به گزارش ایرنا ، مدیران عامل آب منطقه ای استان ، آب و فاضلاب شهری و آب و فاضلاب روستایی استان عصر روز شنبه به همراه جمعی از مدیران این مجموعه ها به مناسبت هفته صرفه جویی در مصرف آب با آیت الله محمدرضا ناصری یزدی دیدار کردند.
مدیر عامل شرکت اب منطقه ای یزد گفت : متوسط بارندگی در سال آب95-96 حدود 76 میلیمتر بوده که این مقدار نسبت به دراز مدت18 درصد کاهش داشته است و در مجموع 30 درصد روان آبها نیز کاهش پیدا کرده اند.
محمدمهدی جوادیان زاده افزود: یزد کم بارش ترین استان کشور است و براساس آمار 29 ساله متوسط بارش استان یزد 100 میلیمتر وبراساس آمار 20 ساله متوسط بارش استان 89 میلیمتر بوده و 11 درصد کاهش داشته است.
وی اضافه کرد: همچنین در سال آبی 96-95 میزان بارش شهر یزد 33 میلیمتر بوده که نسبت به دوره آماری با 48 درصد کاهش روبرو بوده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد ادامه داد: میزان کسری حجم مخزن در کل استان یزد 250 میلیون متر مکعب است یعنی به طور متوسط سالانه 50 سانتی متر افت سطح آب زیرزمینی گزارش شده است.
مدیرعامل آب وفاضلاب استان نیز با بیان شرایط استحصال آب در استان اظهار کرد: آب استحصالی در استان در سال88 3هزار و 166 لیتر در ثانیه بوده در حالی که این میزان در سال 95 به 2هزار و 600 لیتر بر ثانیه کاهش یافته است.
علی اسلامی با تشریح برخی مشکلات موجود در شهرهای استان افزود: مصرف آب در سطح استان13درصد افزایش داشته که می توان افزایش دما در تابستان و استفاده از کولرهای آبی را از دلایل این امر دانست.
در ادامه مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب روستایی استان یزد گزارشی از وضعیت روستاهای استان یز ارائه داد و گفت: از یکهزار و 200 روستای استان نزدیک به 700روستا زیرپوشش شرکت آبفار قرار دارند و بقیه روستاها نیز از خدمات این شرکت بهره مند می شوند.
محمد فاتحی افزود: تعداد 404 منبع آبی تامین کننده این روستاهاست که از این تعداد نزدیک به 100 منبع خشک و80 منبع در آستانه خشکی قرار دارند.
وی در ادامه به برنامه شرکت آبفار اشاره کرد وگفت: از جمله برنامه های کوتاه مدت این شرکت می توان به جیره بندی ، آبرسانی سیار به بیش از 300 روستا در استان ، اجاره چاه های آب در بخش کشاورزی و 2 شبکه ای کردن آب شرب بیش از 15 روستا و برنامه مدیریت مصرف اشاره کرد.
مدیرعمل آبفار درباره برخی راهکارهای میان مدت آبرسانی به روستاها نیز اظهار کرد: از راهکارهای میان مدت این شرکت تکمیل30 مجتمع آبرسانی است که در سال گذشته نزدیک به 10 مجتمع به بهره برداری رسید و پیش بینی می شود در سال جاری تعداد 7 مجتمع دیگر به بهره برداری برسد.
این دیدار به مناسبت هفته اول تیرماه ؛ هفته صرفه جویی در مصرف آب با حضور مدیران عامل و معاونین شرکت های آب منطقه ای ،آب و فاضلاب شهری و روستائی استان یزد انجام شد.
1968/6197 خبرنگار: محمودرضا رحمانی ** انتشار : فلاح
@irnayazdd
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.