سید خلیل موسوی علت ابتلا حیوانات تک سم به این بیماری را تغذیه نامناسب و نگهداری حیوان در مکان های غیربهداشتی ذکر کرد که باعث ایجاد زمینه های بروز این بیماری می شود.

وی افزود: روند بیماری در حیوانات تک سم می تواند به سه شکل حاد با علائم شدید تنفسی، تورم غده‌های لنفاوی و طناب لنفی، شکل مزمن با علائم بیماری در پوست و بینی، شکل مخفی (بدون علائم بالینی و تنها ابتلا ریه‌ها) بروز کند و  شکل حاد بیماری بیشتر در الاغ و قاطر اتفاق می افتد و نشانه‌های آن اغلب همراه با تب بالا و علائم تنفسی است.

به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی اداره کل دامپزشکی یزد، موسوی ذرات تنفسی معلق در هوا و خوردن غذا یا آب آلوده به ترشح تنفسی یا زخم‌های عفونی حیوان را شایع‌ترین راه انتقال عنوان کرد و اظهارداشت: کسانی که با حیوان مبتلا و بافت‌های آن در تماس هستند باید اصول بهداشتی پیشگیری را جدی بگیرند.

 رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی استان با اشاره به دستورالعمل سازمان دامپزشکی، مبنی بر خونگیری و آزمایش سرمی برای تشخیص مشمشه در اسب گفت: به ‌منظور بررسی بیماری مشترک مشمشه، نمونه‌گیری از حیوانات تک سم توسط کارشناسان دامپزشکی انجام و در صورت مشاهده علائم اقدام لازم برای پیشگیری از شیوع بیماری انجام می شود.

وی  سرفه، ریزش ترشح چرک از بینی، زخم مخاط بینی را از جمله علائم آشکار این بیماری در دام بیان کرد و از تمام پرورش‌دهندگان اسب استان خواست در صورت مشاهده هرگونه علامت مشکوک به مشمشه ، مورد را در اسرع وقت با شماره گویا ۱۵۱۲ به اداره دامپزشکی استان یزد اطلاع‌رسانی کنند.

۱۶ مهر ماه ۱۳۹۸، رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد گفته بود: ۴۰۰ مرکز پرورش نژاد اسب عرب با هشت هزار رأس در این استان فعال است و یزد مقام نخست را در پرورش و نگهداری اسب عرب در کشور دارد.

سید جمال سجادی‌پور در آیین افتتاح یک باشگاه پرورش اسب اصیل عرب در دهستان تیجرد ابرکوه به خبرنگار ایرنا افزود:  حدود پنج هزار نفر در صنعت پرورش و نگهداری اسب در استان فعالیت دارند و ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در صنعت پرورش این حیوان در استان سرمایه گذاری کرده‌اند.   

پرورش اسب در یزد از سال ۱۳۷۱ با ورود نخستین اسب‌های نژاد عرب به استان و تکثیر آنها آغاز شد که علاوه بر ورزش سوارکاری، زمینه اشتغال را نیز در استان فراهم می‌کند.

در ابرکوه  ۱۴ باشگاه پرورش اسب و سوارکاری با ۳۰۰ رأس اسب اصیل عرب فعالیت دارد  و با صنعت پرورش اسب و سوارکاری در این شهرستان زمینه اشتغال ۵۰ نفر فراهم شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.