سید محمدرضا قائم محمدی روز سه شنبه در همایش نهضت فرهنگی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی که با حضور مشاوران و معاونان پرورشی مدارس شهرستان میبد برگزار شد، افزود: ۲ نقطه در ۲ سوی طیف قاطعیت وجود دارد که تعریف کننده ۲ تیپ پرخاشگر و سلطه گر و نیز سلطه پذیر و منفعل هستند ، افراد منفعل و سلطه پذیری که همیشه حق را به دیگران می‌دهند.

وی ادامه داد: فرزندسالاری به عنوان شیوه تربیتی غالب امروز، هم بچه ها را سلطه گر و هم سلطه پذیر می کند، مادری که لقمه به دهان فرزند خود می‌گذارد و همه خانواده را بسیج می‌کند که به او خدمت کنند فرزندش را فردی سلطه گر تربیت می‌کند و از او فردی می‌سازد که بدون داشتن هیچ مهارتی در آینده توان حل مشکلات را ندارد.

کارشناس پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اداره‌ کل بهزیستی استان یزد  با اشاره به اینکه مراحل تربیت سه تا هفت سال است  تصریح کرد: خانواده در روش فرزندسالاری مرحله هفت سال اول تربیت کودک را تا ۷۰ سالگی ادامه داده و از او فردی سلطه پذیر می‌سازد که همیشه برایش تصمیم گرفته‌اند.  

قائم محمدی اظهار داشت : فرزندان باید بدانند در مقابل هر حقی که دارند یک حق و مسئولیت هم وجود دارد.

وی در ادامه به حق داشتن «نه» گفتن در مقابل تقاضاهای دیگران اشاره کرد و گفت : به همان اندازه نیز باید از دیگران جواب «نه» بشنویم ، همچنین هر فردی حق دارد تا در مورد کارهایش به دیگران توضیح ندهد و به همان اندازه نیز نباید برای گفتن دلیل از سوی دیگران اصرار کند.

کارشناس پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اداره‌ کل بهزیستی یزد همچنین به حق داشتن در تغییر عقیده  هر فرد اشاره کرد و گفت: دیگران هم که تغییر عقیده می‌دهند نباید در مقابل آنها اعتراض کرد.

وی گفت : فرزند ما حق دارد اشتباه کند و مسئولیت اشتباه خود را بپذیرد و  نباید به گونه‌ای رفتار شود که یک اشتباه او را به مسیر بدبختی بکشاند.

قائم محمدی تاکید کرد: پدران ، مادران و مربیان و معلمان باید توجه کنند در مواقعی که فرزند و دانش آموز صادقانه به اشتباه خود اعتراف می‌کند باید با گنجایش و جنبه‌داشتن  او را کمک کنند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه « دانش » ابتدا باید به « نگرش » و بعد به رفتار و در نهایت به « مهارت »تبدیل شود، سه تکنیک «نه گفتن» شامل مانند صفحه گرامافون خط خورده بودن و جواب نه خود را بارها تکرار کردن ، خلع سلاح کردن یا پذیرش صفت‌هایی که به آنها داده می شود و بهانه آوردن را برشمرد.

همچنین رئیس اداره بهزیستی میبد در این همایش که با همکاری اداره های بهزیستی و آموزش و پرورش برگزار شد ، گفت: این همایش با هدف همکاری و به اشتراک گذاشتن اطلاعات در حوزه موضوع پرورشی و پیشگیری از آسیب‌ها برگزار شد.

سید محسن فلاح افزود: باید باور کنیم علت بسیاری از مشکلات زندگی‌ امروز، مهارت نداشتن بچه‌ها در زندگی است .

وی در ادامه شماره تلفن ۱۲۳ را اعلام کرد که مدیران و مربیان مدارس در مواقع پیش آمدن مشکلات برای دانش آموزان پیش از اینکه  یک فاجعه‌ای عمق پیدا کند از طریق آن با اورژانس اجتماعی بهزیستی تماس بگیرند تا با همکاری و هم اندیشی در رفع مشکلات پیش آمده چاره‌اندیشی شود.

معاون پرورشی آموزش و پرورش میبد نیز از حضور مربیان و معاونان تجلیل کرد و گفت :آسیب ها در مدارس وجود دارد ، ما باید دقت داشته باشیم دشمنان برای رواج این آفت با هنرمندی کار می‌کنند و ما باید با توانمندی آن را ریشه‌یابی کنیم .

جعفرشفاهی با اعلام آمادگی معاونت پرورشی آموزش و پرورش به همکاری در زمینه پیشگیری از آسیب‌ها افزود: اگر الان در این زمینه با همکاری و دست به دست هم دادن چاره ای نیاندیشیم فردا باید در ناراحتی و مشکلات فرزندان خود بسوزیم.

هم اکنون ۲۲ هزار و ۵۰۰ دانش آموز در ۱۵۰ واحد آموشی میبد به امر تحصیل اشتغال دارند.

مرکز شهرستان ۱۰۴هزارنفری میبد در ۵۰ کیلومتری شمال غرب شهر یزد مرکز این استان قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.