آنها در حاشیه همایش نکوداشت این طنزپرداز مرحوم و شهیر کشور که از چهارشنبه شب گذشته در دانشگاه یزد آغاز و جمعه شب به پایان میرسد گفتند نقش زرویی نصراباد در گسترش این عرصه،غیرقابل انکار است.

"ناصر فیض" طنز پرداز کشورمان به نقش تاثیرگذار و بی نظیر زرویی نصرآباد اشاره کرد و درگذشت او را ضایعه بسیار سنگینی در عرصه فرهنگ و ادبیات دانست.

وی اظهار داشت: زرویی از آنهایی بود که متانت در کنار سلامت زبان و اهمیت دادن به زبان فارسی را باهم در آثارش بازتاب میداد.

فیض افزود: زرویی یکی ار آنهایی بود که رفتنش واقعا حیف بود که آثارش همیشه قابل استفاده و ارزشمند است.

"خلیل جوادی" شاعر و طنزپرداز کشوری هم گفت: ابوالفضل زرویی در حوزه طنز،تنها کسی بود که میتوانستم به دور از تعارف و با اطمینان خاطر و ایمان کامل،استاد خطابش کنیم .

وی یادآور شد:ابوالفضل به قواعد و قوانین نانوشته شعر وقوف و اشراف داشت و اشارت های ابرو و پیچش های مو را میدید. 

وی از زرویی  در حوزه ادبیات و به خصوص طنز به عنوان شخصیتی جامع الاطراف یاد کرد و اضافه نمود:کسانی که مثل زرویی هم شعر کلاسیک را عالی بسرایند،هم شعر عامیانه را و هم درنثر،قلم شیرین و شیوایی داشته باشند انگشت شمارند.

منتقد ادبی و پژوهشگر داستان ادبی هم اظهار داشت: ابوالفضل زرویی،پرورده راه و رسم طنزنویسی مجاز در دو دهه اول انقلاب و کار در هفته نامه گل آقا معروف ترین نشریه طنز بود.

استاد حسین میرعابدینی تصریح کرد :یکی از ویژگی های آثار وی این است که به سبب نوشته شدن برای نشریه هفتگی، ساختاری قطعه قطعه و ناپیوسته دارند.

یک طنزپژوه کشوری نیز به نقیضه گویی ابوالفضل زرویی وهم نسلان او در شعر نو اشاره کرد و گفت:عمق اجتماعی و ادبی آثار  افرینندگانی چون ابوالفضل زرویی نصرآباد ما را بر آن میدارد تا درباره میراث و فن ایرانی نقضیه تامل بیشتری کنیم.

دکتر "مجید بهره ور" افزود: نقیضه گویی زرویی از روی شعر نو و نیمایی از نقاط عطف در طنزآفرینی معاصر است.

 دکتر "مهدی حیدری" دبیر اجرایی همایش نکوداشت زرویی نصرآباد نیز گفت: دانش ستودنی،تواضع مثال زدنی،استحکام چدنی،ولطیف طبعی شنیدنی زرویی،عرصه را برای محققان فراهم اورده بود تا آثارش را بازخوانی کنند و سیر و سبک افکار و نوشتارهایش را ار دریچه تحلیل به تماشا بنشانند.

دکتر " مجیدپویان" مدیرگروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه یزد و دبیر علمی  این همایش هم گفت: زرویی نصرآباد از هنرمندان جریان ساز معاصر ماست که مجموعه آثارش تجربه های طنز نویسی ادبیات ایران وجهان را بازتاب میدهد.

رییس دانشگاه یزد هم تاکید کرد:زرویی نصرآباد از برجسته ترین طنزنویسان روزگار ماست.

دکتر"قاسم برید بقمانی"افزود: زرویی،این وظیفه دشوار را برعهده گرفت و به خوبی از پس آن برآمد و در عمر نه چندان بلند خود آثار درخشانی را ارایه کرد .

یک دانشجوی افغانی رشته زبان و ادبیات فارسی درمقطع کارشناسی ارشد نیز در گفت و گو خبرنگار ایرنا با تمجید از فرهنگ و ادبیات ایران گفت : مایل بودم با این فرهنگ از نزدیک آشنا شوم و به همین خاطر با ثبت نام و قبولی در رشته ادبیات فارسی به ایران امدم.

"سید عوض علی کاظمی" که دوره کارشناسی خود در زبان و ادبیات فارسی را در بلخ گذرانده افزود: کارهایی که در ایران در زمینه ادبیات شده نظیر ندارد و به خصوص اینکه این فرهنگ در افغانستان و تاجیکستان هم نمود داشته است و مطالعه این زبان نشان میدهد کارهای خوبی توسط دانشمندانی برجسته انجام شده و میراثی ماندگار برجا گذاشته است.

این دانشجوی افغان تاکید کرد: من در آغاز با کارهای طنز دهخدا آشنا شدم اما در مورد ابوافضل زرویی از طریق فضای مجازی با آثار و نوشته های او آشنا شدم.

او اظهار داشت:زرویی نوشته های خوبی در دهه های اخیر از خود به جای گذاشته است.

زرویی نصرآباد که از نسل طنزنویسان مجله گل آقا بود، عصر شنبه، دهم آذرماه سال ۹۷ دارفانی را وداع گفت.
این شاعر که ۵۰ سال عمر کرد آثار بسیاری در کارنامه ادبی خود دارد و یکی از تاثیرگذارترین استادان طنزنویسی در ایران محسوب می شود.
نام برخی از آثار وی  عبارت از: مجموعه با معرفت‌ها ، بزن قدش، آش آلو، «پیقولاد»، تراژدی شاعر و اتوبوس، پاره ترین قسمت دنیا، شباخندگان، شبانه، سر به... سر، راز سر دیوار، سبز نای عاطفه دلخواه، حرف آباد، چیستان، آثار باستانی، ظهر است ساقیا، کار نیکو کردن، از پر کردن است، کبود چشم من، علت العلل، نامه‌های مرد ذلیل، ما روزهای جمعه تعطیلیم، در بدرقه دوستم قیصر امین پور، چشمان تو، ویرانه های تخت جمشیدند، تقدیم به همه مادران و مادر خودم که نزد حضرت دوست است، صبحگاه واقعه.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.