مدیرکل آموزش و پرورش یزد مهم‌ترین عامل تعارض در خانواده‌ها را مربوط به برآورده نشدن انتظارات دانست و گفت: در روابط زناشویی نباید دنبال مقصر باشیم و به جای تلاش برای پیدا کردن مقصر باید به دنبال راه حل از طریق مهارت‌های حل مسئله باشیم.

به گزارش ایسنا-منطقه یزد،«عباسعلی دانافر» در چهارمین نشست پژوهشی آموزش و پرورش استان در خصوص نقش خانواده در شکل گیری جامعه و شروع آسیب‌های جامعه از آسیب‌های ایجاد شده در خانواده مطالبی را بیان و تعارض را جزء گریزناپذیر خانواده دانست.

وی افزود: با توجه به تنوع و پیچیدگی و ماهیت ارتباطات خانوادگی تعداد و تنوع تعارض‌ها در خانواده بیشتر از سایر تعامل‌های اجتماعی خواهد بود.

مدیرکل آموزش و پرورش یزد مهم‌ترین عامل تعارض در خانواده‌ها را مربوط به برآورده نشدن انتظارات دانست و گفت: علت تفاوت در انتظارات تفاوت در زندگی و محیط های متفاوت اجتماعی و گونه‌های مختلف اجتماعی شدن است.

دانافر تصریح کرد: در روابط زناشویی نباید دنبال مقصر باشیم و به جای تلاش برای پیدا کردن مقصر باید به دنبال راه حل از طریق مهارت‌های حل مسئله باشیم.

این مسئول در تحکیم بنیان خانواده آموزش مهارتهای زندگی را از مهم‌ترین راه حل‌ها دانست و تأکید کرد: زندگی مهارت است و نیاز به آموزش و تمرین در این مهارت دارد.

در ادامه دکتر پور موحد، پژوهشگر حوزه خانواده، به نتایج پژوهشی ارائه مدل تحکیم خانواده اشاره کرد و عوامل موثر در تحکیم خانواده را مهارت‌های حل مسئله، مهارت‌های ارتباطی،  همراهی عاطفی،  درگیری عاطفی، کنترل رفتار و ایفای موثر نقش بر شمرد.

وی افزود: در بهبود روابط و مهارت‌های ارتباطی، کمیت روابط و کیفیت روابط موثر است و در کیفیت روابط نشان دادن عواطف، تفاهم بجای سوء تفاهم و مهارت گوش دادن موثر است.

این پژوهشگر در ادامه در خصوص فقدان مهارت‌های ارتباطی اثراتی را بیان کرد؛ که عمده‌ترین اثرات فقدان مهارت ارتباطی، ایجاد سوءتفاهم، نارضایتی، تنهایی، طرد، فشار روانی و احساس ناکامی است.

پورموحد در خصوص ایفای موثر نقش به منابع پرورش و حمایت رشد شخصی و همراهی عاطفی پرداخت و گفت: ارائه محبت بی‌منت و بی‌قید و شرط بین اعضای خانواده و پرورش مهارت کنترل خشم و عصبانیت از عوامل مهم حل تعارضات خانوادگی است.

وی مهمترین عوامل ایجاد کننده تعارضات خانوادگی را تفاوت‌های سنی مدرک تحصیلی و وضعیت اقتصادی، نارضایتی جنسی،  وضعیت‌های جسمی و روانی، دخالت اطرافیان، چند همسری، تفاوت‌های شدید مذهبی و اینترنت عنوان کرد و راهکارهای حل تعارض در خانواده را شامل دقت در موقع ازدواج،  آموزش شیوه ارتباط، احترام متقابل، مسئولیت پذیری، صداقت و قهر نکردن در موقعیت تعارض دانست.

گفتنی است؛ نشست‌های پژوهشی توسط معاونت پژوهش و برنامه‌ریزی و گروه تحقیق و پژوهش اداره کل آموزش و پرورش به صورت ماهیانه، با حضور اعضای شورای تحقیقات آموزش و پرورش،  اعضای هیئت علمی دانشگاه یزد،  دانشگاه فرهنگیان،  دانشگاه علوم پزشکی و جمعی از  همکاران پژوهشگر آموزش و پرورش در پژوهشکده تعلیم و تربیت آموزش و پرورش برگزار می شود.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.