دکتر "علی رضا نواب اعظم" عصر شنبه به ایرنا گفت: بخش دندانپزشکی از جمله بخش های بهداشت و درمان است که ویروس بیماری‌ها و از جمله کرونا را به سرعت منتقل می کند.

وی ادامه داد: نخستین کسانی که در درمانگاهها و مطب های دندانپزشکی در معرض ابتلا هستند خود دندانپزشکان هستند پس لازم است نسبت به رعایت برخی موارد اقدام کنند.

وی تاکید کرد: در صورتی که دندانپزشکان نمی‌توانند به صورت دقیق، پروتکل عفونت بیماری دندانپزشکی را رعایت کنند بهتر است تا زمان اعلام وزارت بهداشت در مورد وضعیت کرونا ، به مطب نروند و یا از پذیرش بیمارانی که نیاز به درمان اورژانسی ندارند خودداری کنند. 

مدیر گروه بخش جراحی دهان، فک و صورت دانشکده دندانپزشکی یزد با بیان اینکه محیط مطب و درمانگاه برای آن دسته از افرادی که زمینه های بیماریهایی چون قند و کلیوی دارند خطرناک است تصریح کرد: شهروندان فقط برای موارد اورژانسی مانند خونریزی بعد از درمان دندان یا عفونت شدید دندان به مراکز درمانی دندانپزشکی و مطب ها مراجعه کنند و درمان های دیگر را به وقت مناسب موکول نمایند .

دکتر نواب اعظم همچنین از دندانپزشکان استان خواست از پذیرش بیمارانی که نیاز اورژانسی ندارند خودداری کنند .

وی بخش دندانپزشکی را ناقل سریع بیماری کرونا دانست و یادآور شد: اگر بیماری، آلوده باشد اما علائمی نداشته باشد و تحت درمان دندان قرار گیرد ، بیماری را سریع تر منتقل می کند و چون دندانپزشکان ما دوره های کنترل عفونت دندان را آموخته اند و در جریان کامل استفاده از وسایل و مواد ضد عفونی کننده هستند باید این مهم را رعایت کنند.

رییس انجمن دندانپزشکان استان یزد با اشاره به اینکه همه مطب ها و درمانگاههای دندانپزشکی استان لازم است از درمانهای انتخابی پرهیز کنند اضافه کرد: این یعنی آنکه از قبول درمانهای غیر اورژانسی خوددداری کنند و بیمارهای غیر اورژانسی جدید را هم پذیرش نکنند .

این دندانپزشک در ادامه توصیه های خود به همکارانش ، یادآور شد: لازم است پرسنل درمانگاهها یا مطب ها در بدو ورود بیمار به هر یک از آنها ماسک و مایع ضدباکتری شوینده بدهند و اجازه ندهند در اتاق انتظار، چند بیمار به انتظار باشند و برای هر بیمار، وقت معین، پیش بینی کنند.

به گفته وی همچنین پرسنل و دندانپزشک باید یونیت خود را با پلاستیک های یک بار مصرف بپوشانند و همه وسایل مورد نیاز خود را کاور کنند؛ همچنین دندانپزشکان باید لباس یکبار مصرف بپوشند و از شلوار، کلاه، عینک و نقاب مخصوص استفاده نمایند و قبل از آغاز به کار از بیمار بخواهند تا با دهان شویه، دهان خود را شستشو دهد زیرا باعث می شود که ۹۸ درصد باکتری های دهان به مدت طولانی کاهش یابد.

دکتر نواب اعظم، استفاده از "راوردم" با هدف ایزوله کردن برای جلوگیری از پراکندگی بیماری را هم خواستار شد و گفت: درمانگاهها لازم است به تهویه هم مجهز شوند و دندان پزشکان هم بعد از اتمام کار باید یونیت را تعویض و لباس های یکبار مصرف را در ظرف سرپوشیده بریزند.

رییس انجمن دندانپزشکی استان یزد تعداد درمانگاههای دندانپزشکی در استان را ۶۰ باب و تعداد دندانپزشکان را بیش از ۳۰۰ نفر اعلام کرد که حداقل  ۲۰۰ نفر از آنان صاحب مطب شخصی هستند.

کرونا">ویروس کرونا تاکنون ۵ نفر را در استان یزد مبتلا کرده است که یک نفر از آنان فوت نموده است؛ طی یک هفته گذشته ۱۰۲ نفر بعلت مشکلات تنفسی در مراکز درمانی استان یزد بستری شدند که ۳۰ نفر از آنان ترخیص و ۷۲ نفر تحت مراقبت هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.