگیلویه و بویراحمد انجام نشده و هم اینک نیز برخی نقاط این استان از جمله بخش لوداب بویراحمد، حوزه عشایر و شهرهای دیشموک و چاروسا از توابع شهرستان کهگیلویه دارای کمبود نیرو هستند.
وی ابراز داشت: بزرگترین منطقه آموزشی کهگیلویه و بویراحمد با 57 هزار و 291 دانش آموز در شهرستان بویراحمد است و در مناطق مهریان و بلهزار از توابع این شهرستان به دلیل مهاجرپذیر بودن کمبود فضای آموزشی مشهود است.
معاون پژوهش و برنامه ریزی اداره کل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت که کوچکترین منطقه آموزشی این استان نیز بخش لوداب شهرستان بویراحمد با 2 هزار و 480 دانش آموز است.

**فعالیت 14 هزار پرسنل در آموزش و پرورش
فاتحی اظهار داشت: تعداد پرسنل آموزشی، اداری و دانشجومعلمان اداره کل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد 14 هزار و 264 نفر است که از این تعداد 63درصد مرد و 37 درصد نیز زن هستند.
وی افزود که از مجموع این تعداد پرسنل اداره کل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد 14 هزار و 109 نفر رسمی و پیمانی، 155 نفر قراردادی و نیروی وظیفه (سرباز معلم) هستند.
معاون پژوهش و برنامه ریزی اداره کل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: 12 هزار و 60 نفر از مجموع 14هزار و 264 پرسنل اداره کل آموزش و پرورش این استان کادر اداری - آموزشی، 712 نفر نیروی انسانی اداره کل و اداره های شهرستانی و منطقه ای، 753 نفر نیروی خدماتی و 739 نفر نیز دانشجومعلم دانشگاه فرهنگیان هستند.
رئیس گروه تحقیق و پژوهش اداره کل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: در نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری از پایان نامه ها، مقاله های علمی و پژوهشی، تحقیقات، تألیفات و دست ساخته های معلمان این استان رونمایی شده و در معرض دید عموم قرار می گیرند.
علی اکبر دهقان اظهار داشت که مرکز تحقیقات این اداره کل در پارک مهرورزی یاسوج مستقر بوده و مهمترین برنامه های کاری آن نیز شامل اجرای طرح معلم پژوهنده یا اقدام پژوهی، گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری (19 تا 25 آذر) و برپایی نمایشگاه در این هفته با مشارکت دانشگاه های استان است.
وی تصریح کرد: بیستمین دوره طرح معلم پژوهنده یا اقدام پژوهی تا پایان سال تحصیلی جاری در کهگیلویه و بویراحمد برگزار می شود و سهمیه شهرستان ها و مناطق 13 گانه استان نیز مشخص شده است.
وی افزود که نتایج به دست آمده جمع بندی و پس از داوری 10 معلم پژوهنده برتر کهگیلویه و بویراحمد مشخص و علاوه بر معرفی به وزارت آموزش و پرورش در استان نیز مورد تجلیل قرار می گیرند.

**وجود 20 هزار جلد کتاب مرجع در استان
دهقان عنوان کرد که حدود 20 هزار جلد کتاب مرجع در کتابخانه مرکز تحقیقات اداره کل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد موجود است که منبع مناسبی برای نگارش پایان نامه ها و تألیفات معلمان استان به شمار می رود.

**تولید سالانه 400 مقاله علمی توسط معلمان استان
وی ابراز داشت: همه ساله به طور میانگین بین 75 تا 100 پایان نامه توسط معلمان در حال تحصیل مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری کهگیلویه و بویراحمد،حدود 400 مقاله علمی و پژوهشی و بین 40 تا 60 تألیف توسط معلمان استان تولید و عرضه می شود.
دهقان گفت که سال گذشته یکی از معلمان کهگیلویه و بویراحمد موفق به کسب رتبه دوم کشوری در بخش معلم پژوهنده یا اقدام پژوهی شد.
وی اظهار داشت: کمبود اعتبارات پژوهشی از مشکلات مهم مرکز تحقیقات اداره کل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد بوده و سال جاری نیز تنها 70 میلیون ریال اعتبار ملی به آن اختصاص یافت.

