محمدرضا آخوندی روز چهار ‌شنبه در گفت وگوی تلفنی با خبرنگار ایرنا افزود: در این مدت  ۶ میلیون مترمکعب سیلاب های جمع آوری شده در سازه ها و بندهای خاکی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ابرکوه ذخیره شد.

وی بیان کرد: در جریان بارش های فروردین ماه گذشته سیلاب‌ از مناطق شمالی استان فارس به ابرکوه جاری شد و در شهرستان های بافق و بهاباد هم شاهد جاری شدن سیلاب بودیم.

آخوندی ادامه داد: تاکنون در ابرکوه ۱۹ بند خاکی و بتنی مربوط به اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ساخته شد .

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری یزد همچنین با قدردانی از همیاران طبیعت که در مراقبت از عرصه های طبیعی  استان با این اداره کل  همکاری دارند، تصریح کرد: مردم برای حفاظت از منابع طبیعی گزارش های خود را از طریق سامانه تلفنی ۱۵۰۴ اطلاع رسانی کنند.

آخوندی خاطرنشان کرد: نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی استان با همکاری و گزارش های مردمی و با صدور احکام قضایی مربوطه به ۶ فقره اراضی ملی که از سوی افراد سودجو تصرف شد، خلع ید کردند.

مدیرکل منابع طبیعی یزد تصریح کرد: در اجرای خلع ید این اراضی که طبق تبصره یک ، ماده ۵۵ قانون حفاظت و بهره برداری از اراضی ملی انجام شد،۴۷ هکتار اراضی آزادسازی شد.

۹۸ درصد مساحت یزد به وسعت هفت میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار را عرصه‌های منابع طبیعی تشکیل می دهد  که ۳۸ درصد آن به میزان ۲ میلیون و ۶۵۰هزار هکتار اراضی بیابانی را شامل می‌شود.

استان یزد در منطقه گرم و خشک کشور قرار  دارد ، میزان بارندگی آن کم است به همین دلیل اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری نقش موثری در پیشگیری از بروز خسارت ناشی از سیلاب به زیرساخت های اصلی، مزارع، راه ها، پل ها، تقویت منابع آب های زیرزمینی و افزایش کیفیت آب چاه های کشاورزی و قنات ها دارد.

متوسط بارندگی استان که اوایل دهه ۷۰ حدود ۱۱۰ میلی متر بود در سال های اخیر به دلیل کاهش بارندگی  و  تداوم پدیده خشکسالی تا حدودی کاهش یافت .

با توجه به وجود عرصه های بیابانی میزان تبخیر سالانه آب در استان سه تا چهار هزار میلی متر تخمین زده می شود. 

با وجود بارش‌های مطلوب و البته خسارت بار برای بخش کشاورزی در بهار امسال که میزان آن ۲ هزار میلیارد تومان اعلام شد، یزد با فاصله زیاد همچنان در صدر کم بارش‌ترین استان‌های ایران قرار دارد.

در این مدت بیش از ۲۲۰ روز از سال زراعی آبی (مهرماه ۱۳۹۸ تا ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹) میانگین بارندگی کشور ۲۷۵.۴ میلی متر بود که ۶.۴ درصد کمتر از سال قبل و ۳۳.۶ درصد بیشتر از بلندمدت  است.

در این مدت میانگین میزان بارش در استان یزد ۱۱۹.۷ میلی متر بود که نسبت به سال قبل ( ۱۱۹.۴ ) ۳. درصد و نسبت به بلندمدت (۹۰.۲ میلیمتر ) ۳۲.۷ درصد افزایش دارد.

بر اساس اعلام مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران کشور، یزد با ۱۱۹.۷ میلی متر، خراسان جنوبی با حدود ۳۰ میلی متر بیشتر یعنی ۱۴۹.۴ و اصفهان با ۱۵۶.۱ میلی متر کم بارش‌ترین استان‌های کشور است  که آمار در سال قبل برای هر کدام از این استان‌ها به ترتیب ۱۱۹.۴ ، ۱۳۲.۴ و ۱۸۴.۷ میلی متر بود.

با این وجود روند بارش‌ها در ۲ سال اخیر نسبت به سال‌های قبل و تقریبا ۲ دهه قبل امیدوار کننده است تا شاید قنات‌ها و چشمه های  نواحی مرکزی ایران با بارش‌های بهاری، جانی دوباره گرفته و امید مردم بویژه کشاورزان تقویت شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.