به گزارش ایرنا، فرزاد افضلی روز یکشنبه در نشست خبری که در محل جلسات این اداره کل برگزار شد، گفت: این برنامه منتخب توسط سازمان شیلات به استانهای ساحلی و غیرساحلی ارسال شده که برای تحقق آن چندین پروژه دنبال می شود.

وی اظهار داشت: پیش بینی می شود میزان تولید شیلات کرمانشاه در سال ۹۸ به ۲۵ هزار تن برسد که شرایط توسعه و ایجاد اشتغال در راستای ساماندهی فعالیت های آبزی پروری را رقم می زند.

افضلی از مطالعه و احداث پرورش ماهی در قفس در دریاچه سد داریان پاوه با ظرفیت تولید ۵۰۰ تن و اشتغال برای ۵۰ نفر، مطالعه و احداث ۶ سایت پرورش ماهی در اراضی پایاب سد داریان پاوه با ظرفیت تولید ۲ هزار و ۵۰۰ تن و اشتغال ۳۰ نفر، مطالعه و احداث پرورش ماهی در قفس در دریاچه بند هیروی پاوه با ظرفیت تولید ۱۰۰ تن و اشتغال ۱۰ نفر به عنوان بخشی از این پروژه ها یاد کرد.

وی اظهار داشت: تکمیل زیرساخت مرحله دوم مجتمع پرورش ماهی گرمابی شهدای قصرشیرین با ۶۴ مزرعه به همراه کانالهای آبرسانی آماده با ظرفیت تولید ۲ هزار و ۲۰۰ تن و اشتغال ۲۲۰ نفر، احداث مجتمع های پرورش ماهی و میگو یک هزار و ۵۰ هکتاری دشت خان لیلی در مجاورت سامانه گرمسیری با ظرفیت چهار هزار تنی و اشتغال یک هزار نفری، تکمیل زیرساخت مجتمع پرورش ماهی سردابی کلاران دشه پاوه ۴۰۰ تنی با اشتغال ۷۰ نفر، احداث پرورش ماهی در اراضی پایاب سدهای مخزنی غیرشرب جامیشان و زمکان و سد آزادی از دیگر پروژه ها برای تحقق این هدف است.

افضلی ادامه داد: در مجموع در سال گذشته میزان تولیدات شیلات استان ۲۰ هزار و ۱۰۵ تن بود که برای سه هزار و ۵۴۸ نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی کرد.

مدیرکل شیلات کرمانشاه ادامه داد: از این میزان شاهد تولید چهار هزار و ۲۸۰ تن ماهی گرمابی، ۱۲هزار و ۶۵۰ تن ماهی سردابی و یک هزار و ۱۰۰ تن پرورش ماهی در قفس بودیم.

وی تولید ماهیان خاویاری سال گذشته استان را ۵۰ تن  اعلام کرد و افزود: هم اکنون پرورش ماهیان خاویاری در سه مزرعه و یک واحد قفس فعال است.

به گفته وی، کارگاه تکثیر میگوی قصرشیرین نیز با ظرفیت ۲ میلیون قطعه پست لارو تنها مرکز تامین کننده پست لارو گونه رونبرگی کشور است از تولید ۲۵ تن میگو در این مرکز در سال گذشته خبر داد.

وی افزود: استان کرمانشاه  با جمعیتی در حدود یک میلیون و ۹۵۰ هزار نفر از ظرفیت کم نظیر منابع آبی همچون سدهای مخزنی غیرشرب، رودخانه های مرزی، سراب ها و چشمه ها برخوردار است که زمینه توسعه منطقه ای با محوریت کشاورزی و آبزی پروری در سطح ملی را فراهم کرده است.

وی از وجود ۴۵۶ واحد پرورش ماهی در قالب چهار مجتمع سردآبی و یک مجتمع گرمابی در استان خبر داد و افزود: هم چنین چهار واحد پرورش ماهی در قفس سد شهدای گمنام، سد زاگرس، جامیشان و بیستون پارس وجود دارد و ۲ سد زمکان و شرفشاه در حال انعقاد قرارداد جدید با شرکت آب منطقه ای استان است.

