سید علی اکبر کلاهدوزان روز چهارشنبه به مناسبت روز خبرنگار در گفت و گو با ایرنا افزود:‌ در این حرفه بود که با همه مسئولان و بخصوص خانواده‌های شهدا و ایثارگران اردکان آشنا شدم.

وی اضافه کرد:  عاشق مردم و حرفه خودم هستم و این کار را برای معرفی شهرستان و با هدف اطلاع‌رسانی انجام داده و می‌دهم.

کلاهدوزان تصریح کرد: از سال ۱۳۴۳ زمانی که در اردکان فقط سه نسخه روزنامه توزیع می شد، مشغول به کار شدم، کار خبرنگاری در آن زمان بسیار سخت بود، دوربینی نداشتم و امکانات هم برای ارسال خبر محدود بود.  
وی اضافه کرد: با همکاری بعضی دوستان یک دستگاه دوربین ۴g تهیه کردم و مراسم مختلف را پوشش می‌دادم و عکس‌های خبری را بعد از یک ساعت چاپ و با اتوبوس های کرمان و یزد به تهران ارسال می‌کردم و تصاویر روز بعد در روزنامه اطلاعات چاپ می شد.  
خبرنگار پیشکسوت اردکان یاد آورشد: با گذر زمان اشتراک روزنامه در اردکان به ۱۵۰ نسخه رسید و با فعالیت خبری اشتراک چند نشریه نیز در شهرستان به عهده ام بود.  
کلاهدوزان در ادامه گفت: این شغل با روزهای تلخ و شیرینی زیادی همراه بود اما تلخ‌ترین روز خبر واژگونی اتوبوسی در جاده اردکان بود که باعث کشته شدن حدود۶۰ نفر از هموطنان شد.  
وی ادامه داد: این خبر همان روز برای روزنامه اطلاعات در تهران فرستاده شد و بازتاب گسترده ای داشت که مرمت و بهسازی این جاده مورد توجه قرار گرفت و از من نیز به دلیل پوشش خوب این خبر تشکر کردند.  
وی اظهار کرد: در زمان جنگ تحمیلی هم سه بار به جبهه اعزام شدم، خبر و گزارش تهیه می‌کردم و علاوه بر آن در اردوهایی که در سازمان تبلیغات برگزار می‌شد همراه روحانیان و دانشجویان برای پوشش خبری به روستاهای محروم اعزام می‌ شدم.  
کلاهدوزان به جوانانی که به ‌تازگی وارد این حرفه شدند توصیه کرد به‌ گونه‌ای خبر تهیه کنند که مردم به آن‌ها اعتماد کنند.  

و اما این خبرنگار پیشکسوت از خانواده های شهدا و ایثارگران اردکانی تقدیر و تشکر کرد چرا که وقتی همسرش کسالت پیدا کرد و در تهران بستری بود، هیچ‌کدام از مسئولان یادی از وی نکردند! ولی در طول یک روز، ۱۴۷ تماس از طرف آن‌ها برای احوال پرسی با وی گرفته شده است.

و اما یادی کنیم از اولین خبرنگار اردکان

اردکان از دیرباز شهر علم و فرهنگ بوده است.

در این میان نقش خبرنگاران بعنوان قشر فرهنگی و آگاهی بخش جامعه، بسیار مورد توجه و حائز اهمیت است.

محمدسلطانی اولین خبرنگار اردکان بود که تمام عمرش را به کارهای فرهنگی پرداخت و تنها آرزویش این بود که  این شهرستان را به شهره علم و ادب برساند و لقب یونان کوچک را ماندگار نماید.

در سال ۱۳۱۴ محمد سلطانی در خانواده مذهبی در اردکان متولد شد تحصیلات مقدماتی خود را در این شهرستان گذراند و سپس راهی یزد در دانشسرا مقدماتی تحصیلات خود را ادامه داد.

در سال ۱۳۳۲ به استخدام آموزش و پرورش درآمد و با ۲ نفر از فرهنگیان دیگر محمد آثاری و مرحوم سید مجتبی طباطبایی پایگاه فرهنگی در اردکان  که شامل کتاب فروشی و پخش روزنامه و مجلات در اردکان بود ایجاد کردند.

سلطانی به عنوان اولین خبرنگار روزنامه اطلاعات و خبرنگار مجله سفید و سیاه شروع به کار کرد و بعد از یکسال ۲ نفر از همکارانش با کمک همدیگر شروع به کار کردند و به تهران و در آموزش و پرورش مشغول فعالیت شدند و محمد سلطانی به تنهایی این کار فرهنگی را عهده دار شد.

بعد ازچند سال فعالیت در روزنامه اطلاعات، عرصه را برای علی اکبر کلاهدوزان که هم اکنون یکی از پیشکسوتان خبر و خبرنگاری می باشند سپرد و این بار تصمیم گرفت به عنوان اولین خبرنگار روزنامه کیهان در اردکان فعالیتش را آغاز کند.

خبرهایی که سلطانی به روزنامه می فرستاد کاملا تاثیرگذار بود و بخشی ازمشکلات و معضلات شهرستان را حل می کرد و این خود خشنودی مردم را در پی داشت.

بارها پیش می آمد که خبری از اردکان منتشر می شد و وزارت خانه، سازمان ها و ارگان های دولتی را موظف می نمودند که بلافاصله درصدد حل مشکل برآیند.

در سال ۱۳۳۲ اولین پایگاه فرهنگی  که همان کتاب فروشی پارس همزمان با گشایش کتاب فروشی گلبهار یزد در اردکان افتتاح و راه اندازی شد.

روزنامه های اطلاعات و کیهان روزنامه های عصر تهران بود که یک روز بعد به دست مردم اردکان می رسید اقای سلطانی نیز عزمش را جزم کرده بود و با خرید یک دوچرخه،  فردی را روانه خانه ها می کرد و روزنامه ها را به دست مخاطبش می رساند.

سلطانی هدفی جز اشاعه فرهنگ نداشت و این ابتکاری بود که  افراد را به فرهنگ مطالعه نزدیک کند.

مرکز شهرستان ۹۸ هزار نفری اردکان در۶۰ کیلومتری شمال شهر یزد قرار دارد.

۷۵۴۴/ 6197

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.