با اینکه منابع طبیعی و خدادادی سرمایههای همگانی برای امروز و فرداها به شمار می روند اما گاهی اقدامات آگاهانه و ناآگاهانه سبب تخریب این منابع شده و خسارات زیادی به این داشته‌های عمومی  وارد می کند،ثروت هایی که در روزهای خستگی پناهگاه و تفرجگاه عمومی بوده و همگان از برکات آنها بهره‌مند می‌شوند.

وجود این نعمتهای خدادادی زمانی برای همه روشن می‌شود که نسیان آنها ضربههای اساسی در پرتو خشم طبیعت خودنمایی کرده و پدیده های بدیمن در اشکال مختلف مانند سیل، گرد و خاک، افزایش گرمای سطح زمین ، تغییر اقلیم، خشکسالی  و موارد دیگر زندگی بشریت را به مخاطره می‌اندازند.    

 طبق آماراعلام شده از ۵۱۳ هزار هکتار مساحت  استان البرز حدود ۸۴ درصد آن را عرصههای ملی تشکیل می دهند بنابراین با این سهم بالای البرز در منابع طبیعی که از عرصههای ملی برای بسترسازی توسعه اقتصادی به شمارمی‌رود باید تمهیدات ویژه‌ای را برای حفاظت از سرمایههای ارزشمند طبیعی داشت.

آنچه در این سالها بیش از همه چیز موجب نگرانی دوستداران طبیعت در ایران و البرز شده، وقوع آتش سوزی ها و تخریب عرصه‌های طبیعی بوده که مقابله با آن نیازمند عزم همگانی است.

به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۴۰۰ هکتار از سطح مراتع و جنگل‌های واقع در اراضی ملی استان با حریق مواجه شده که بخش قابل توجهی از این آتش سوزی ها به دلیل سهل انگاری گردشگران بوده است .

به همین منظور اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز روز چهارشنبه  با برگزاری کارگاه آموزشی برای کارشناسان  این بخش، موضوع مردم محوری کردن حفاظت از عرصههای طبیعی استان را مورد تاکید و کنکاش قرار داد.

مدیرکل منابع و آبخیزداری استان البرز در این کارگاه آموزشی گفت: مدیریت جامع و پایدار در حوضه‌های آبخیزداری از اهمیت بالایی برخوردار است.

حامد فرضی افزود: بنابراین مروجان و کارشناسان پهنه می توانند پل ارتباطی بین دستگاهها  و مردم باشند و هر طرحی که با حضور مردم برنامه‌ریزی می‌شود تاثیر مستقیمی بر منابع طبیعی و پروژه‌های آن دارد.

وی ادامه داد: باید برای اجرای پروژه های آبخیزداری اقداماتی بر روی توانمندسازی جوامع محلی نیز در نظر گرفت و دراین زمینه فرهنگ سازی نیز باید مد نظر قرار گیرد.

فرضی خاطرنشان کرد: ساماندهی تشکلها و تعاونی منابع طبیعی در کنار تشکلهای تعاونی و جهاد کشاورزی به تحقق اهداف مورد نظر دراین زمینه کمک شایانی دارد.

وی اظهار داشت: توسعه پایدار حول پنج محورسرمایه طبیعی، سرمایه فیزیکی، سرمایه انسانی، سرمایه اجتماعی و  سرمایه مالی است که باید بین این سرمایه ها تعامل ایجاد شود.

علی اصغر قاسمی معاون آموزش دفتر ترویج سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری کشور نیز گفت: ترویج کشاورزی هدفش افزایش تولیدات با درنظر گرفتن توسعه پایداراست که برای به دست اوردن این هدف باید از منابع طبیعی هم استفاده کند.

وی افزود: در بخش ترویج کشاورزی کشاورزان و باغداران فعالیت می کنند ولی در منانبع طبیعی مجری طرح و بهره بردار را داریم که باعث می شود اشتراکاتی بین منابع طبیعی و کشاورزی به وجود آید.

قاسمی خاطرنشان کرد: در کشاورزی مدیریت مردمی و در منابع طبیعی مدیریت دولتی است و بهره بردار روی زمین ملی کار می کند بنابراین  امروز نظام نوین ترویج در کشاورزی داریم که در آن این مهم دنبال می شود که چگونه ترویج کشاروزی با ترویج منابع طبیعی ارتباط برقرار کنند .

۸۰۲۹/ 6155

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.