محمدعلی صادقی پور عصر یکشنبه در همایش نهضت فرهنگی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد در مدارس شهرستان میبد افزود: اعتیاد یک رفتار اجتماعی نابهنجار است، علائم آن بد شدن حال فرد به دنبال ترک کاری که انجام می‌داده است.

وی با بیان اینکه باید طعم لذت پاداش‌های سالم همیشگی را به فرزندان خود آموزش بدهیم ، تاکید کرد: والدینی که هفته ای چند بار با بچه های خود پیاده روی  یا روزی نیم ساعت با آنها بازی می‌کنند و با فزرندان خود رفیق و صمیمی هستند و...چند برابر بیشتر از فرزندان دیگر در برابر آسیب‌های اجتماعی واکسینه شده‌اند.

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان یزد در ادامه اظهارداشت: همان‌طور برای درمان بیماری فرزندان خود وقت اختصاص می دهیم برای پیشگیری از ابتلای آنها به آسیب‌های اجتماعی هم با شناختن وظایف خود باید وقت بگذاریم.

وی با اشاره به لزوم آموختن مهارت و انتقال آن به فرزندان یادآور شد: ما باید به بچه‌های خود یاد بدهیم که حرفشان را بزنند ، اجازه ندهند، حقشان پایمال شود، زیر بار زور نروند و زور هم نگویند ، محدودیت‌های خود را ابراز کنند و نیازها و انتظارشان را نیز شفاف و صادقانه و صریح بیان کنند.

صادقی پور سبک‌های ارتباطی را « پرخاشگری ، منفعل و قاطعانه » برشمرد و افزود: در سبک قاطعانه و جرئت مند فرد احساس عزت نفس دارد و بدون هیچ هراسی رابطه ها را مدیریت می‌کند.

مشاور خانواده تصریح کرد: بچه هایی که نمی توانند جرئت مند رفتار کنند در معرض خطر و ابتلا به انواع آسیب های اجتماعی هستند چون خواسته خود را نمی‌دانند ، ترس از طرد شدن دارند و از خود شجاع بودن و کم نیاوردن را بروز می‌دهند.

وی نداشتن مهارت نه گفتن، عادت به مصلحت اندیشی که از خانواده و رفتارهای مصلحت آمیز و آمیخته با دروغ پدر و مادر نشات می‌گیرد ، تمرین نکردن رفتارهای جرئت مند ، آمادگی نداشتن برای برخورد قاطعانه ، راضی نگه داشتن همه از خود و... از جمله موانع داشتن رفتار جرئت مند ذکر کرد.

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان یزد یادآورشد: برای جواب «نه» دادن گاهی باید مانند صفحه گرامافون خط دار بود ، گاهی به روش‌های دیگری مانند خلع سلاح کردن ، سکوت کردن ، تمرین کردن ، ترک کردن محل و ...عمل کرد.  

به گفته معاون پرورشی اداره آموزش و پرورش میبد برنامه های خوبی برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی برنامه‌ریزی شده است که والدین در آن حضور داشته‌ باشند.

جعفر شفاعی افزود : آموزش و پرورش ، خانواده و جامعه سه ضلع یک مثلث هستند که برای تربیت فرزندان و پیشگیری از ابتلا آنها به آسیب ها باید همکاری کنند و وقت بگذارند.

وی در ادامه از حضور نیافتن تعدادی از والدین با وجود ارسال دعوت نامه در این نشست انتقاد کرد و گفت: اگر امروز برای فرزندان خود به عنوان گران قیمت ترین چیزی که در اختیار داریم ، وقت نگذاریم  بعدها باید با گریه و زاری برای نجات آنها وقت بگذاریم.

شهرستان میبد  حدود ۱۰ هزار دانش آموز دارد.

تاکنون آماری از تعداد معتادان استان یزد به تفیک مرد و زن گروه های مختلف سنی از سوی منابع ذی ربط در اختیار رسانه ها گذاشته نشده است.

یزد در مسیر تزانزیت مواد مخدر به استان های دیگر  ایران و کشورهای غربی قرار دارد ، از ابتدای سال جاری تاکنون افزون بر ۲۴ تن انواع مواد افیونی در این استان کشف شده است.

گزارشی هم از تعداد خودروهای توقیف شده و متهمان رسما منتشر نشده است.

جرم ۷۵ درصد چهار هزار زندانی در چهار ندامتگاه استان یزد مرتبط  با مواد مخدر است که اغلب غیربومی هستند.   

مرکز شهرستان ۱۰۴هزار نفری میبد در ۵۰ کیلومتری شمال غرب شهر یزد مرکز این استان قرار دارد. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.