محمود آسایش روز یکشنبه در شورای ساماندهی امور سالمندان اردکان افزود: احساس تنهایی در افرادی که همسرشان را از دست می‌دهند یا داده‌اند، بسیار بیشتر از سالمندان متاهل است.

وی اضافه کرد: تعداد زنان سالمند سه تا چهار برابر مردان است و این پدیده می‌تواند چالشی جدی برای این جمعیت و همچنین جامعه باشد.  
آسایش یکی از راه‌های رفع تنهایی زنان سالمند را ترویج ازدواج آنها عنوان کرد و گفت: هر چند ازدواج مجدد در میان آنها نسبت به گذشته بیشتر است، اغلب زنان به دلیل محدودیت‌های عرفی و سنتی از ازدواج مجدد استقبال نمی‌کنند.

این کارشناس خانواده بهزیستی استان یزد یادآور شد: آنها این موضوع را « تابو» می‌دانند، به همین دلیل تعداد زنان سالمند بدون همسر و تنها بسیار بیشتر از مردان است، این در حالی است آمار ازدواج مجدد مردان سالمند بیش از زنان است.
به گفته این کارشناس سالمندان، ازدواج مجدد و زندگی مشترک در دوران سالمندی موجب می‌شود نیازهای عاطفی، روحی و روانی آنها تامین شود و امید دوباره به زندگی پیدا کند و در عین حال تشکیل مجدد زندگی مشترک، موجب کاهش تنهایی و افسردگی و از بین رفتن نگرانی از مرگ به علت تنهایی می‌شود.

آسایش با اشاره به استقرار سالمندی در جامعه اظهار داشت : بر اساس منابع علمی زمانی که هشت درصد جمعیت را  افراد ۶۵ سال و بالاتر و یا ۱۲ درصد جمعیت را افراد ۶۰ سال و بالاتر تشکیل دهد، این پدیده در جمعیت استقرار می‌یابد.
وی  ابراز داشت : بر اساس سرشماری ۱۳۹۵ از جمعیت ۷۹ میلیونی کشور، هفت میلیون و ۴۰۰ هزار نفر یعنی ۹.۲۸ درصد سالمند هستند و پیش بینی می‌شودکه درصد سالمندان ایران تا سال ۲۰۲۵ میلادی به ۱۰ و تا ۲۰۵۰ به بیش از ۳۰ درصد برسد.  
این کارشناس بهزیستی اضافه کرد : پدیده سالخوردگی جمعیت تنها مربوط به ایران نیست و کشورهای جهان به نوعی با این پدیده روبرو هستند و با توجه به این که هر سال امید به زندگی افزایش و مرگ و میر کاهش می‌یابد، روند سالخوردگی جمعیت برگشت‌پذیر نیست و پیری جمعیت چالش دائمی در جهان خواهد بود.
وی یکی از مهم‌ترین شاخص‌های جمعیتی که به ترکیب جنسیتی جمعیت سالمند توجه دارد، شاخص نسبت جنسی دانست و افزود: این شاخص نشانگر توزیع جمعیت زنان سالمند نسبت به مردان است.  
کارشناس سالمندان بهزیستی استان یزد ادامه داد: با توجه به رشد روز افزون زنان سالمند در کشور، توجه به کیفیت زندگی آنها یکی از عناصر اساسی در سلامت اجتماعی است.  
همچنین معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرمانداری اردکان گفت : سالمندی دوران حساس و مهمی است که باید با تدارک برنامه‌ای جامع‌نگر برای حمایت از سالمندان،  بتوانیم از تجربه آنها  نیز به نحو شایسته‌ای استفاده کنیم.

علیرضا جدیدی اردکانی افزود: در فرهنگ و دین اسلام بر لزوم توجه به سالمندان تأکید زیادی شده است و با توجه به پیری جمعیت ایران، باید برنامه‌ریزی اصولی و علمی در این خصوص صورت گیرد.  
همچنین رئیس بهزیستی اردکان اظهار داشت: این نهاد متولی امور سالمندان است و برنامه‌های مختلفی را برای خدمت رسانی به این قشر در دست اجرا دارد که از جمله آنها می‌توان به ایجاد مرکز تحقیقات سالمندی ، تشکیل بنیاد فرزانگان، طرح توانمند سازی با هدف حفظ و افزایش سطح سلامت جسمی، روانی و اجتماعی آنان اشاره کرد.

وی ایجاد مراکز روزانه و ویزیت در منزل و آگاه سازی و تغییر نگرش شهروندان در مورد سالمندان و فرهنگ سازی شایسته در نحوه برخورد با آنها و حفظ حرمت و جایگاه آنان در محیط خانه و خانواده و اجتماع را از دیگر اقدامات برشمرد.
حمیدرضا پایدار فر افزود : مرکز تحقیقات سالمندی اردکان مأموریت دارد تا با بسیج دستگاه‌های مرتبط در امر خدمات رسانی به عنوان قطب سالمندی کشور بکوشد و با ایجاد سیستم یکپارچه و منسجم، خدمات جامع سالمندی را گسترش دهد و از این طریق بتواند به افزایش سطح کیفیت زندگی آنها و رعایت تکریم و جایگاه اجتماعی آنان کمک کنند.
مرکز شهرستان ۹۸ هزار نفری اردکان در ۶۰ کیلومتری شمال شهر یزد قرار دارد .

۷۵۴۴ / ۲۰۴۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.