دکتر محمدرضا متوسل‌الحسینی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: همه ساله در ماههای منتهی به پایان سال و ایام نوروز، مرغداران ما اقدام به جوجه‌ریزی حداکثری میکنند تا خود را به بازار شب عید رسانده و پیک مصرف گوشت مرغ را که بواسطه شرایط خاص این ایام و تشدید مسافرتها، دید و بازدیدها و جشنها بوجود می‌آید پوشش دهند.

به گفته وی به همین دلیل در مقطع زمانی ابتدای بهمن ماه، میزان تقاضا برای خرید جوجه یک روزه و میزان مرغ در کارخانجات جوجه‌کشی زیاد شده و به همین ترتیب قیمت جوجه یک روز نیز بالا می رود و این در حالی است که در شرایط افت مثل همین یکی دو هفته قبل، ممکن است عدم تقاضا برای جوجه سبب معدوم سازی اجباری آنها شود .

وی اضافه کرد: مرغداران گوشتی در ماههای پایانی سال ۹۸ ، جوجه یکروزه حتی تا قیمت های بسیار بالا یعنی حدود ۵ هزار تومان نیز خریدند که مبلغ بسیار زیادی در روند تولید و سرمایه در گردش مرغدار است.

این مسول یادآور شد: نوروز امسال تقارن مبارکی با اعیاد شعبانیه داشت و پس از آن حلول ماه مبارک رمضان و مناسبت های مختلف همگی نوید تقاضای بالا و بازار مصرف مناسب گوشت مرغ و محصولات طیور از حدود نیمه اسفند ۹۸ به بعد برای حداقل دو ماه را می داد.

متوسل‌الحسینی افزود: از همین رو مرغداران علیرغم گرانی شدید جوجه و حتی سایر نهاده ها طبق برنامه ریزی اقتصادی خود اقدام به جوجه ریزی برای تولید حداکثری نمودند که متاسفانه جهان و به همراه آن کشور ما با طغیان ویروس نوظهور و جدید کرونا مواجه گردید.

وی تاکید کرد: از آن پس شرایط خاص بهداشتی در سطح کشور و لزوم و قرنطینه و فاصله گذاری اجتماعی برای مقابله با انتشار سریع و وسیع بیماری، سبب تعطیلی هتلها،رستورانها و سالنهای احتماعات که عمده مصرف کنندگان این تولیدات بودند گردید.

وی گفت: تعطیلی سفرها و مراسمی مثل دید و بازدیدهای نوروزی و حتی مجالس ختم و... بازار را از پیک مصرف خارج نمود بلکه میزان تقاضا از ایام عادی نیز بسیار کمتر شد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی یزد به تاثیرات منفی این اتفاقات بر بازار مرغ اشاره کرد و اظهار داشت: این مسائل موجب شد مرغها در سالن های پرورش معطل بمانند در حالیکه مرغدار برای تامین خوراک واحد پرورش خود در این ایام اضافه دچار مشکل میشد.

وی با بیان اینکه همچنین خریداران، تولیدات پرورش دهنده را با قیمتهای زیر قیمت تمام شده می خریدند تصریح کرد: کشتارگاهها و دولت جهت خرید و کشتار طیور که سن پرورش آنها و وزنشان هرروز بیشتر می شد تحت فشار قرار گرفتند.

به گفته وی این اتفاق سبب توقف و اخلال در کشتار طیوری مثل بوقلمون و مرغهای ماده تخم گذاری که سن پرورش آنها از حد استاندارد بیشتر شده و راندمان کمتری داشتند شد که طبق قوانین باید حذف می شدند.

این مسوول دامپزشکی استان یزد ادامه داد: انتقال فشار به سطوح بالاتر زنجیره تولید سبب گردید کارخانجات جوجه کشی، فعالیت خود را محدود نمایند و مقدار زیادی از تخم مرغ تولیدی واحدهای مادر که بر اساس دستورالعملهای بهداشتی مجاز به عرضه به عنوان مصرف خانواده در سطح بازار نیستند در انبارها پر شود.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه هیچ صنعتی را نمیتوان منفرد و مستقل فرض کرد قطعا مشکلات صنعت طیور و ضرر و زیان سنگین پرورش دهندگان به عنوان حلقه های یک اقتصاد درهم تنیده به صورت موجی انعکاس یافته و در بسیاری از مشاغل مرتبط نیز تاثیرگذار خواهد بود.

وی گفت: خوشبختانه ورود دولت و وزارت جهاد کشاورزی به موضوع و خرید بخشی هرچند کوچک از تولیدات پرورش دهندگان توانست کمک حال این قشر زحمتکش باشد.

استان یزد ۹۸۵ واحد پرورش مرغ گوشتی و ۵۳ واحد مرغ تخمگذار دارد و میزان جوجه‌ریزی پارسال استان در دیماه سه میلیون و ۶۸ هزارو ۹۶۸ قطعه، بهمن ماه ۲ میلیون و ۷۵۱ هزارو ۷۳۵ قطعه و اسفند ماه هم ۲ میلیون و ۴۱۸ هزارو ۳۸۰ قطعه اعلام شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.