خالد رحمانی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در حال حاضر تراز سد مهاباد به یک‌هزار و ۳۴۵.۸۸ متر از سطح دریاهای آزاد رسیده که این مقدار نیز سه متر و ۶۲ سانتی‌متر کمتر از تراز سد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل است.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون ذخیره برفی قابل توجهی در ارتفاعات مهاباد و منطقه موجود است، عنوان کرد: با توجه به اینکه هنور برنامه‌ای برای رهاسازی آب نداریم، در روزهای آینده با ورود آب به مخزن سد ظرفیت آن رو به تکمیل شدن خواهد رفت.

وی اظهار داشت: هم‌اکنون ورودی آب به داخل دریاچه سد مهاباد ۲.۹ متر مکعب در ثانیه است که این مقدار در مدت مشابه سال قبل بیش از ۱۱۴ متر مکعب در ثانیه بود.

مدیر امور آب مهاباد اظهار داشت: هم‌اکنون دبی خروجی آب از سد مهاباد ۶۷ صدم مترمکعب در ثانیه است که تنها برای مصارف شرب صرف می‌شود.

وی همچنین با بیان اینکه امسال ۳۴ حلقه چاه غیرمجاز با دستور مراجع قضایی مسدود شده، گفت: تعداد انسداد تکلیفی چاه‌های غیرمجاز این شهرستان امسال ۸۵ حلقه تعیین شده که تا آخر سال با دستور مستقیم مراجع قضایی نسبت به انسداد آنها اقدام می‌شود.

وی ادامه داد: از سال ۱۳۹۳ که طرح انسداد چاه‌های غیرمجاز با فرم جدید کلید خورده تاکنون ۶۰۰ حلقه چاه با تخلیه سالانه ۴.۹ میلیون مترمکعب مسدود شده‌است.

رحمانی اضافه کرد: تاکنون پنج هزار و ۳۶۴ حلقه چاه غیرمجاز در این شهرستان شناسایی شده که حجم تخلیه سالانه آنها ۶۸.۵ میلیون مترمکعب است.

سد مهاباد دارای ۱۹۷ میلیون متر مکعب ظرفیت اسمی و ۱۷۲ میلیون مترمکعب ظرفیت مفید است که علاوه‌ بر تامین آب شرب شهر، بیش از ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان را نیز زیر پوشش قرار می‌دهد.

سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون مترمکعب از آب ذخیره شده در پشت سد مهاباد به مصارف بخش کشاورزی و ۱۹ میلیون متر مکعب نیز به مصرف شرب می‌رسد.

در سال زراعی گذشته (۹۸-۹۷) بیش از ۲۷۰ میلیون مترمکعب از آب این سد نیز برای احیای دریاچه ارومیه در چندین مرحله رهاسازی شد. 

سد مهاباد در قسمت غرب مهاباد و در فاصله ۲ کیلومتری این شهر واقع است و یکی از نزدیکترین سدهای جهان به مناطق مسکونی به شمار می‌رود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.