می دانستم که شمار قابل توجهی از شهروندان یزدی، خطر کرونا را جدی نگرفته‌اند و این از حجم خودروهای خروجی از شهر یزد و ورودی شهر تفت(منطقه ییلاقی استان یزد) در تعطیلات اخیر، کاملا مشخص بود!.

به همین دلیل تصمیم گرفتم به میان مردم کوچه و بازار بروم و ببینم کرونا را تا چه حد جدی گرفته اند و آنهایی که جدی نمی‌گیرند از چه تیپ و با چه میزان سوادی هستند و اصلا شغلشان چیست و چرا بی‌خیال هستند.

اول وارد یک مغازه میوه فروشی در بلوار صدوقی شهر یزد شدم و در حالی که سر اندر پا مسلح و بهداشتی شده بودم مقداری سیب و گوجه برداشتم و جلو رفتم، از میان مشتری هایی که در این مغازه کوچک تجمع کرده بودند رد شدم و خودم را به صاحب مغازه رساندم.

به ۲ نفر جوانی که در حال فروش میوه و سبزی های خود بودند نگاه کردم، نه ماسکی و نه دستکشی؛ آنهایی هم که برای خرید امده بودند همین شرایط را داشتند! صدایم را بلند کردم و گفتم "آقا تا کرونا نگرفتیم کار ما را راه بینداز".

اول یکی از آن ۲ جوان فروشنده که هیکل درشت و ورزیده ای هم داشت نگاهی همچون نگاه عاقل اندر سفیه به من انداخت و گفت "کرونا دیگه چیه؟"! یکی از مشتری های دیگر هم گفت "چه بساطی به راه انداخته‌اند"! و خانمی هم که لهجه غیربومی داشت با صدای بلند گفت "صلوات بفرستید"!.

احساس کردم ماندن در اینجا برای سلامتی ضرر دارد! و توضیح دادن و نصیحت کردن این چند نفر هم راه به جایی نمی برد و احتمال دارد کار به جاه‌های باریک هم بکشد!.

از مغازه بیرون امدم و رفتم یکی دیگر از میوه فروشی های همین بلوار شلوغ شهر؛ قبل از اینکه وارد شوم خانمی را دیدم که مشغول ور رفتن با بادمجان های دم در مغازه هست! بادمجانهایی کوچک اما تازه.

به بهانه خرید بادمجان، به سمت آن رفتم و شروع به جمع کردن بادمجان کردم که ناگهان آن خانم گفت " این بادمجان را نخرید! پرسیدم چرا؟ گفت تلخ است! باز پرسیدم از کجا فهمیدید و او فورا یک بادمجان را برداشت و آن را گاز زد و مزه مزه کرد و گفت " تلخ است نخرید.

اما نکته جالب توجه اینکه بادمجانی را که تا مغزش گاز زده بود تا آزمایش کند دوباره توی هان کارتنی انداخت که بقیه بادمجانها قرار داشتند!! محصولی که قرار بود چند دقیقه بعد مشتری هایی دیگری برای خرید آن مراجعه کنند و اگر این خانم خریدار، خدای ناکرده ویروس کرونا داشته باشد فاجعه می شود!.

وارد یک سوپر مارکت شدم و از مغازه دار خواستم تا مقداری تخمه آفتابگردان و نخود به من بدهد؛ و صاحب مغازه بدن ماسک و بدون دستکش و البته با ابزار "سرتاس" اقدام به ریختن این ۲ محصول در نایلون کرد؛ پرسیدم می گویند کرونا آمده به نظر شما فعالیت در شرایط غیر مسلح( نداشتن ماسک و دستکش) اشکالی ندارد؟.

مغازه دار گفت: نه ماسک در بازار هست و نه دستکش؛ گفتم بالاخره دستکش های نایلونی یک بار مصرف که هست، همین کفایت می کند و او پاسخ داد تا حالا که مشکلی پیش نیامده و انشاالله بعد از این هم نخواهد آمد!.

یک سوپرمارکتی هم اظهار داشت: دسته یخچال و دیگر لوازم مغازه خود را با "وایتکس" ضد عفونی می کند تا شر کرونا کم شود.

به چند مغازه دیگر با توزیع محصولات مختلف دیگر هم سر زدم و با آنهایی که ماسک و دستکش داشتند و فاصله ها را رعایت می کردند (فروشنده و خریدار) نیز همصحبت شدم و به یک نتیجه جالب دست یافتم.

قاطبه آنهایی که نسبت به ویروس کرونا بی‌خیال بودند و یا استفاده از محصولات بهداشتی را مهم نمی دانستند کم‌سواد یا بی‌سواد بودند! و اغلب آنهایی که استفاده می کردند تحصیلات عالیه داشتند؛ اغلب انهایی که رعایت نمی کردند کار آزاد داشتند و بیشتر آنهایی که رعایت می کردند کارمند بودند و یا از نظر شغلی، پایگاه اجتماعی قابل قبولی داشتند.

