دبیر علمی این همایش روز چهارشنبه به ایرنا گفت: این همایش با هدف بررسی جنبه های ادبی و علمی و شخصیت این شاعر طنزپرداز و با حضور تعدادی از شاعران طنزپرداز و پژوهشگران این عرصه و علاقه‌مندان به شعر و ادب فارسی برگزار می شود.

دکتر مجید پویان افزود: در این مراسم، هوشنگ مرادی کرمانی (خالق قصه های مجید) و پژوهشگران و طنز پردازانی چون حسن میرعابدینی ، دکتر مجید بهره‌ور. دکتر بهرام پرویز، فاطمه تسلیم جهرمی، اسماعیل امینی و ناصر فیض حضور دارند.

مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه یزد ادامه داد: امشب /چهارشنبه شب/ و قبل از مراسم افتتاحیه همایش ملی بزرگداشت ابوالفصل زرویی نصراباد، شب شعر طنزی با حضور علاقه مندان در دانشگاه یزد برگزار می شود.

به گفته وی در مراسم فردا ۶ سخنرانی و ۱۲ مقاله در این زمینه ارائه می شود و در این همایش علاوه بر بزرگان عرصه شعر طنز، دانشجویان، دبیران زبان و ادبیات فارسی، طنزپژوهان و طنزپردازان حضور دارند.

این همایش، جمعه نیز با برپایی برنامه‌های جنبی و پژوهشی ادامه دارد.

زرویی نصرآباد، شاعری طنزپرداز و نویسنده ای توانمند بود که اثار بسیار زیبا و دلنشینی از خود بر جای گذاشت، در نشریات مختلفی فعالیت کرد و اشعارش در بسیاری از نشریات و محافل نقل شد.
وی اصالتا اهل دهستان نصراباد تفت در استان یزد بود، شاعری که خیلی ها پس از فوتش، نام او را شنیدند و از اینکه دیگر در میان ما نیست حسرت خوردند!.
این قصه بسیاری از بزرگان ادبیات این سرزمین است که حتی در میان هموطنان خود هم ناآشنا می مانند تا زمانی که چهره در نقاب خاک کشند.

همچنین ضروری است آثار این شاعر توانا، بیشتر از آنچه الان هست به جوانان و مردم استان شناسانده شود.
ابوالفضل زرویی نصرآباد که از نسل طنزنویسان مجله گل آقا بود، عصر روز شنبه، دهم آذرماه سال ۹۷ دار فانی را وداع گفت.
این شاعر شهیر که ۵۰ سال عمر کرد آثار بسیاری در کارنامه ادبی خود دارد و یکی از تاثیرگذارترین استادان طنزنویسی در ایران محسوب می شود.
نام برخی از آثار این شاعر عبارت است از: مجموعه با معرفت‌ها ، بزن قدش، آش آلو، پیقولاد، تراژدی شاعر و اتوبوس، پاره ترین قسمت دنیا، شباخندگان، شبانه، سر به... سر، راز سر دیوار، سبز نای عاطفه دلخواه، حرف آباد، چیستان، آثار باستانی، ظهر است ساقیا، کار نیکو کردن، از پر کردن است، کبود چشم من، علت العلل، نامه‌های مرد ذلیل، ما روزهای جمعه تعطیلیم، در بدرقه دوستم قیصر امین پور، چشمان تو، ویرانه های تخت جمشیدند، تقدیم به همه مادران و مادر خودم که نزد حضرت دوست است، صبحگاه واقعه.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.