محمدعلی حاتمی زاده روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از روند سمپاشی مزارع گندم ابرکوه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه کشاورزان با رعایت پروتکل های بهداشتی در مقابله با شیوع کرونا در مبارزه با سن گندم تلاش کنند، افزود: تمامی عملیات مبارزه به صورت زمینی و با استفاده از ۲ هزار دستگاه انواع ادوات و ناوگان‌های سمپاش بومی، تراکتور و کوله پشتی از سوی کشاورزان و با نظارت کارشناسان سازمان انجام می شود.

وی با تاکید براینکه تامین سموم دفع آفات نباتی و دیگر هزینه ها به عهده کشاورزان است ، اظهارکرد : ۳۵ نفر به عنوان شبکه های مراقب و کارشناسان پهنه و حفظ نباتات جهاد کشاورزی کار بررسی وضعیت مزارع و نظارت بر مبارزه سن گندم را بر عهده دارند.

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی یزد تصریح کرد: کار سپماشی با توجه به شرایط آب وهوایی تا اواسط خرداد ماه ۹۹ ادامه دارد و بهره برداران باید برای بالا بردن کیفیت گندم تلاش کنند.

سمپاشی یک تن گندم را افزایش می دهد

وی بیان کرد: ضرورت دارد کشاورزان با سمپاشی به موقع مزارع گندم  با قارچ کش های مناسب به خصوص « تیلت» و ترکیب آن با حداکثر هشت کیلوگرم کود اوره و ۱.۵ لیتر از ریزمغذی ها به ویژه روی و منگنز  در حداکثر ۶۰۰ لیتر آب (حداقل ۴۰۰ لیتر) افزایش عملکرد حداقل یک تن گندم را در هکتار رقم بزنند.

وی اضافه کرد: کشاورزان مراقب باشند هنگام محلول پاشی مزرعه آنها تحت تنش رطوبتی و سرما نباشد، ۲۴ ساعت قبل و یک شبانه روز بعد از محلول پاشی هوا بارانی نباشد.

حاتمی زاده با بیان اینکه در سال زراعی جاری  ۹ هزار و ۱۰۰ هکتار مزارع گندم به صورت مکانیزه کشت شد، یادآور شد: این میزان نسبت به سال ۹۸-۹۷ ، ۲۰درصد کاهش دارد .

این مسوول ارشد بخش زراعت یزد تصریح کرد: با توجه به تداوم ۲ دهه خشکسالی ،افت سطح آب های زیرزمینی و تغییر الگوی کشت به محصول های کم آبخواه و افزایش سطح زیرکشت باغ ها نظیر پسته و زیتون و گیاهان گلخانه ای علت کاهش سطح زیرکشت است .

تولید ۳۶هزارتن گندم در یزد

حاتمی زاده با بیان اینکه پیش بینی می شود امسال به طور متوسط در هر هکتار چهار هزار و ۵۰۰ کیلوگرم محصول گندم برداشت شود ، افزود: در سال جاری ۳۶ هزار تن محصول تولید شود که این عدد نسبت به سال قبل چهار هزار تن کاهش دارد.

این مسوول بخش کشاورزی استان یادآور شد: با توجه به اینکه امسال دولت قیمت تضمینی هر کیلوگرم گندم را ۲۵ هزار ریال تعیین کرد از کشاورزان خواست در موقع برداشت ، محصول را تحویل هشت مرکز خرید تعاونی روستایی و بخش خصوصی معتبر تاییده شده توسط سازمان جهاد کشاورزی بدهند.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی پیش بینی کرد :امسال افزون بر ۱۲ هزار تن گندم توسط کشاورزان خریداری شود که در این زمینه سهم شهرستان خاتم ( یک هزار و ۴۰۰ تن ) ، ابرکوه پنج هزار تن ، بهاباد ۳۵۰ تن و یزد و مهریز هرکدام ۵۰ تن است .

وی بیان کرد: در مجموع ۳۳ هزار و ۴۰۰ هکتار اراضی استان یزد به کاشت گندم ، جو ، کلزا و ذرت   اختصاص دارد .

زمین‌های قابل‌کشت یزد ۱۷۰ هزار هکتار است که به دلیل تداوم ۲ دهه پدیده خشکسالی ، ۱۱۴ هزار هکتار آن کشت می‌شود.

در استان کشاورزان و دامداران با رعایت الگوی کشت نوین و بهره وری آب مجازی در بخش کشاورزی و دامداری سالانه افزون بر یک‌ میلیون و ۶۳۰ هزار تن انواع محصول کشاورزی و دامی تولید می کنند.

این میزان تولید به همت۷۰  هزار خانوار روستایی ، کشاورز و دامدار در این حوزه تولید می‌شود که شامل ۷۹۰ هزارتن محصول زراعی و باغی، ۵۱۰ هزار تن محصول گلخانه‌ای و ۳۸۰ هزارتن محصول دامی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.