به باور اغلب آنهایی که رعایت نمی کردند کرونا جدی نیست؛ به عقیده آنها این ویروس نیز مانند دیگر بیمارهایی گذشته می‌آید و میرود و نباید زیاد بزرگش کرد‍!.

دست آوردهای علمی، مورد باور اغلب جامعه نیست!

یک پژوهشگر و فعال اجتماعی استان یزد در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر نوع برخورد شهروندان با ویروس کرونا در شرایط خطرناک امروزی گفت: متاسفانه در جامعه ما جایگاه علم و دستاوردهای علمی آنچنان که باید و شاید تعریف نشده و مورد باور و قبول اکثریت جامعه نیست و این مهم ارتباط مستقیمی با سطح سواد افراد اجتماع دارد.

"شکوه نیک‌نظر" افزود: البته منظورم تنها سواد خواندن و نوشتن نیست بلکه بیشتر سوادی است که منجر به درک درستی از قوانین و نظم موجود در پدیده های عالم باشد تا جایی که بتواند اعمال و رفتار اکثریت جامعه را به سوی نظم و ترتیب و رعایت اصول اثبات شده علمی معطوف دارد.

وی اظهار داشـت: برای مثال قوانین راهنمایی و رانندگی برای ایجاد امنیت در هنگام استفاده از وسایل نقلیه است ولی  رعایت این قوانین زمانی در جامعه اتفاق می افتد که اکثریت بالایی به لزوم اجرای  این قوانین باورمند باشند آنوقت است که می شود آن اقلیت را با جریمه و نظارت پلیس مجبور به رعایت کرد.

نیک نظر یادآور شد: این مطلب در باره قواعد اقتصادی نیز صادق است و در سلامت اقتصادی جامعه نقش افرین؛ همچنانکه شناخت و درک درست از مفهوم اپیدمی در اکثریت افراد اجتماع می تواند در سلامت و رهایی و کنترل بیماری های همه گیر  بسیار نقش آفرین باشد.

وی اضافه کرد: برای سنجش این میزان ها توجه به آمارهایی که میزان سطح سواد و مطالعه جمعیت ها را مشخص می کنند مهم است ولی صرفا با این میزان ها نمی توان ریخت شناسی درستی از جوامع را ارائه کرد.

اصلی‌ترین منبع آلودگی، افراد ناقلی هستند که رعایت نمی‌کنند

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا با درخواست از مردم برای حضور نیافتن در مراکز تجمع و فروشگاههای بزرگ از آنها خواست در خانه بمانند.

دکتر محمود نوری شادکام افزود: لازم است متصدیان فروش و مغازه دارها نسبت به رعایت نکات بهداشتی و ضد عفونی کردن محل کسب خود اقدام کنند.

وی از افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی ورودی بیمارستان های استان خبر داد و علت آن را رعایت نکردن نکات بهداشتی و بی توجهی به قرنطینه کردن خانگی اعلام کرد.

وی تعداد بیماران بستری مشکوک به کرونا در مراکز درمانی استان را ۲۸۴ نفر اعلام کرد و یادآور شد: اگر این روند ادامه یابد در اینده ای نزدیک ، سیستم درمانی استان و بیمارستان با مشکل جدی روبرو می شوند.

این مسوول، بهترین کمک مردم را کمک به قطع چرخه انتقال این ویروس دانست و اظهار داشـت: متاسفانه منبع اصلی آلودگی در سطح شهر، همین افراد ناقلی هستند که رعایت نمی کنند بحث قرنطینه را جدی نمی گیرند، انها هم خانواده خود و هم جامعه را در خطر آلودگی قرار می دهند.

وی حجم ورودی بیماران را در حال افزایش دانست و گفت: اگر رعایت نکنند این روند تا ۱۰ روز آینده تشدید خواهد شد.

لزوم رعایت حال خود و جامعه

رییس بیمارستان شهید صدوقی یزد هم که مرکز درمانی تحت پوشش وی بعنوان مرکز اصلی پذیرش و درمان بیمارن مشکوک به کرونا در استان یزد معرفی شده در گفت و گو با ایرنا از مردم خواست نکات بهداشتی را رعایت کنند.

دکتر حسین سلیمانی افزود: ورودی های مراکز درمانی استان افزایش یافته که بخش عمده آن به دلیل عدم مراعات مردم در رعایت نکات بهداشتی و خروج‌های غیرضروری از منزل است.

تاکنون ۹۰ نفر در استان یزد به ویروس کرونا مبتلا شده اند که ۱۴ نفر از این تعداد فوت کرده‌اند.

با وجود تاکیدات مکرر مسوولان بهداشت و درمان استان یزد مبنی بر عدم خروج از خانه و رعایت نکات بهداشتی، هنوز بسیاری از شهروندان استان یزد، خطر کرونا را جدی نگرفته اند و در روزهای تعطیل، عازم مناطق ییلاقی استان می شوند و یا در کوچه و بازار بدون استفاده از ماسک و دستکش تردد می کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.