**برگزاری یک میلیون نفر ساعت دوره ضمن خدمت برای معلمان
رئیس واحد برنامه ریزی و آموزش نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: سال گذشته حدود یک میلیون و 200 هزار نفر ساعت دوره ضمن خدمت برای معلمان مقاطع ابتدایی و متوسطه اول و دوم کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.
اصغر بهزادی افزود که از سال 1394 انتخاب معلمان نمونه کشوری حذف شد و معلمان برتر تمامی استان ها از جمله کهگیلویه و بویراحمد در 2 سطح منطقه ای و استانی مشخص و مورد تجلیل قرار می گیرند.
وی بیان کرد: هفته معلم سال جاری (12 تا 18 اردیبهشت) 117 نفر از معلمان نمونه این استان شناسایی و تجلیل شدند که از این تعداد 107 نفر منطقه ای و 10 نفر نیز استانی بودند.
بهزادی عنوان کرد که برای نهادینه شدن هر چه بیشتر فرهنگ تجلیل از مقام معلم در کهگیلویه و بویراحمد باید علاوه بر اداره کل آموزش و پرورش تمامی دستگاه های اجرایی استان نیز این کار مهم را انجام دهند.
وی ابراز داشت: 26 شاخص برای انتخاب معلم نمونه در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.

**سند تحول بنیادین راهبرد کلان آموزشی
رئیس گروه تحلیل محتوای کتاب های درسی اداره کل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت که سند تحول بنیادین دارای پنج راهبرد کلان است.
وحید سجادپور اظهار داشت: اجرای برخی از این راهبردها از جمله تغییرات در برنامه درس ملی، اعتبارسنجی کتاب های درسی، تولید بسته های آموزشی به جای کتاب درسی و تولید محتواهای الکترونیکی به عنوان مکمل های آموزشی بر عهده گروه تحلیل محتوای کتاب های درسی اداره های کل آموزش و پرورش استان ها از جمله کهگیلویه و بویراحمد است.
وی افزود که بخشی از تألیف کتاب های درسی به استان ها تفویض اختیار شده به طوری که باید تا پایان برنامه ششم توسعه 20 درصد محتوای این کتاب ها در استان های کشور و با تأکید بر ظرفیت های بومی تولید شود.

**واگذاری تألیف کتاب های پیش دبستانی به استان
رئیس گروه تحلیل محتوای کتاب های درسی اداره کل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: سال تحصیلی جاری تألیف کتاب های دوره پیش دبستانی به استان واگذار شده و این کار توسط تعدادی از معلمان انجام می شود.
سجادپور عنوان کرد که تعدادی از سرگروه های آموزشی کهگیلویه و بویراحمد برای اعتبارسنجی کتاب های درسی مقاطع تحصیلی ابتدایی و متوسطه اول و دوم اقدام به ویرایش آنها می کنند.
وی ابراز داشت: ارزشیابی محتوای کتاب های درسی هر سه مقطع تحصیلی که یک سال از تدریس آنها سپری شده با پرسش از دانش آموزان و معلمان و توسط کارشناسان گروه تحلیل محتوای کتاب های درسی اداره های کل آموزش و پرورش استان ها از جمله کهگیلویه و بویراحمد انجام می شود و مشکلات و نواقصات احتمالی کتاب ها نیز در چاپ بعدی برطرف خواهند شد.
سجادپور اظهار داشت: سال گذشته 18 هزار جلد دفتر دانش آموزی در کهگیلویه و بویراحمد چاپ و بین دانش آموزان استان توزیع شد.
وی افزود که کیف الکترونیک برای دانش آموزان پایه اول ابتدایی تا سوم متوسطه اول (نهم) کهگیلویه و بویراحمد شامل یک لوح فشرده در قالب فایل پی.دی.اف از کتاب های درسی همراه با صوت، متن و آزمون های سال های قبل در استان تولید شده که بین آنها توزیع خواهد شد.

**هوشمندسازی یکهزار کلاس درس استان
سجادپور عنوان کرد که در سال های 1394 و 1395 حدود یکهزار و 60 مدرسه شهری و روستایی کهگیلویه و بویراحمد هوشمندسازی شد و ارتباط مستقیمی نیز بین مدارس هوشمند و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان وجود دارد.
وی ابراز داشت: کهگیلویه و بویراحمد به دلیل کمبود اعتبار و پراکندگی برخی مدارس آن به ویژه در نقاط روستایی دارای مشکلات اساسی در زمینه هوشمندسازی مدارس است.
سجادپور گفت که اتوماسیون اداری در تمامی مدارس و اداره های آموزش و پرورش شهرستان ها و مناطق 13 گانه کهگیلویه و بویراحمد انجام شده و بسیاری از نشست ها نیز از طریق ویدئوکنفرانس برگزار می شود.
گزارشگران حمید جهان و منصور زرگر ** انتشار دهنده:حسینعلی راشکی
3016/8005
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.