مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه در آیین بهره برداری از این طرح به خبرنگار ایرنا گفت: این ترمینال  در زمینی به مساحت ۲ هکتار توسط با صرف هزینه‌ای افزون بر۲۰ میلیارد ریال ساخته شده است.

مهدی غیب‌الهی افزود: این ترمینال با ظرفیت فرآوری چهار تن پسته در ساعت با اشتغالزایی ۱۰ نفر در ۲ شیفت کاری فعالیت می‌کند.

 وی با بیان اینکه با راه اندازی بخش دوم این طرح، ظرفیت این ترمینال به دو برابر افزایش خواهد یافت ادامه داد: در این ترمینال عملیات سورت بندی و خندان کردن پسته در محیطی بهداشتی انجام می شود.

غیب‌الهی تصریح کرد: بخش بهمن ابرکوه با سه هزارهکتار باغ پسته است که ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار آن بارور است، از قطب‌های تولید محصول پسته در استان است .

وی با بیان اینکه سطح زیر کشت پسته در شهرستان ابرکوه، چهار هزار و۵۰۰ هکتار است، یادآور شد: سطح زیرکشت باغ‌های پسته ابرکوه در سال ۱۳۹۴ حدود هزار و ۵۰۰ هکتاربود. 

غیب‌الهی افزود: با وجود تداوم ۲ دهه خشکسالی در این شهرستان و تبعات ناشی از آن، امسال با افزایش میزان بهره‌وری از منابع آب موجود، متوسط تولید محصول پسته ۴۰ درصد نسبت به ۲ سال گذشته افزایش نشان می‌دهد.

این مسئول با بیان اینکه ۲۰ واحد ترمینال پسته درابرکوه فعال است تصریح کرد: کشاورزان برای پوست کنی و خشک محصول پسته با ترمینال‌های مجوزدار و بهداشتی همکاری کنند .

اراضی قابل کشاورزی شهرستان ابرکوه  ۲۰ هزار هکتار است که به علت کم آبی و تداوم ۲ دهه پدیده خشکسالی ۱۵ هزار هکتار آن به کشت محصول کشاورزی اختصاص دارد که از این میزان هشت هزار هکتار به باغ‌های میوه و هفت هزار هکتار آن هم به اراضی زراعی اختصاص دارد.

۳۵ درصد اشتغال شهرستان ابرکوه وابسته به فعالیت‌های کشاورزی، دامداری و دامپروری است و هشت هزار خانوار از این طریق امرار معاش می‌کنند.

۱۴۰ میلیون مترمکعب آب مورد نیاز حوزه کشاورزی ابرکوه به مدت ۱۰ ماه از ۶۶۲ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق و ۱۳ رشته قنات استحصال و با این میزان آب از سطح ۱۵هزار هکتارسطح زیرکشت، سالانه ۲۰۰ هزار تن محصول کشاورزی و دامی تولید که بخشی از آن در بازار استان‌های همجوار و کشورهای حوزه خلیج فارس عرضه می شود.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

۷۵۴۰/ ۶۰۱۴/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.