حسن زارع عصر سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این میزان تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی به برخی از فعالان این صنعت برای توسعه زنجیره تولید گوشت قرمز و نیز فراورده‌های لبنی و شرکت تعاونی کوچ عشایر ابرکوه و پنج شرکت تعاونی زنان خرد عشایر استان پرداخت شد.

وی  ادامه داد: امسال در حوزه انرژی آفتابی نیز با نصب ۴۰ پنل(صفحه)خورشیدی از سوی شرکت برق منطقه ای یزد ، ۱۶۰ خانوار عشایری به انرژی الکتریکی دسترسی پیدا می کنند.

زارع با اشاره به بهبود تردد عشایر در ایل راه‌های استان گفت: پارسال  هزار و ۲۰۰ کیلومتر ایل راه‌ در ۲ نوبت تیغ‌ زنی شد  و هم اکنون حداقل ۹۵ درصد محلات عشایری استان دارای راه دسترسی است ، گفت: ۳۰ درصد ایل راه های عشایری استان آسفالت است .

زارع ، تامین آب شرب بهداشتی و بهبود شرایط ایل راه‌ها را از جمله دغدغه‌های مهم عشایر استان دانست و افزود: پارسال در این زمینه چهار میلیارد ریال برای تامین هزار و ۳۰۰ دستگاه تانکر ۱۰ و ۱۲ هزار لیتری آب شرب برای عشایر و دام های آنها هزینه شد.

رییس اداره امور عشایری یزد خاطرنشان کرد: سال قبل ۲ باب آب‌ انبار برای ذخیره آب شرب با ظرفیت هرکدام ۴۰ هزار لیتر ساخته شد و ۲ دستگاه تانکر هم برای حمل آب در مناطق عشایری استان تامین شد که در مجموع ۶۰۰ میلیون ریال در این ارتباط به مصرف رسید.

عشایر استان یزد سالانه  چهار هزار و ۳۸۰ تن انواع فراورده دامی و لبنی (۲۵ درصد ) و ۲۰ درصد صنایع‌ دستی استان را تولید می کنند .

جمعیت عشایر استان یزد سه هزار خانوار شامل ۱۰ هزار نفر است که در شهرستان‌های ابرکوه و خاتم زندگی می‌کنند که از ایلات بختیاری، خمسه و قشقایی هستند که در پرورش ۱۴۰ هزار رأس دام سبک و ۴۰۰  نفر شتر فعالیت دارند.

عشایر استان تابستان ها به مناطق خوش آب و های استان های فارس و کرمان کوچ و زمستان را در مناطق قشلاقی یزد سپری می کنند.

رییس اداره امور عشایری یزد دیروز به ایرنا گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا و همچنین جاری شدن سیلاب در برخی مناطق فارس و کرمان کوچ عشایر استان به ییلاق این مناطق به اواخر اردیبهشت ماه آینده موکول شد.

یزد یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که ۸۷ درصد آنها در ۲۱ شهر و بقیه در  روستاها زندگی می کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.