خالد رحمانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آخرین مرحله از سهمیه آب بخش کشاورزی مهاباد هم‌اکنون با دبی ۱.۵ مترمکعب در حال رهاسازی است که تا چند روز آینده سهمیه سالانه اختصاص یافته به بخش کشاورزی به میزان ۹۴ میلیون متر مکعب به اتمام می‌رسد.

وی ادامه داد: امسال با توجه با بارندگی‌های مناسب و بارش‌های خوب بهاری با کمترین تنش کم‌آبی برای محصولات کشاورزی مواجه بودیم.

وی حجم فعلی آب موجود در پشت سد مهاباد را ۹۰ میلیون مترمکعب عنوان کرد و افزود: این مقدار نسبت به مدت مشابه سال قبل سه میلیون مترمکعب بیشتر است.

وی حجم ورودی آب به سد مهاباد را ۰.۲ مترمکعب عنوان و بیان کرد: در حال حاضر تراز سد مهاباد به یکهزار و ۳۴۶ متر و ۵۲ سانتی‌متر از سطح دریاهای آزاد رسیده که این مقدار نسبت به تراز سد در مدت مشابه سال قبل ۳۰ سانتی متر بیشتر است.

رییس اداره امور آب مهاباد همچنین اظهار داشت: از ابتدای امسال ۱۵ هزار و ۵۸۴ مگاوات برق طی سال جاری در نیروگاه سد این شهرستان تولید و وارد مدار مصرف برق سراسری شده که ۹۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل بیشتر است.

وی با بیان اینکه در سال آبی جاری ۵۵۰ میلی‌متر بارندگی در ایستگاه باران‌سنجی سد مهاباد ثبت شده است، اضافه کرد: این در حالی است که طی سال گذشته در این مدت ۳۹۱ میلی‌متر بارندگی در این ایستگاه ثبت شده بود.

سد مهاباد دارای ۱۹۷ میلیون متر مکعب ظرفیت اسمی و ۱۷۲ میلیون متر مکعب ظرفیت مفید است که علاوه بر تأمین آب شرب شهر، بیش از ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان را نیز زیر پوشش قرار می‌دهد.

این سد که در ضلع غربی این شهر احداث شده است تنها یک کیلومتر با شهر فاصله دارد و به همین لحاظ نزدیک ترین سد به مناطق مسکونی در جهان به شمار می‌آید.

۹۹۰۳/۶۱۸۵/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.