آیت‌الله محمدرضا ناصری یزدی به مناسبت دهه وقف ( چهارم تا ۱۳ آبان) در دیدار با مسئولان اداره کل اوقاف و امور خیریه استان با تاکید بر ضرورت نیازسنجی در این حوزه  افزود: لازم است گروهی از کارشناسان حوزه‌های مختلف به بررسی نیازهای جامعه و نحوه هزینه آن در جامعه بپردازند.

وی تصریح کرد: علاوه بر این لازم است مشاوره‌های مناسب به افرادی که قصد دارند وقف جدید ثبت کنند ارائه شود تا موارد جدید به سمت رفع نیازهای روز جامعه هدایت شود.

ناصری یزدی با اشاره به اینکه درآمدهای وقف باید کاملا در راستای تحقق نیت واقفان صرف شود عنوان کرد: در این زمینه علاوه بر اینکه از درآمد موقوفات حراست شود، زمینه‌ای فراهم گردد تا درآمدها افزایش پیدا کند.

به گفته وی به صورت ویژه تلاش شود که درآمد موقوفه ها هدر نرود و هر موقوفه درآمدی که دارد در راستای نیتی که برای ثبت آن تعیین شده است هزینه شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان عمل به دستور واقف و وقف‌نامه، حفظ وقف، احیای موقوفه، استفاده مطلوب از موقوفه‌ها ، کمک به ایجاد موقوفه جدید و تکمیل برخی موقوفه‌های موجود را مورد تاکید قرار داد.

ناصری یزدی با بیان اینکه هم اکنون برخی نیات وقف‌نامه‌ها در جامعه کارایی ندارند، عنوان کرد: تبدیل این نیات به نزدیک‌ترین نیت‌های مورد نیاز جامعه که احساس می‌شود واقف هم از آن راضی است یکی دیگر از وظایفی است که به عهده مسئولان در این حوزه است.

به گزارش شامگاه دوشنبه دفتر امام‌جمعه یزد، همچنین ‌مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مساحت عرصه موقوفه‌های در دست اقدام را ۴۶ هزار و ۵۰۰ مترمربع با ۷۲ هزار مترمربع زیربنا ذکر کرد.

حجتالاسلام حسین زارع زاده ، تعداد این پروژه‌ها را ۱۳ مورد برشمرد و تصریح کرد: در مجموع

۱۹۰ میلیارد تومان در این مورد سرمایه‌گذاری شده است.

وی با بیان اینکه موقوفه‌ها به‌ویژه در حوزه‌ بناهای تاریخی زمینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری هستند، عنوان کرد: سرمایه‌گذاری در این حوزه از جمله حمام‌ها، کاروان‌سراها و قلعه‌های تاریخی علاوه بر سوددهی بالا، زمینه ایجاد اشتغال و حفظ میراث فرهنگی را هم به دنبال دارد.

این مسئول ادامه داد: علاوه بر سرمایه‌گذاری در حوزه میراث فرهنگی و ابنیه تاریخی، حوزه‌های کشاورزی و نگهداری و پرورش دام‌های پر تولید هم در استان یزد از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

زارع‌زاده به تهیه اسناد برای موقوفه‌ها اشاره کرد و از یزد به عنوان یکی از پنج منطقه برتر کشور در این حوزه نام برد و گفت: امسال ۸۵۶ جلد سند مالکیت برای موقوفه‌های استان اخذ شده است.

یزد افزون بر ۱۲ هزار موقوفه و ۴۳ هزار رقبه دارد و از استان های مطرح کشور در مورد وقف است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.