به گزارش ایرنا ، علی زینی‌وند روز چهارشنبه در نشست خبری با خبرنگاران اظهار داشت : استان یزد به لحاظ ساختار صنعتی با استان مرکزی شباهتهای زیادی دارد ولی تعداد شغل بیشتری ایجاد کرده و این در حالی است که نرخ بیکاری در این استان هفت و در یزد 15 به بالا است.
وی افزود: این آمار احتمالا در شرایطی اتفاق می افتد که پرسشگران تمام آیتم های منفی را در یک مسیر و در یک شغل ثبت کرده باشند که همه اینها مبنای درستی ندارد.
** رشد تعداد اشتغال جدید و کاهش نرخ بیکاری پسران
معاون استاندار یزد یادآور شد: بر اساس اعلام مرکز آمار ایران ، رشد آمار بیکاران استان در پایان سال 96 متوقف شده بود و در سه ماه ابتدایی امسال با وجود کاهش تعداد متقاضیان دریافت بیمه بیکاری ، رشد تعداد اشتغال جدید و کاهش نرخ بیکاری پسران و عدم تعطیلی گسترده واحدهای تولیدی ، رشد ناگهانی بیکاران پذیرفته نیست.
وی با بیان اینکه مبنای این آمار در بهار این است که چهار هزار نفر در این مقطع بیکار شده اند و از سوی دیگر نیز هیچ شغل جدیدی در استان ایجاد نشده است، اضافه کرد: این در حالی است که در این مدت تامین اجتماعی رشد قابل توجهی در بیمه شده جدید و ورودی داشته است.
زینی وند ادامه داد: از سوی دیگر استان کاهش تعداد افرادی که بیمه بیکاری می گیرند را داشته ضمن آنکه در کنار تعدیل نیرو در واحدهای تولیدی ، جذب نیرو هم بوده بنابر این ، آمار جدید بیکاری در واقع قفل صنعت یزد را اعلام کرده است.
** بخش خصوصی از رونق تولید محافظت می کند
وی تأکید کرد : این در حالی است که بخش خصوصی ، رونق صنعت استان را با چنگ و دندان محافظت کرده و دولتی ها هم کاری برای آنها نمی کنند و این توانایی را می توان با توجه به وجود 1.2 درصد جمعیت کشور در یزد در برابر چهار درصد تولیدات ایران و تولید 800 نوع کالا در این استان مشاهده کرد.
این مسئول با بیان اینکه استان یزد از جمله استان‌های برتر کشور در حوزه اقتصادی است،‌ گفت: ‌ تنوع معدنی بالا،‌ کسب عنوان اول در تولید سنگ آهن کشور و انواع کاشی و سرامیک ، تولید 27 درصد نساجی و 15 درصد فولاد و صنایع فولادی بعنوان یک استان صنعتی محسوب می شود.
** مدیریت اقتصاد و فرهنگ را به مردم بدهیم / دولت جاده صاف کن و ناظر باشد
معاون استاندار یزد با تأکید بر لزوم تمرکززدایی در حوزه های اقتصادی و فرهنگی تصریح کرد: امروز همچون زمان جنگ که امنیت را در استانها به مردم سپردیم باید اقتصاد را به مردم واگذار کنیم و دولت ، ناظر ، قانونگذار شفاف ، مبارزه گر با رانت و فساد و جاده صاف کن بخش خصوصی و مردم باشد.
زینی وند درباره نوسانات بازار بویژه در بحث طلا ، ارز و لوازم خودرویی و کامیونها گفت: بازار طلا با محوریت سکه کم رونق نیست و بیشتر به بحث خرید متمرکز شده است ضمن آنکه معتقدم عمده‌ تحولات ارزی کشور ناشی از برخی از مسائل سیاسی و رشد نقدینگی است .
** عده ای به امید و اعتماد مردم شلیک کرده اند
وی با بیان لزوم ایجاد چالاکی بیشتر در تیم اقتصادی دولت افزود: فعلا هنوز اتفاقی نیفتاده و تکانه های شدیدی که اتفاق افتاد به دلیل مشکلات ریشه ای در اقتصاد است و گروهی همچون برخی موسسات مالی در این فضا به علت بی تدبیری با شلیک به امید به آینده و اعتماد مردم، مشکلات اقتصادی کشور را چند برابر کرده اند.
وی تهدید ترامپ را شلیک‌ دیگری به اعتماد مردم نسبت به وضعیت اقتصادی کشور عنوان کرد و گفت:‌ ایران هنوز وارد تحریم ها نشده و اتفاقات داخل کشور که بخشی از آن در واقع بیانگر شیطنت گروهی است که قصد دارند با تخریب اعتماد ملی شرایط اقتصادی کشور را نابسامان کنند.
به گفته معاون استاندار یزد ، نبود شفافیت و تعدد غیرضروری قوانین، تغییر بیش از 70 درصدی نمایندگان مجلس در هر دوره، اعمال ‌سلیقه در اجرای قوانین، حجم بالای حقوق بگیران دولتی،‌ نظام اداری غلط و غیرچالاک و کنار گذاشتن بخش خصوصی از جمله مشکلات جدی دولت ها در ایران است که باید هر چه سریع تر برطرف شود.
رئیس ستاد تنظیم بازار استان یزد در ادامه ، تشدید نظارت بر بازار بویژه در توزیع لاستیک کامیونداران ، سازماندهی زمین های شهرک های صنعتی بخصوص در یزد تهیه بانک اطلاعاتی واحدهای تولیدی استان ، الزام مسئولان و فرمانداران به تهیه شاخص های سرمایه گذاری هر شهرستان و تسهیل در روند صدور مجوز سرمایه گذاری را از فعالیت های این معاونت اعلام کرد.
زینی وند گفت: در شرایط اقلیمی استان یزد ، هیچ مجوز جدیدی به صنایع آلاینده و پرآبخواه داده نمی شود اما از مجوزهای گرفته شده قبلی حمایت می شود و در عین حال برای حمایت از صنایع دانش بنیان ، هایتک و کم آبخواه برنامه ریزی کرده ایم.
وی در پایان لزوم رفع سرمایه زدایی و سرمایه گذار هراسی را خواستار شد و افزود: هر یک درصد توسعه فعالیت بخش خصوصی در واقع جهش بالا در حوزه های اقتصادی کشور و استان خواهد بود.
استان یزد با داشتن یک میلیون و 138 هزار نفر جمعیت به عنوان چهارمین استان صنعتی کشور شناخته می شود.
یزد همچنین دومین استان معدنی، متنوع ترین استان معدنی و هشتمین استان صادر کننده محصولات غیرنفتی کشور است.
1968/ 6197
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.