رضا زارع‌زاده‌مهریزی چهارشنبه‌شب در جمع دست اندرکاران برگزاری جشنواره انار در روستای تاریخی« سریزد» مهریز افزود: فرهنگ و داشته‌های بالقوه اجتماعی و ظرفیت‌های خدادادی منطقه را باید توسط بخش‌خصوصی و با مشارکت داوطلبانه افراد بیشتر به مردم معرفی کرد

وی ادامه داد: توسعه و رونق صنعت گردشگری از طریق برگزاری جشنواره‌ها موضوع بسیار مهمی است، نباید هیچگاه از اجرای آن در شهرستان غفلت کرد.

این مسئول اظهارداشت: مردم به خصوص گردشگران را باید در  جریان ظرفیت‌های مختلف منطقه از جمله دامپروری و کشاورزی نیز قرار داد.

زارع‌زاده‌مهریزی تصریح کرد: برگزاری جشنواره‌ها از راه‌های مناسب و مطمئن برای رونق تولید و  اشتغال است که باید بیشتر مدنظر قرار داد.

وی خاطرنشان کرد: برگزاری جشنواره انار در روستای سریزد بدون هزینه دولتی از سوی بخش‌بخش خصوصی در منطقه برگزار می‌شود.

وی به اهمیت اجرای برنامه‌های مناسب فرهنگی و هنری متنوع در کنار برگزاری جشنواره برای مردم و گردشگران تاکید کرد.

انار از جمله محصول اصلی روستای سریزد است و حدود ۴۰ هکتار از اراضی این منطقه زیرکشت این محصول  قرار دارد و سالانه حدود  ۴۰۰ تن از این منطقه برداشت می‌شود.    

نخستین جشنواره انار مهریز فردا(جمعه) ۱۷ آبان‌ماه‌جاری  از ساعت ۹ صبح الی ۱۷ در مجموعه تاریخی و گردشگری سریزد از توابع بخش مرکزی  مهریز برگزار می‌شود.

روستای سریزد با یک هزار نفر جمعیت در ۱۰ کیلومتری شمال شهر مهریز قرار دارد. 

۸۰۰ هکتار از باغ‌های شهرستان مهریز به کشت انار از نوع ارقام تفتی، شهوار، میخوش و حصیبی اختصاص دارد.

سطح اراضی کشاورزی مهریز ۱۷ هزار و ۵۰۰ هکتار است که ۱۰ هزار هکتار آن را باغ‌ها تشکیل می‌دهد.

مرکز شهرستان ۵۰ هزارنفری مهریز در ۳۰ کیلومتری جنوب یزد قرار دارد.

سالانه از ۱۱۴ هزار هکتار اراضی قابل‌کشت استان یزد، ۳۴۰ هزار تن محصول زراعی، ۶۵۰ هزار تن محصول باغی تولید می‌شود.

سید جمال سجادی پور رئیس سازمان جهاد کشاورزی یزد ۱۹ مهرماه گذشته در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در ابرکوه پیش‌بینی کرد که با ادامه برداشت انار از ۶ هزار و ۵۹۰ هکتار باغ‌های مثمر استان ۱۱۳ هزار تن محصول برداشت شود که این میزان تولید نسبت به سال زراعی قبل ۱۵ درصد افزایش دارد.

وی سطح زیرکشت این گیاه را ۶ هزار و ۸۰۶ هکتار در استان ذکر کرد که ۲۱۵ هکتار آن نهال است که به گفته وی یزد رتبه پنجم سطح زیرکشت و رتبه چهارم تولید انار را در کشور دارد و میزان عملکرد برداشت انار در واحد سطح ۱۷ تن و ۲۴۴ کیلوگرم در هکتار است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین سطح زیرکشت مربوط به شهرستان‌های میبد، اردکان، یزد و تفت است، خاطرنشان کرد: از ۴۰ رقم انار استان، ۱۱ نوع آن مرغوب و ارزش صادراتی دارد .

سجادی پور بیشترین ارقام انار مرغوب استان را ملس یزدی، شیرین شهوار، زاغ عقدا، قصدالدشتی ، ملس سریزد و گل تفت ذکر کرد و یادآور شد: انار تولیدی علاوه بر عرضه در بازار استان‌های همجوار، نوع ملس، دانه سیاه، زاغ عقدا و حصیبی آن به عراق و کشورهای حوزه خلیج‌فارس صادر می‌شود.

بخشی از محصول به صورت تازه خوری، مقداری هم  به رب انار و ساندیس فراوری و مقداری هم به‌صورت کنستانتره و اناردان به هند و پاکستان برای تبدیل به ادویه صادر می‌شود.

تعداد بهره برداران بخش کشاورزی استان  یزد حدود ۷۰ هزار نفر است.

اراضی قابل‌کشت استان ۱۷۰ هزار هکتار است که به دلیل کم‌آبی ، تداوم ۲ دهه خشکسالی و تغییر الگوی کشت ، سطح زیر کشت به ۱۱۴ هزار هکتار کاهش یافت.

برداشت انار در مناطق مختلف استان یزد از اوایل مهرماه آغاز شد و تا اوایل آبان ماه ادامه داشت.  

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.