در ادامه سلسله نشست‌های آموزشی ـ تحلیلی باشگاه فیلم حوزه هنری یزد، فیلم سینمایی «شیوع» ساخته «استیون سودربرگ» به نمایش درآمد و با حضور دکتر محمد حسن نجفی، پزشک و فعال اجتماعی‌ مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.

به گزارش روز سه‌شنبه حوزه  هنری یزد، در این درام علمی تخیلی و هیجان انگیز که محصول سال ۲۰۱۱ است، انتشار و همه‌گیری ویروس کرونا دقیقا از چین و دقیقا از خفاش پیش‌بینی شده بود.

داستان فیلم درباره دنیایی است که ویروس کشنده‌ای آن را فراگرفته و در حال نابودی آن است. مردم در این دنیا درمانده‌اند و به هیچ‌کس اعتماد نمی‌کنند چراکه امکان آلوده شدن و سپس مرگ وجود دارد.

در این وضعیت پزشکان و دانشمندان به دنبال مهار بیماری و یافتن درمانی برای این ویروس کشنده هستند، اما بزرگترین مشکل آن‌ها ترس و وحشتی است که بر جامعه حاکم شده است.

دکتر نجفی در یکصد و هفدهمین نشست باشگاه فیلم حوزه هنری استان یزد به تبیین و تحلیل ابعاد علمی این فیلم پرداخت و با اشاره به سرایت ویروس کرونا در مناطقی از جهان گفت: در شرایط فعلی بیشترین چیزی که همه مردم به آن نیاز دارند، اطلاعات علمی صحیح و آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی صحیح و دقیق است.

وی با بیان اینکه ویروس کرونا یا (کووید ـ ۱۹) مسری‌تر از بسیاری از ویروس‌های هم‌خانواده خود است و قدرت و پتانسیل سرایت بیشتری دارد، افزود: ویروس از طریق قطره‌های تنفسی منتقل می‌شود، بنابراین عطسه و سرفه فرد بیمار مهمترین راه انتقال است.

نجفی ادامه داد: در صورتی که قطره‌های تنفسی بر روی اشیا مانند میز، دسته صندلی، دکمه آسانسور، دستگیره در ماشین یا صندلی مترو قرار گیرد و شخص دیگری به این سطوح دست بزند دست‌های او آلوده می‌شود.

وی اظهار کرد: ویروس به هیچ عنوان از پوست سالم عبور نمی‌کند بلکه دست آلوده محلی برای انتقال ویروس از راه چشم‌ها، بینی و دهان به بدن است، بنابراین اگر دست‌های خود را خوب بشوییم احتمال انتقال ویروس کاهش می‌یابد.

این پزشک با اشاره به اینکه افراد سالم نیازی به استفاده از ماسک ندارند، افزود: اگر در معرض عطسه و سرفه افراد مبتلا قرار نگیریم، می‌توانیم از ابتلا به بیماری پیشگیری کنیم.

وی با بیان اینکه میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری بسیار پایین‌تر از سایر ویروس‌های تنفسی مانند سارس، مرس یا آنفلوآنزا است، گفت: سالمندان و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای مزمن مانند افراد مبتلا به دیابت، قلبی عروقی، بیماران دارای ضعف سیستم ایمنی و کسانی که تحت شیمی درمانی قرار دارند بیشتر در معرض خطر هستند.

همچنین معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد دوشنبه شب گفته بود: آزمایش یک بیمار مشکوک به ویروس کرونا در  استان مثبت اعلام شد و تعداد مبتلایان به پنج نفر رسید.

دکتر محمدرضا دهقانی افزود: ۲ نفر از این تعداد روزهای گذشته فوت کردند که  ۷۱ و ۶۲ سال داشتندو هر دو دارای بیماری زمینه ای بودند.

هم اکنون ۶۱ نفر به علت بیماری های تنفسی در یزد بستری هستند که ۱۰ نفر از آنها به دلیل مشکلات حاد تنفسی در آی سی یو تحت مراقبت می باشند؛ همچنین ۱۰ نفر دیگر هم بهبود و مرخص شدند.

بنا بر اعلام روز دوشنبه ستادملی مدیریت و مقابله با کرونا ، تاکنون یک هزار و ۵۰۱ نفر در ایران به این بیماری مبتلا شدند که از این تعداد  ۶۶ تن  جان خود را از دست دادند و ۲۹۱  نفر هم بهبود یافتند.

تا ظهر دیروز ۲۷ استان از ۳۱ استان کشور درگیر این بیماری شدند.

کرونا همانند بسیاری از بیماری ها خصوصا آنفلوآنزا با رعایت بهداشت فردی و پرهیز از حضور در مکان های شلوغ و ماندن در منزل قابل پیشگیری است

 ویروس کرونا از طریق تماس با قطره های تنفسی ،مدفوع افراد آلوده، ذرات و ناقل‌های بی‌جان انتقال می‌یابد، دانشمندان هنوز در تلاش هستند تا چگونگی انتقال ویروس  را که این روزها بهداشت جهانی را با وضعیت اضطراری مواجه کرده است، تعیین کنند.

آب، مواد غذایی و ناقل‌های بی‌جان از جمله اشیایی چون لباس یا وسایل منزل، ممکن است منبع عفونت باشند، به ویژه اگر به ترشح تنفسی یا مدفوع فرد مبتلا آلوده شده باشند.

مقامات بهداشت چین متوجه این خطر شدند و از همین رو شهروندان خود را به نوشیدن آب جوشانده شده، پرهیز از خوردن غذای خام، شستن مکرر دست ها، ضدعفونی کردن سرویس‌های بهداشتی و جلوگیری از آلوده شدن آب و مواد غذایی توسط مبتلایان، توصیه می‌کنند.

بیماری جدید کرونا با نام «کووید-۱۹» از اوایل ماه دسامبر سال گذشته میلادی (دی ماه) در استان هوبی چین شیوع یافت.

نخستین مورد بیماری کرونا ۳۰ بهمن ماه گذشته در قم شناسایی شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.