مدیر کل ورزش و جوانان استان یزد گفت: عدم آمادگی برای زندگی مشترک مهمترین مشکل جوانان امروزی در زمینه ازدواج است که با کارگاه‌های قبل، حین و بعد از ازدواج جوانان می‌توانند این آمادگی را کسب ‌کنند.

به گزارش ایسنا – منطقه یزد، «مسعود شریعتی» اظهار کرد: در گذشته خواستگاه جوانان در بحث ازدواج بویژه تامین نیازهای مادی این امر مانند جهیزیه، خانه و سرپناه و اشتغال به عنوان موانع تلقی می‌شد اما اکنون متوجه می‌شویم که برخی از افراد به رغم برخورداری از شغل مناسب و مسکن، باز هم در امر ازدواج با مشکل روبرو هستند.

این مسئول برنامه‌های مختلفی مانند نیاز به آگاه‌سازی و فضای مشاوره و همچنین اشرافیت علمی و اطلاعاتی خانواده‌ها را از مهمترین ضرورت‌های ازدواج خواند و گفت: هر چند که مباحث مادی هم بسیار موثر و تاثیرگذار هستند اما مهمتر از این مسئله، مشاوره دادن به جوانان و خانواده‌های آن‌هاست.

وی با بیان این که آماده‌سازی فکری، ذهنی و فرهنگی در بحث مشاوره‌های قبل از ازدواج، بهتر از گذشته و حتی حین ازدواج اتفاق می‌افتد، گفت: اگر زمان آموزش فرزندان در مورد ازدواج را به زمانی پس از تامین همه مسائل مادی آنها موکول کنیم، ممکن است که مشاوره به دلیل گذر از سن یادگیری و ایجاد ذهنیت پایدار فاقد اثرگذاری لازم باشد.

این مسئول با اشاره به برگزاری نمایشگاه «ازدواج موفق، خانواده شاد» در یزد، گفت: موضوع اصلی این نمایشگاه که روز گذشته پایان یافت، تنها جهیزیه و تامین لوازم زندگی زوجین نبود بلکه با کمک سمن‌ها سعی داشت تا ذهنیت‌ها و باورهای غلط مراجعه‌کنندگان در مورد ازدواج را نیز اصلاح کند.

وی در مورد نقش سمن‌ها در این موضوع، خاطرنشان کرد: سمن‌های مختلف با ورود در بحث‌های متنوع مرتبط با ازدواج و چگونگی پیوند می‌توانند راهکار مورد قبولی را ارائه کنند.

شریعتی با اشاره به پژوهش‌های انجام شده در حوزه جوانان نیز اظهار کرد: مهمترین معضل این قشر، آمادگی لازم برای ورود به زندگی هم از سوی زوجین و هم از جانب خانواده‌هاست که این مشکل با آگاهی دادن و استفاده از ظرفیت مشاوره‌های مطلوب ازدواج در مقاطع تحصیلی مختلف، آستانه ازدواج و حتی بعد از آن قابل دستیابی هست.

وی افزود: متاسفانه ذهنیت‌های امروزی شکل گرفته در مورد ازدواج ناشی از عدم آگاهی کامل خانواده‌هاست که منجر به لجاجت و پافشاری بر یک مقوله و نپذیرفتن آن از سوی فرزندان می‌شود و از طرفی این ناآگاهی حتی می‌تواند منجر به از هم پاشیدگی خانواده‌ها ‌شود لذا ضروری است که جوانان به این باور برسند که مسیر زندگی را با همسرگزینی شروع کنند و ادامه دهند و مباحث مادی و فرهنگی پیش پا افتاده را مد نظر قرار ندهند.

این مسئول ادامه داد: البته پس از اهتمام به مباحث فرهنگی ازدواج در خانواده‌ها، باید مسائل اقتصادی مانند اهمیت داشتن درآمد ثابت و پایدار، اشتغال و سرپناه حداقلی نیز مورد توجه قرار گیرد.

شریعتی از تخصیص اعتبار خاص دولت به زمینه مشاوره‌های ازدواج خبر داد و گفت: این آموزش‌ها به طور رایگان شامل مراحل قبل، حین و بعد از ازدواج به منظور تشکیل و تداوم زندگی زوجین می‌شود چرا که همه اتفاقات بد مربوط به طلاق، طی سال‌های 3 تا 5 سال اول زندگی است.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.