محمد جعفرپور روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در وضعیت کنونی و بعد از عبور از بیماری کرونا باید جامعه ضرر دیده، شناسایی و با بودجه‌های مختلف دولتی به خصوص مشارکت خیران و علاقه‌مندان مورد حمایت قرار گیرند.

وی ادامه داد: در این خصوص تاکنون با مسوولان ورزش کشور، استانها ، ادارات ورزش و جوانان ، هیات‌های استانی و عنایت خاص پیشکسوتان این ورزش ارزشی و فرهنگی پیگیری شده که امیدواریم به ثمر بنشیند.

دبیرکل فدراسیون ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای تصریح کرد: بررسی مشکلات مادی زورخانه‌داران و مرشدان و سایر عوامل این رشته پرمخاطب در حال بررسی دقیق است که اطلاع‌رسانی می‌شود.

جعفر پور گفت: برای حل مسائل همواره شاهد حضور و مشارکت خیران در این بخش بودیم و بدون شک در شرایط فعلی هم خیران و مسوولان به یاری این ورزش و کمک به زورخانه‌داران و مرشدان می‌رسند.

 تاکنون مشخصات ۱۶ هزار باستانی کار از رده سنی نونهالان تا بزرگسالان ۳۱ استان جمع‌آوری و در سامانه این فدراسیون ثبت شده است.

این افراد در ۹۵۰ زورخانه مشغول ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای هستند و گسترش فعالیت‌های کمی و کیفی، جزو برنامه‌های فدراسیون در سال‌جاری است که به مرور اطلاع‌رسانی می‌شود.

وزرش زورخانه‌ای در ایران قدمت سه هزار ساله دارد و با توجه به زورخانه خیابان قیام یزد، سابقه آن با صبغه دینی و فرهنگی مردم این استان به حدود ۷۰۰ سال می‌رسد.

این رشته مجموعه حرکت‌های ورزشی با اسباب و بی‌اسباب، آداب و رسوم مربوط به آنهاست که در محدوده تاریخی و فرهنگی ایران از گذشته‌های دور رواج داشته است.

ورزش پهلوانی شامل میل گرفتن، پا زدن، سنگ گرفتن، چرخ زدن، میل بازی و شیرین کاری بین پاست.

در یزد کودک چهار ساله تا پیرمرد ۸۰ ساله در این رشته فعالیت دارد و ۷۰ درصد فعالان ورزش‌های پهلوانی استان یزد را جوانان تشکیل می‌دهند.

استان یزد ۴۸ هیات ورزشی و افزون بر ۶۲ هزار بیمه شده زیر پوشش در رشته‌های مختلف دارد، جمعیت استان در سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۹۵، یک میلیون و ۱۳۸ هزار نفر بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.