شهرستان ابرکوه از قطب های کشاورزی استان کویری یزد است و افزایش سرمایه گذاری در فعالیت های مرتبط با حوزه کشاورزی مانند تولید عسل با توجه به بستر مناسب آن در ابرکوه، نقش تأثیرگذاری در رونق تولید و اشتغال دارد.

جوانان جویای کار می توانند برای ایجاد اشتغال و تولید با سرمایه گذاری اندک و هزینه کم نگهداری در پرورش زنبور عسل زمینه اشتغال را برای خود فراهم سازند.

مسئول امور دام جهادکشاورزی ابرکوه در خصوص فعالیت اقتصادی زنبورداری در این شهرستان گفت: افزایش تولید عسل در ابرکوه  ارمغان بارش‌های خوب سال گذشته و امسال در مناطق ییلاقی بوده که باعث شده میانگین برداشت عسل از هرکندو در این شهرستان تا ۱۰کیلوگرم برسد و در مجموع افزون بر ۳۸ تن عسل توسط زنبورداران ابرکوهی تولید شود.

جواد شمس در گفت و گو با گزارشگر ایرنا ادامه داد: سال گذشته چهار میلیارد ریال تسهیلات اشتغال پایدار روستایی به متقاضیان پرورش زنبور عسل پرداخت شده که با این میزان تسهیلات تعداد کلونی‌های زنبور عسل ابرکوه با افزایش ۲۱.۴ درصدی از پنچ هزار و ۵۰۰ کلنی به هفت هزار کلنی افزایش یافته و زمینه اشتغال ۱۰ نفر را فراهم کرده است .

وی اضافه کرد: زنبورداران ابرکوهی برای افزایش تولید این محصول در فصل بهار و تابستان به مناطق ییلاقی استان‌های چهارمحال و بختیاری، جنوب فارس و بوشهر برای استفاده از گل‌های طبیعی منطقه مهاجرت می‌کنند.

وی میانگین تولید عسل هر کلونی در ایران را  ۱۰ کیلوگرم اعلام کرد و یادآور شد: تولید این محصول در شهرستان ابرکوه بین پنج تا ۱۰ کیلوگرم می‌رسد که نشان دهنده اقتصادی بودن زنبورداری در این شهرستان است.

مدیر جهادکشاورزی ابرکوه نیز در همین زمینه به گزارشگر ایرنا گفت: تولید عسل این شهرستان امسال در مقایسه با سال گذشته بین ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش نشان می دهدکه بارش‌های اواخر پارسال و ابتدای بهار امسال شرایط آب و هوای مساعدی را برای زنبورداران فراهم آورده است.

مهدی غیب الهی افزود: هم اکنون ۶۲ زنبوردار در شهرستان ابرکوه در زمینه تولید عسل فعالیت می‌کنند و زمینه توسعه این فعالیت اقتصادی در این شهرستان فراهم است و از کسانی که برای سرمایه گذاری پرورش زنبور عسل اقدام کنند، حمایت می‌شود.

یکی از زنبورداران ابرکوهی نیز که هم اکنون در استان چهارمحال و بختیاری درحال برداشت عسل است، گفت: با توجه به بارش‌های مناسب سال زراعی جاری و رویش گل وگیاه، میانگین تولید عسل نسبت به سال‌های خشکسالی افزایش چشمگری داشته و تا ۱۰کیلو گرم در هر کلونی رسیده است.

محمدعلی زارع که کارمند بازنشسته است در گفت وگوی تلفنی با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه ۲۰۰ کلونی زنبور عسل دارد، افزود: برای پرورش زنبورعسل در زمستان به مناطق جنوب فارس (جهرم و فیروزآباد) و در فصل بهار به استان چهارمحال و بختیاری عزیمت می کنم .

درشهرستان ابرکوه سالانه ۱۶۰ هزار تن فرآورده دامی تولید و روانه بازار مصرف می‌شود. 

این میزان تولید حاصل پرورش سه میلیون و ۳۰۰ هزار قطعه جوجه یک‌روزه در ۷۰ واحد مرغداری ، ۱۵۰ هزار رأس گوسفند و بز، هشت هزار و ۵۰۰ رأس گاو شیری، هفت هزار کلونی زنبور عسل است. 

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری ابرکوه در۱۴۰کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

۷۵۴۰/ ۶۰۱۴/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.