معاون سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت: من معتقدم که باید در بخش‌های میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از ظرفیت‌ها و بسترهایی که خبرنگاران فراهم می‌کنند استفاده و ارزش کاری را که خبرنگاران انجام می‌دهند را درک کنیم.
احمد دیناری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه خراسان، با حضور در این تحریریه به مناسبت 17 مرداد و تبریک روز خبرنگار در خصوص رقم سرمایه‌گذاری استان و میزان جذب سرمایه‌ در حوزه گردشگری اظهار کرد: در حوزه گردشگری تا امروز حدود 270 پروژه داریم و دلیل تغییر اعداد و ارقام در این زمینه بهره‌برداری برخی از پروژه‌ها است که از فهرست پروژه‌های در حال ساخت و تبدیل خارج می‌شوند.
وی افزود: 270پروژه خصوصی داریم که حجم سرمایه‌گذاری آن‌ها حدود هشت هزار میلیارد تومان است که پیشرفت فیزیکی نزدیک به 50 درصد دارند و پیش‌بینی ایجاد اشتغال در این زمینه نیز حدود 11 هزار نفر است که با سایر استان‌ها قابل مقایسه نیست.
معاون سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی خراسان رضوی ادامه داد: این حجم از سرمایه‌گذاری که گفته شد بدون احتساب قیمت زمین و تورم موجود در جامعه است که اگر آن‌ها را محاسبه  کنیم با قیمت زمین حدود 42 هزار میلیارد تومان و با در نظر گرفتن تورم حدود 56 هزار میلیارد تومان حجم سرمایه‌گذاری پروژه‌های استان خراسان است که باز هم با هیچ استانی قابل قیاس نیست.
دیناری خاطرنشان کرد: این سرمایه‌گذاری‌ها در پروژه‌های مختلف از هتل پنج ستاره گرفته تا هتل آپارتمان‌ها، مهمان‌سراها، مراکز تفریحی و گردشگری، مناطق نمونه گردشگری و... صورت گرفته است که خود یک مزیت محسوب می‌شود.
به زودی از آلبوم فرصت‌های سرمایه‌گذاری رونمایی می‌شود
وی تشریح کرد: از سال 97 آلبوم فرصت‌های سرمایه‌‌گذاری در سه بخش میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری را در دست تدوین داریم که 90 درصد کار انجام شده است؛ 130 فرصت را شناسایی کرده‌ایم و مشاوران ما در حال کار بر روی آن‌ها هستند و در دفتر استانداری بسیار مورد استقبال قرار گرفته است و بنا داریم که در شش ماه دوم سال از این آلبوم فرصت‌های سرمایه‌گذاری رونمایی کنیم.
معاون سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی خراسان رضوی اضافه کرد: چیزی که در این آلبوم پیش‌بینی شده این است که از محل 130 فرصت شناسایی شده حدود 19 هزار شغل جدید به وجود خواهد آمد که در این آلبوم فرصت‎ها، مسئولیت بخشی از توسعه زیرساخت‌ها بر عهده دولت است و بخش خصوصی نیز وظیفه قسمت دیگری از توسعه زیرساخت‌ها را بر عهده دارد.
دیناری گفت: یکی دیگر از اقدامات، ساماندهی موافقت‌های اصولی که در گذشته برای پروژه‌های گردشگری صادر شده و نظارت بر پروژه‌های در حال ساخت و تبدیل است، اما به دلیل کمبود نیروی انسانی به این موضوعات کم‌تر پرداخته می‌شده است. در حال حاضر به صورت کامل در سطح شهرستان‌های مشهد نظارت‌های کنترلی‌مان به این شکل است که هر ماه از پروژه‌های ساخت و تبدیل نظارت به عمل می‌آید تا از لحاظ فنی و معماری منحرف و سرمایه‌گذاران دچار ضرر و زیان نشوند.
وی ادامه داد: در نهایت این‌که بحث فرایند صدور موافقت اصولی تاسیسات گردشگری نیز در قالب پنجره‌ای واحد به شکل سامانه‌ای درآمد و بسیاری از بروکراسی‌های این حوزه حذف و نسبت به گذشته کوتاه‌تر شد و سرمایه‌گذاران در استان و کشور می‌تواند درخواست سرمایه‌گذاری خود را در این سامانه به ثبت برساند و از طریق همین سامانه پی‌گیر روند کار خود باشد.
تلاش می‌کنیم بیشتر جاذبه‌های محرک را در کنار واحدهای اقامتی افزایش دهیم 
معاون سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی خراسان رضوی عنوان کرد: تلاش می‌کنیم در حوزه سرمایه‌گذاری گردشگری بیشتر جاذبه‌های مکمل و محرک گردشگری را در کنار واحدهای اقامتی افزایش و توسعه دهیم تا ماندگاری زائران و گردشگران در استان و مشهد بیشتر شود، هم‌چنین در تلاشیم سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را هدایت کنیم تا در شهرستان‌های استان که دارای قابلیت‌های فراوانی در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی هستند مانند اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی نیز سرمایه‌گذاری کنند.
دیناری خاطرنشان کرد: به سرمایه‌گذارانی که در حوزه اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی و سایر تاسیسات گردشگری و صنایع‌دستی سرمایه‌گذاری کرده‌اند تا امروز حدود 19 میلیارد تومان تسهیلات کم‌بهره پرداخت و حدود هزار شغل از آن محل در شهرستان‌ها ایجاد شده است به همین دلیل به دنبال توزیع عادلانه و منطقی سرمایه‌گذار در کل استان هستیم.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.