ابرکوه ۲۰۰ سال قبل ۱۲۰ رشته قنات داشت که به دلیل کاهش بارندگی ، افزایش جمعیت و نیاز به تولید بیشتر این تعداد در ۴۰ سال گذشته به ۹۱ رشته کاهش یافت و هم اکنون ۱۳ رشته دایر است.

مهدی غیب الهی روز یکشنبه در گفت ‌و گو با خبرنگار ایرنا طول قنات‌های شهرستان را ۱۲۶ کیلومترذکر کرد و یادآور شد: مجموع دبی این قنات ها حدود ۲۲۰ لیتر بر ثانیه است که تأمین‌کننده منابع آبی ۸۰۰ هکتار اراضی زراعی و باغی منطقه است.

غیب الهی ادامه داد: این شهرستان به دلیل تبعات ۲ دهه خشکسالی و افت شدید سطح آب‌های زیرزمینی ، تداوم کشاورزی سنتی را با مشکل روبرو کرد که کشاورزان باید با آبیاری نوین و روش‌های علمی در بهره‌وری آب تلاش مضاعفی داشته باشند.

وی تصریح کرد: سرعت اجرای آبیاری نوین ، توسعه کاشت محصول گلخانه‌ای و کم آبخواه نظیر کاشت زعفران و پسته از سوی کشاورزان این منطقه به خاطر تداوم خشکسالی افزایش یافته است .

این مسوول بخش کشاورزی اضافه کرد: برای استفاده بهینه و بهره وری از آب در بخش کشاورزی چهار هزار و ۵۰۰ هکتار باغ ها و اراضی شهرستان به آبیاری نوین (قطره‌ای ، بارانی ، زیرسطحی ، تیپ ) تجهیز  شد.

۳۵ درصد اشتغال شهرستان ابرکوه وابسته به فعالیت‌های کشاورزی، دامداری و دامپروری است و هشت هزار خانوار از این طریق امرار معاش می‌کنند.

۱۴۰ میلیون مترمکعب آب مورد نیاز حوزه کشاورزی از ۶۶۲ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق و ۱۳ رشته قنات تأمین می‌شود و سالانه ۲۰۰ هزار تن محصول کشاورزی و دامی در شهرستان تولید و بخشی از آن در بازار استان‌های همجوار و کشورهای حوزه خلیج فارس عرضه می‌شود.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.