"محمود واعظی" روز شنبه در نشست با فن‌آوران و مدیران شرکت‌های دانش بنیان و نوآفرین استان یزد افزود:اگر فن‌آوری‌های نوین وارد عرصه اقتصاد کشور نشود به سرعت عقب می‌افتیم و مجبوریم با هزینه بالا و بهره‌وری اندک به مردم خدمات‌رسانی کنیم.

وی اظهار داشت: اگر قرار است در بازارهای مختلف، کالاهای ایرانی قابل رقابت باشد چاره‌ای جز این نیست که به سمت اقتصاد دانش بنیان حرکت کنیم.

به گفته وی اگر دولت روحانی این همه فشارها را تحمل کرد برای این بود که فضای مجازی را گسترش دهد، نه اینکه فقط فیلم ببینند بلکه اساس آن چیزی بود که در سال ۹۲ در وزارت ارتباطات برای توسعه اقتصاد دانش بنیان بود چون اعتقاد داشتیم آی سی تی پیش‌ران توسعه کشور است.

واعظی در ادامه تصریح کرد: دانشگاه‌های ما باید از دانشگاه های آموزش محور یا تئوری محور به دانشگاه های مهارت محور تبدیل شوند و با مرور زمان دانشگاه می تواند با فضای فناوری های نوین به مرکز تولید و خلق ثروت تبدیل شوند.

وی افزود: دانشگاه‌هایی که با کارهای فنی و صنعت مرتبط هستند در بسیاری از کشورهای دنیا به خودکفایی رسیده‌اند از این رو دانشگاه های ما حتما باید به این سمت حرکت کنند به گونه ای که هر صنعت و هر بخش و حتی ما سیاسیون وقتی با یک مشکل و معضلی مواجه می شویم برای رفع آن به سراغ دانشگاهها برویم.

واعظی در مورد قانون شرکت های دانش‌بنیان نیز با بیان اینکه این قانون مدتها تصویب شده و خاک می خورد تصریح کرد: این قانون در دولت آقای روحانی، احیا و به بهترین نحو از آن استفاده شد.

رئیس دفتر رئیس جمهور ادامه داد: در دنیای امروز در هیچ حوزه ای نمی توانیم رقابت کنیم و اگر فناوری های نوین را وارد این بخش ها نکنیم به سرعت عقب می افتیم در حالیکه با هزینه بالا و راندمان کم می توانیم به مردم سرویس بدهیم.

واعظی در مورد سیستم بروکراسی هم گفت: ما از این سیستم رنج می بریم اما وقتی می خواهیم آن را اجرا کنیم، گیر لشگری می‌افتیم که ۴۰ تا ۵۰ سال همین رویه را اجرا می کرده است و به همین دلیل دولت الکترونیک یکی از شعارهای دولت تدبیر و امید بوده است؛ دولت الکترونیک هم یعنی شفافیت بدون تبعیض و جلوگیری از رشوه و صرفه جویی.

وی یادآور شد: رییس جمهور برای پیاده‌سازی دولت الکترونیک، دستور آماده شدن زیر ساخت‌ها را داد تا هر کس در وزارتخانه خودش از آن استفاده کند اما نباید ارتباط ارباب رجوع با آدم های پشت میزنشین قطع شود؛ آنهایی که مخالف دولت الکترونیک هستند تصور می کنند بیکار می شوند در حالیکه اینطور نیست.

رئیس دفتر رئیس جمهور تصریح کرد: ما نباید خسته و ناامید شویم، اگر راهمان درست و هدفمان مقدس است بدانیم که همه با هم کمک می کنیم و به اهداف تعیین شده می رسیم.

واعظی تصریح کرد: امروز در شرایطی هستیم که هیچ چاره ای جز حمایت از این بخش نداریم و حتی اگر تحریم هم نداشتیم باید به نیروهای نخبه و کارآفرین و دانش بنیان اعتماد می کردیم زیرا برای موفقیت کشور و آبادانی آن راهی جز رسیدن به فناوری های روز نیست.

وی اضافه کرد: علاوه بر این اعتقاد، الزام بر این است که اکنون که تحریم هستیم و خیلی راهها بر ما بسته است باید با سرعت، میان‌بر بزنیم و آنچه نیازمندی های کشور است علاوه بر تولید داخل به بازارهای منطقه هم صادر کنیم و اگر مسوولان کشور ما کیفی باشند در جا نمی زنند و متوقف نمی‌شوند.

رییس دفتر رییس جمهور در این مراسم، از بخش های مختلف پارک علم و فن‌آوری یزد و شرکت های دانش بنیان استان یزد بازدید کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.