مهدی غیب الهی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: بر اساس برآوردهای اولیه از این مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان مربوط به سرمازدگی و بقیه زیان ناشی از توفان است.

وی با بیان اینکه به ۵۰ تا  ۸۰ درصد محصول باغ های منطقه خسارت وارد شد، اظهارکرد: حدود هزار و ۲۰۰ هکتار از سطح زیرکشت باغ های زردآلو و گوجه‌ سبز دهستان فراغه و هزار و ۳۰۰ هکتار هم در بخش بهمن زیان دید.

به گفته وی بیشترین میزان تولید محصول زرد آلوی استان یزد در فراغه برداشت می شود، خاطرنشان کرد: توفان بیشترین زیان را به این منطقه وارد کرد .

مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه با اشاره به اینکه هفت هزار هکتار سطح زیرکشت محصول پسته که بیشتر در بخش بهمن قرار دارد ، خاطرنشان کرد : به نیمی از این محصول به دلیل سرمازدگی خسارت وارد شد .

غیب الهی با بیان اینکه نیمی از محصول زردآلو و گوجه سبز ابرکوه در برابر حوادث طبیعی بیمه است ، تاکیدکرد: به کشاورزان توصیه می شود در فرصت مناسب  نسبت به بیمه محصولات خود در برابر حوادث طبیعی اقدام کنند تا در سال سال زراعی آینده با چنین مشکلاتی مواجه نشوند .

اراضی قابل کشاورزی ابرکوه به علت کاهش بارندگی، کم آبی و تداوم ۲ دهه پدیده خشکسالی از ۲۰ هزار هکتار به ۱۵ هزار هکتار کاهش یافت و ۴۰ درصد اشتغال وابسته به فعالیت‌های کشاورزی، دامداری و دامپروری است و هشت هزار خانوار ، سالانه ۲۰۰ هزار تن محصول کشاورزی و دامی تولید می کنند.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

همچنین مدیرکل مدیریت بحران استانداری یزد ۲۶ فروردین ماه جاری گفت: بر اثر حوادث طبیعی یک هفته اخیر به دلیل جاری شدن سیل ، وقوع توفان ، بارش تگرگ و سرمازدگی در مجموع هزار و ۲۹۳ میلیارد تومان به استان خسارت وارد شد.

محمود شاکری شمسی در گفت و گو با ایرنا افزود: بر اساس برآوردهای اولیه از این میزان خسارت، ۹۷۰ میلیارد تومان مربوط به بخش کشاورزی است، ۱۸۰ میلیارد تومان خسارت سیل، و بقیه هم مربوط به توفان، سرمازدگی و بارش تگرگ است .

وی ادامه داد: بیشترین خسارت مربوط به خطوط برق رسانی، زمین‌های باغی،  زراعی و سردرختی‌ها، قنات، راه‌های ارتباطی ، مکان‌های مسکونی، مراتع ، دام و طیور، آبزیان ، گلخانه‌ها و سازه‌های کشاورزی است و کار بررسی و ارزیابی مجموع خسارت‌ها در تمام مناطق استان توسط کارشناسان در حال بررسی است که در مرحله بعدی اطلاع رسانی می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.