محمدحسین ریاحی در پنجمین شورای هماهنگی تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان که با حضور نماینده ولی فقیه و امام جمعه یزد برگزار شد، اظهار داشت: تعاونی‌های استان در ۱۴ گرایش شغلی فعالیت دارد و از مجموع تعاونی‌ها هزار و ۴۱۹  مورد با اشتغالزایی ۱۵ هزار نفر در بخش خدمات فعال است.

وی افزود: نیمی از اشتغال تعاونی‌های ثبت شده در این راستاست در حالی که تعاونی‌های تولیدی ۳۸ درصد اشتغال بخش تعاون را در اختیار دارد.

مدیرکل تعاون یزد با بیان اینکه تعاونی‌های کشاورزی با ۴۹۰ مورد ۱۱ درصد اشتغال را در اختیار دارد، اضافه کرد: در استان به صورت نمونه در حوزه تولید اقدام‌های خوبی انجام شده به ویژه ۳۷ درصد حوزه تولید با توجه به سابقه استان مربوط به بخش نساجی است.

ریاحی با بیان اینکه در حوزه مشاغل خانگی و فعالیت‌های خرد اقدام‌های خوبی انجام شده است، خاطرنشان کرد: از جمله اقدامات این اداره کل در راستای اتصال صاحبان کسب و کار خرد و خانگی به بازارهای هدف و بنگاه‌های پیشرو ، صدور مجوز فعالیت ۶۵ پشتیبان مشاغل خانگی و با هدف ایجاد اشتغال بیش از ۳۰۰ نفر است که با کمک و همراهی صندوق کارآفرینی امید و برخی بانک‌های استان صورت گرفته است.

این مسئول بخش تعاون یزد با اشاره به ایجاد اشتغال پایدار و ماندگاری جمعیت در روستاها 

افزود: در ۲ سال گذشته حدود ۲۴۶ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شد و در قالب مشاغل خانگی و فراگیر مجموعا ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات جذب شد که زمینه اشتغال پنج هزار و ۹۰۰ نفر نیز فراهم شده‌است.

وی با اشاره به آمار بالای بیکاری در استان از تلاش برای تسهیل گری در حوزه تعاون خبر داد و افزود: توسعه تعاون عامل کاهش بیکاری و تداوم دهنده شرایط مطلوب اقتصادی است، به گونه‌ای که صادرات بخش تعاون رقم چشمگیری دارد که نشان از قدرت و جایگاه تعاونی‌ها در اقتصاد است.

مدیرکل تعاون یزد با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری اظهار داشت : یکی از راه حل‌ها و اساسی‌ترین، منطقی‌ترین و بنیادی‌ترین کارهایی که می‌تواند در کشور برای استقرار عدالت انجام بگیرد، بخش تعاون است.

به گزارش روز سه شنبه اداره کل تعاون یزد، ریاحی افزود: بخش تعاون می‌تواند کشور را به ویژه در شرایط امروز از لحاظ اقتصادی نجات دهد، حوزه تعاون باید تقویت شود تا بتواند به عنوان بازویی قوی برای اشتغالزایی باشد.      

مدیرکل تعاون یزد، این نهاد را نمادی از همدلی و خرد جمعی دانست و خاطرنشان کرد: بر اساس مدل‌های جدید می‌توان تعاونی‌ها را تشکیل و توسعه داد و با سرمایه اندک آنها اقدامات بزرگی انجام داد، در صورت ایجاد زیرساخت و شرایط مناسب، این مهم استمرار یافته و تقویت خواهد شد.

ریاحی با تاکید بر لزوم فرهنگ‌سازی و نقش آن در موفقیت و پیشرفت استان گفت : با گسترش تعاونی‌ها، اتحاد و وحدت در جامعه مستحکم‌تر می‌شود و پیش رفتن به سوی توسعه تعاونی‌ها و سرمایه‌گذاری در حوزه تعاون به عنوان یک ضرورت جامعه امروز محسوب می‌شود.

وی یادآور شد : تعاونی‌ها در برابر شرایط سخت، تاب‌آوری و پایداری بیشتری دارد و می‌تواند در مقابل محدودیت‌های پیش رو، پایداری بهتر و موفق‌تری داشته باشند.

با توجه به سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی سهم ۲۵ درصد برای تعاونی‌ها در اقتصاد ایران پیش بینی شده است.

مطابق قانون اساسی فعالیت اقتصادی ایران متشکل از بخش‌های دولتی، خصوصی و تعاونی است که در حال حاضر بیشترین(حدود ۷۵ درصد) فعالیت در اختیار بخش دولتی است و سهم بخش تعاون در برنامه توسعه ششم باید به ۲۵ درصد برسد که سهم کنونی با این عدد تا حدود زیادی فاصله زیاد دارد.

در حال حاضر سه هزار و ۲۸۵ فقره پروانه بهره‌برداری صنعتی و ۱۱ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری اسمی با اشتغال ۱۰۰ هزار و ۴۴۵ نفر در استان یزد وجود دارد.

تولید بیش از ۸۰۰ نوع کالا، رتبه نخست تولید کاشی و سرامیک کشور با بیش از ۵۰ درصد، رتبه دوم تولید محصولات نساجی، رتبه سوم تولید فولاد کشور و رتبه نخست تولید رومبلی، ترمه و روفرشی از جمله جایگاه‌های برتر استان در اقتصاد ملی است.

۱۹۶۸/ ۲۰۴۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.