افضلی با بیان اینکه در راستای ایجاد اشتغال دوره های متعددی در زمینه تکثیر زالوی طبی برگزار شده، ادامه داد: درصددیم مرحله دوم مجتمع پرورش ماهی شهدای قصرشیرین را راه اندازی کنیم که باید مجوز آن اخذ شود، ۸۰ درصد زیرساخت فاز دوم ایجاد شده که از طریق مزایده و با اولویت دانش آموختگان و مردم بومی می خواهد فعال شود.

به گفته وی، ظرفیت این فاز بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ تن است و برای بیش از ۲۲۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد می کند و از سوی دیگر باید در فکر ایجاد مرکز پرورش بچه ماهی گرمابی نیز باشیم که ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در کنار آن ضرورت دارد.

سکوی صادراتی در قصرشیرین فعال می شود

افضلی خاطرنشان ساخت، بحث بازاریابی و توسعه صادرات یکی از مهم ترین مسائل در زمینه آبزیان است، در سال های گذشته به این مقوله که همان ایجاد سکوی صادرات و ایجاد بارانداز در مرز رسمی قصرشیرین است ورود پیدا کردیم که به تایید استاندار کرمانشاه نیز رسیده و در کارگروهای استانداری نیز مصوب شده است.

وی اضافه کرد: شایسته نیست که  محصولات شیلاتی ما به نام استان های شمالی و جنوبی به عراق صادر شود و هم اکنون موافقت برای تهیه اراضی مورد نیاز سکوی صادراتی مصوب شده است.

مدیرکل شیلات کرمانشاه یادآور شد، ماهیان گرمابی خاستگاه بومی دارد و می توانیم با رهاسازی آنان در قالب فعالیت صید و صیادی در این بخش نیز فعالیت کنیم و هم اکنون درصدد رهاسازی سه نوع ماهی بومی در رودخانه های استان هستیم که اقدام ارزشمندی در راستای ممانعت از انقراض گونه های بومی است.

وی از مکان یابی و ایجاد تاسیسات زیربنایی پرورش ماهیان سردابی و گرمابی در نقاط مستعد استان، بهره برداری بهینه از آب های داخلی با بهره گیری از پروژه های افزایش تولید در واحد سطح، ارائه آموزشهای موردنیاز آبزی پروران به منظور تقویت و ارتقا دانش فنی تولیدکنندگان، ارائه الگوهای مناسب آبزی پروری در زمینه بهره برداری از منابع آبی کشاورزی به عنوان برنامه های این سازمان یاد کرد.

به گفته افضلی، ارائه خدمات کارشناسی در جهت هدایت بهره برداران و افزایش تولید در واحد سطح، ایجاد امکانات لازم برای جلب سرمایه گذاری ها در امر پرورش آبزیان در آبهای داخلی، توجه به صادرات محصولات شیلاتی و افزایش درآمد آبزی پروران و برگزاری دوره های آموزشی طبخ آبزیان برای ترویج مصرف آبزیان از جمله دیگر برنامه ها است.

مدیرکل شیلات استان کرمانشاه تبلیغات و برگزاری جشنواره های متعدد را در زمینه افزایش گرایش کرمانشاهیان به مصرف ماهی تاثیرگذار دانست و ادامه داد: شاهد افزایش رشد توسعه صادرات در زمینه ماهیان زینتی هستیم و هم اکنون در هر خیابان چندین فروشگاه عرضه ماهیان مشاهده می شود که گویای ترویج، آموزش و فعالیت ها ی فنی و اجرایی در این زمینه است.

 سرانه مصرف گوشت ماهی استان کرمانشاه در سال گذشته ۹.۵ کیلوگرم بوده که این میزان در سال جاری به ۱۰ کیلوگرم رسیده است.

۷۴۶۰/۸۰۶۶

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.