همزمان با مراسم یادشده در کشور ۳۲۲ طرح بخش تعاون افتتاح شد.

در آیین افتتاح همزمان این طرح‌ها در یزد که شامل ۲۷ مورد شهری و بقیه روستایی است، استاندار ، جمعی از مسوولان ، صاحبان صنایع و کارآفرینان استان حضور داشتند .

با بهره برداری از این طرح‌ها که مجموعه‌ای از سه رشته فعالیت های تولیدی، توزیعی و خدماتی است ، ۶۷۴ نفر مشغول به کار شدند.

استاندار یزد در آیین افتتاح طرح های یادشده گفت: فرهنگ تعاونی فراتر از همیشه با تجمیع سرمایه‌های خرد و ایجاد اشتغال پایدار در تمام فعالیت‌های اقتصادی در حال رونق تولید و خدمات‌رسانی به شهروندان است.

محمدعلی طالبی افزود: شرکت های تعاونی‌ حضور فعالی در استان دارند و  موجب رونق تولید و اشتغال پایدار هستند.

از ۶ هزار شرکت تعاونی ثبت شده در یزد ، سه هزار و ۱۰۰ مورد با عضویت ۹۳۰ هزار نفر در استان فعال است که هم اکنون ۳۰ هزار نفر در بخش تعاونی یزد  مشغول فعالیت امور اقتصادی هستند.

تعاونی‌های استان در ۱۴ گرایش شغلی فعالیت دارد و از مجموع آنها هزار و ۴۱۹  مورد با اشتغالزایی ۱۵ هزار نفر در بخش خدمات فعال است  که نیمی از اشتغال تعاونی‌های ثبت شده در این راستاست در حالی که تعاونی‌های تولیدی ۳۸ درصد اشتغال بخش تعاون را در اختیار دارد.

با توجه به سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی سهم ۲۵ درصد برای تعاونی‌ها در اقتصاد ایران پیش بینی شده است.

مطابق قانون اساسی فعالیت اقتصادی ایران متشکل از بخش‌های دولتی، خصوصی و تعاونی است که در حال حاضر بیشترین(حدود ۷۵ درصد) فعالیت در اختیار بخش دولتی است و سهم بخش تعاون در برنامه توسعه ششم باید به ۲۵ درصد برسد که سهم کنونی با این عدد تا حدود زیادی فاصله زیاد دارد.

در حال حاضر سه هزار و ۲۸۵ فقره پروانه بهره‌برداری صنعتی  با ۱۱ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری اسمی با اشتغال ۱۰۰ هزار و ۴۴۵ نفر در استان یزد دایر است.

تولید بیش از ۸۰۰ نوع کالا، رتبه نخست تولید کاشی و سرامیک کشور با بیش از ۵۰ درصد، رتبه دوم تولید محصولات نساجی، رتبه سوم تولید فولاد کشور و رتبه نخست تولید رومبلی، ترمه و روفرشی از جمله جایگاه‌های برتر استان در اقتصاد ملی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.