لیلی رنجبر روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مراسم روضه قنبر، نماد ضربت خوردن مولای متقیان است که با آداب خاصی در شهرستان بافق استان یزد هر سال برگزار می شود.
وی تصریح کرد: این مراسم به عنوان یکی از آیین ها و رسوم مردم بافق در ایام ماه مبارک رمضان به شمار می رود که از سالهای دور در این شهرستان رسم بوده و از روز نوزدهم تا شب بیست و هفتم ماه رمضان برپا می شود.
رنجبر افزود: اواخر سال 1395 با برگزاری جلسه کمیته ثبت ناملموس کشور، مراسم روضه قنبر واجد ارزش ثبت شناخته شد که با طی کردن روند اداری، اخیرا مراتب ثبت آن از سوی سازمان میراث فرهنگی کشور به استاندار یزد ابلاغ شده است.
رئیس میراث فرهنگی بافق با بیان اینکه این روضه بیشتر مخصوص بانوان بوده و با نذری دادن و طلب حاجت در این چند روز مرسوم است و عمدتا در منازل برگزار می شود گفت: قنبر از غلامان حضرت علی (ع) بوده که فردی در این مراسم با حالاتی شبیه درویشان لباس سفیدی بر تن می کند و با کلاه سفید کشکولی که نماد دوستی حضرت علی بود، مراسم را به اجرا می گذارد.
این مسوول با اشاره به اینکه در این مراسم دو شخصیت دیگر نیز حضور دارند که یکی نقش حضرت زینب (س) را با لباس بلند و مشکی و شخصیت دیگر نقش ام کلثوم را بازی می کند، تصریح کرد: این مراسم هم اکنون نیز در بافق برای طلب حاجت و رفع گرفتاری برگزار می شود و احترام خاصی در بین مردم این شهرستان دارد.
شهرستان بافق دارای بیش از 200 اثر تاریخی، طبیعی و معنوی است که تاکنون 43 اثر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
این شهرستان با 50 هزار نفر جمعیت در فاصله 110 کیلومتری یزد قرار دارد.
7543/ 6197 خبرنگار: اصغر عسکری** انتشار: فلاح
irnayazdd
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.