حسن زارع  روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: جهاد کشاورزی شهرستان ابرکوه در راستای تغییر الگوی کشت، آمادگی دارد برای توسعه کاشت محصول گلخانه‌ای با پرداخت وام به متقاضیان و فارغ التحصیلان رشته کشاورزی برای ایجاد اشتغال آنها مجوز ساخت گلخانه صادر کند.
وی خاطر نشان کرد: با استفاده از تسهیلات بانکی، از سال‌های زارعی ۷۴ و ۷۳ تاکنون ۱۴ هکتار اراضی به کشت محصول گلخانه‌ای با استفاده از روش‌های نوین آبیاری دراین شهرستان اختصاص داده شده‌است.

وی با بیان اینکه از این میزان ۱۲هکتار آن به مرحله تولید رسیده‌، اظهارکرد: متوسط برداشت خیار سبز گلخانه‌ای در هر هکتار در ابرکوه ۳۰۰ تن است.

این مسئول بخش کشاورزی ابرکوه ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون، سه هزار و ۱۵۰ تن انواع محصول گلخانه‌ای در این شهرستان تولید و روانه بازار مصرف داخلی و خارجی شده است.

زارع  ادامه داد: این میزان تولید که شامل خیار سبز، فلفل، گوجه فرنگی و سبزی است علاوه بر ایجاد اشتغال، ارزش افزوده مطلوبی را برای بهره برداران فراهم کرده است .

مسوول تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی ابرکوه تصریح کرد: زیر ساخت‌های لازم برای توسعه کشت محصولات کم آبخواه همچون پسته ، گیاهان دارویی و زعفران نیز در این شهرستان فراهم است.

وی ، کاشت گیاهان گلخانه‌ای را با توجه به شرایط اقلیمی منطقه و کمبود منابع آبی از لحاظ اقتصادی مقرون‌ به‌ صرفه دانست و افزود: مصرف آب برای کاشت محصول گلخانه‌ای نسبت به کاشت در فضای باز ۱۰ برابر کمتر و میزان اشتغال را تا ۱۰ برابر افزایش می‌دهد.

زارع با اشاره به روش کاشت نوین گلخانه‌ای به صورت هیدروپونیک (کشت بدون خاک ) تاکید کرد: این روش تولید محصول را به ۲ برابر افزایش می‌دهد در روش معمولی کشت گلخانه‌ای در هرهکتار ۱۵میلیارد ریال و روش هیدرو پونیک (کشت بدون خاک ) ۳۰ میلیارد ریال تسهیلات به متقاضیان اجرای این طرح‌ها پرداخت میشود.

اراضی قابل کشاورزی شهرستان ابرکوه  ۲۰ هزار هکتار است که به علت کم آبی و تداوم ۲ دهه پدیده خشکسالی ۱۵ هزار هکتار آن به کشت محصول کشاورزی اختصاص دارد که از این میزان هشت هزار هکتار به باغ‌های میوه و هفت هزار هکتار آن هم به اراضی زراعی اختصاص دارد.

۳۵ درصد اشتغال شهرستان ابرکوه وابسته به فعالیت‌های کشاورزی، دامداری و دامپروری است و هشت هزار خانوار از این طریق امرار معاش می‌کنند.

۱۴۰ میلیون مترمکعب آب مورد نیاز حوزه کشاورزی ابرکوه به مدت ۱۰ ماه از ۶۶۲ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق و ۱۳ رشته قنات تأمین می‌شود و سالانه ۲۰۰ هزار تن محصول کشاورزی و دامی در این شهرستان تولید و بخشی از آن در بازار استان‌های همجوار و کشورهای حوزه خلیج فارس عرضه می شود.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.