حسن زارع روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا بابیان اینکه بیش از ۷۰ درصد محصول برداشت شد، افزود: تاکنون ۶ هزار تن محصول پسته برداشت شده است .

وی با اشاره به اینکه متوسط تولید پسته خشک در هر هکتار حدود هزار و ۵۰۰ کیلوگرم است اظهارکرد: ارزش پسته تولیدی کشاورزان حدود ۴۵۰ میلیارد تومان است.

این مسئول باتاکید براینکه پسته یکی از محصولات کم‌آبخواه و با شرایط اقلیمی شهرستان سازگاری دارد  بیشترین ارقام تولیدی را اکبری، احمدآقایی، کلهقوچی و فندقی ذکر کرد.

زارع اضافه کرد: با وجود تداوم ۲ دهه خشکسالی و تبعات ناشی از آن ، روند توسعه کشت این گیاه رو به افزایش است.

وی بابیان اینکه ۵۰۰ هکتار باغ‌های پسته شهرستان نهال است، یادآور شد: سطح زیرکشت باغ‌های 

پسته ابرکوه در سال ۱۳۹۴، هزار و ۵۰۰ هکتار بود که هم‌اکنون به چهار هزار هکتار افزایش یافت. 

این مسئول با بیان اینکه ۲۰ واحد پایانه پسته در ابرکوه فعال است تصریح کرد: کشاورزان برای مراحل پوستکنی و خشک‌کنی محصول را به کارگاه‌های مجوزدار و بهداشتی تحویل دهند .

مسئول تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی ابرکوه بابیان اینکه کشاورزان ، برای توسعه و ترویج گیاهان کم آبخواه مانند محصول گلخانه‌ای ، پسته، گیاهان دارویی، زعفران و گل‌محمدی در سه سال اخیر تلاش قابل توجهی داشته‌اند ، یادآور شد : هم اکنون حدود پنج هزار هکتار اراضی و باغ ها شهرستان به کشت محصول کم‌آبخواه اختصاص دارد .

وی با تاکید بر اینکه منطقه در شرایط کم‌آبی قرار دارد، یادآور شد: برای استفاده بهینه و بهره‌وری از آب هم‌اکنون ۵۰۰ هکتار اراضی و باغ‌های منطقه برای اجرای سامانه آبیاری نوین در دست اجراست.

برداشت پسته از اوایل شهریورماه در مناطق مختلف استان یزد آغاز می‌شود و به مدت ۲ ماه ادامه دارد.  

اراضی قابل کشاورزی شهرستان ابرکوه ۲۰ هزار هکتار است که به علت کم آبی و تداوم ۲ دهه پدیده خشکسالی ۱۵ هزار هکتار آن به کشت محصول کشاورزی اختصاص دارد که از این میزان هشت هزار هکتار به باغ‌های میوه و هفت هزار هکتار آن هم به اراضی زراعی اختصاص دارد.

۳۵ درصد اشتغال شهرستان وابسته به فعالیت‌های کشاورزی، دامداری و دامپروری است و هشت هزار خانوار از این طریق امرار معاش می‌کنند.

۱۴۰ میلیون مترمکعب آب مورد نیاز حوزه کشاورزی ابرکوه به مدت ۱۰ ماه از ۶۶۲ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق و ۱۳ رشته قنات استحصال و با این میزان آب از ۱۵ هزار هکتارسطح زیرکشت، سالانه ۲۰۰ هزار تن محصول کشاورزی و دامی تولید که بخشی از آن در بازار استان‌های همجوار و کشورهای حوزه خلیج فارس عرضه می‌شود.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.