محمدرضا آخوندی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، افزود: جمع آوری سیلاب و روان آب ها نقش موثری در تقویت منابع آب های زیرزمینی استان دارد.

به گفته وی از مجموع سیلاب جمع آوری شده ۸۰۰ هزار مترمکعب آن در بندخاکی روستای رحیم آباد بخش مرکزی ابرکوه  ذخیره شد.

وی ادامه داد: تاکنون ۲ هزار و هشت بند و سازه خاکی در مناطق مختلف استان برای مهار و کنترل سیلاب های فصلی و روان آب ها ساخته‌ شد.

آخوندی با اشاره به جاری شدن سیلاب‌ از مناطق شمالی استان فارس به سمت ابرکوه ، اضافه داد: در این شهرستان ۱۹ بند خاکی و بتنی از سوی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان احداث شد.

مدیرکل منابع طبیعی یزد در ادامه گفت: سال ۱۳۹۸ ، ۳۶۹ میلیارد ریال بودجه از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای ۱۰۰ پروژه و طرح های آبخیزداری و منابع طبیعی استان هزینه شد .

آخوندی ، افزود: از این مبلغ  ۲۸۵ میلیارد ریال برای احیای و اجرای طرح‌های آبخیزداری، جنگداری، توانمند سازی جوامع محلی و مرتعداری هزینه شد.

وی بابیان اینکه حفاظت ، احیا ، توسعه و بهره برداری از عرصه های منابع طبیعی در این حوزه از جمله برنامه های اولویت دار سازمان مرکزی است ، اظهارکرد: جلوگیری از پدیده زمین خواری ، تخریب مراتع و  بوته کنی خط قرمز این اداره کل است .

رفع تصرف ۳۲۶ هکتار اراضی ملی در یزد

آخوندی با قدردانی از همیاران طبیعت که در مراقبت از عرصه های طبیعی با این اداره کل  همکاری دارند، تصریح کرد: مردم برای حفاظت از منابع طبیعی گزارش های خود را از طریق سامانه تلفنی ۱۵۰۴ اطلاع رسانی کنند.

مدیرکل منابع طبیعی یزد خاطرنشان کرد: پارسال نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی استان با همکاری و گزارش های مردمی و با صدور احکام قضایی مربوط به ۴۱۷ فقره اراضی ملی که از سوی افراد سودجو تصرف شد، خلع ید کردند.

آخوندی ادامه داد: در اجرای  خلع ید این اراضی که طبق تبصره یک ، ماده ۵۵ قانون حفاظت و بهره برداری از اراضی ملی انجام شد، ۳۲۶ هکتار اراضی آزادسازی شد.

عشایر ابرکوه و خاتم از کوچ پرهیز کنند

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری یزد همچنین با اشاره به شیوع بیماری کرونا ، تاکید کرد: عشایر این استان برای حفظ سلامتی  خود و همچنین جلوگیری از چرای زودرس مراتع تا اواخر اردیبهشت از کوچ به مناطق ییلاقی استان های فارس و کرمان پرهیز کنند.

وی ادامه داد: با توجه به بارندگی‌ها و تقویت پوشش گیاهی مراتع  و رویش‌ها ، عشایر توجه داشته باشند ، چرای زودرس دام باعث خسارت به پوشش گیاهی و سفت شدن  خاک می‌شود.

تعداد عشایر یزد حدود ۱۰ هزار نفر است که در شهرستان های خاتم و ابرکوه زندگی می کنند.

۹۸ درصد از مساحت یزد به وسعت هفت میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار را عرصه‌های منابع طبیعی تشکیل می دهد که از این میزان چهار میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار آن اراضی مرتعی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.