خالد رحمانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این میزان برق با رهاسازی بیش از ۱۷۴ میلیون متر مکعب آب از دریچه سد مهاباد تولید و وارد مدار مصرف برق سراسری شده است.

وی ادامه داد: افزایش بی‌سابقه تولید برق با توجه به بارش‌های مناسب در سال زراعی گذشته و رهاسازی آب براساس ظرفیت مخزن سد صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: سال گذشته در همین مدت، هشت هزار و ۷۳۸ مگاوات برق از نیروگاه سد مهاباد با رهاسازی ۹۸ میلیون مترمکعب آب تولید شده بود.

وی حجم آب موجود در مخزن سد این شهرستان را  در زمان حاضر ۹۰ میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: این میزان، پنج میلیون مترمکعب بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است.

«رحمانی»، دبی ورودی آب به مخزن سد مهاباد را در زمان کنونی صفر دانست و اظهار داشت: طبق توافق انجام شده در تاریخ هفتم آبان‌ماه به میزان نیاز کشاورزان از سد انحرافی یوسفکند آب برای مصارف کشاورزی رهاسازی خواهد شد.

سد مهاباد دارای ۱۹۷ میلیون متر مکعب ظرفیت اسمی و ۱۷۲ میلیون متر مکعب ظرفیت مفید است که علاوه بر تامین آب شرب شهر، بیش از ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان را نیز زیر پوشش قرار می‌دهد.

در سال زراعی جاری همچنین بیش از ۲۷۰ میلیون مترمکعب از آب این سد برای احیای دریاچه ارومیه در چندین مرحله رهاسازی شد. 

سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون مترمکعب از آب ذخیره شده در پشت سد مهاباد به مصارف بخش کشاورزی و ۱۹ میلیون مترمکعب نیز به مصرف شرب می‌رسد.

سد مهاباد در قسمت غرب مهاباد و در فاصله ۲ کیلومتری این شهر واقع است و یکی از نزدیکترین سدهای جهان به مناطق مسکونی به شمار می‌رود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.