فیلم سینمایی «مرگ استالین» ساخته آرماندو یانوچی با حضور اهالی سینما در حوزه هنری یزد اکران و تحلیل شد .

به گزارش ایسنا-منطقه یزد، نود و یکمین نشست‌ اکران و تحلیل فیلم باشگاه فیلم حوزه هنری یزد به تماشا و تحلیل فیلم سینمایی «مرگ استالین» به کارگردانی آرماندو یانوچی اختصاص داشت .

دکتر محمدحسن نجفی ‌پزشک و فعال فرهنگی، اجتماعی‌، در این نشست که جمعی از هنرمندان و اهالی سینما حضور داشتند به تحلیل و بررسی این اثر که روزهای آخر زندگی استالین دیکتاتور شوروی را دنبال می‌کند و اتفاقات پس از مرگش، آشفتگی رژیم شوروی را به تصویر می‌کشد، پرداخت .

وی بیان کرد: آرماندو یانوچی نویسنده و طنزپرداز انگلیسی که در کارنامه‌اش کمدی استند آپ هم دارد دست به ساخت فیلمی در هجو رهبران شوروی زده و منتقدان او این فیلم را سر آغاز ساختن فیلم‌های بعدی برای دیگر رهبران دنیا می‌دانند .

نجفی ادامه داد: هجو در این فیلم آنقدر هجومی است که بنا بر اخبار، این فیلم نتوانست مجوز پخش در مسکو را به دست آورد و انتقادهای وسیعی را در روسیه برانگیخت. حتی آنها که دل خوشی از استالین ندارند اعتراض‌شان به آدم‌هایی در فیلم است که برای مردم شوروی نماد مبارزه‌اند و عده‌ای هم اعتراض‌شان به بی‌احترامی به سرود ملی و نشان‌های روسیه است .

وی با اشاره به این‌که این فیلم یک هجو خشن از یک دوره زمانی در حکومت شوروی است گفت: هرچند نمی‌توان آن را مستندی تاریخی برای همه اتفاقات این فیلم دانست ولی همه افراد و بسیاری از اتفاقات آن واقعی و بر مبنای گزارش‌های تاریخی است و حتی قصه مرگ استالین هم هرچند اغراق فراوان دارد ولی بر اساس روایت‌هایی است که در گفتارها و کتاب‌های تاریخی می‌توان یافت و شوخی‌هایی که در شب مرگ استالین رخ می‌دهد، حتی شوخی که بریا با انداختن گوجه به جای نارنجک در صندلی خورشچوف انجام می‌دهد قصه ترس حاکم بر اطرافیان استالین که نکند روزی مورد خشم و دستور اعدام توسط او قرار بگیرند هم بی‌ربط نیست و حتی عده‌ای دلیل مرگ استالین را همین ترس و توطئه ناشی از آن می‌دانند! تا داستان اپرای موتزارت که نقل شده چند سال قبل از این به درخواست استالین دوباره اجرا و ضبط شده است .

این فعال فرهنگی با بیان این‌که آدم‌های فیلم همان‌ها هستند که در تاریخ از آنها نام برده شده افزود: هرچند اغراق همراه با هجو آرماندو یانوچی برای نشان دادن شخصیت آنها هدفمند است و کارگردان انگلیسی بنای آن را ندارد که درس تاریخ بدهد، او به شخصیت‌ها می‌پردازد و رفتارهای هیجانی آدم‌ها را به درستی از زبان خودش بیان می‌کند .

وی اضافه کرد: وحشت حاکم بر اطرافیان استالین که دست آویز تاریخ نویسان برای احتمال توطئه علیه خود استالین است هم در این فیلم به تصویر کشیده شده است. اگر شناختی از داستان مرگ استالین و افراد نزدیک او داشته باشید بهتر می‌توانید این هجو تلخ یانوچی را بفهمید.

بریای خونریز دست و پا می‌زند که دوستانش را دور خود جمع کند و دبیر حزب که جانشین استالین است در دستان او و خورشچوف و حتی وزیر خارجه بالا و پائین می‌شود و ثبات ندارد و آنچه در تاریخ آمده هم بر همین تأکید دارد .

نجفی در بخش دیگر سخنان خود خاطرنشان کرد: زیرکی خورشچوف سرانجام بریا را به دام مرگ می‌کشد. اینکه از نظر تاریخی مرگ بریا طبق این داستان باشد جای تامل دارد! قتلی که سرعت اتفاق آن هم ناشی از ترس اطرافیان استالین برای احتمال مداخله افراد زیر دست بریاست .

این فعال اجتماعی افزود: خورشچوف روستا زاده‌ای که به گمان اطرافیانش آنقدر توانمند نیست که بشود از او ترسید و او هم از این باور اطرافیان در نهایت بریا را به دست مرگ می‌سپارد و در آینده‌ای بعد از آن جانشین استالین می‌شود .

وی بیان کرد: بدون شک دوران استالین دوران قدرت بلامنازع روسیه بر بلوک شرق است. همانجا که در مقابل قدرت آمریکا و غرب دوران جنگ سرد را به وجود آورد و نمی‌شود از منظر این فیلم به این جایگاه تاریخی و مردان آن نگاه کرد و کارگردان این فیلم هم داعیه این مطلب را ندارد. این فیلم نگاه هجو آرماندو یانوچی به همه مردان استالین است .

در ابتدای این نشست شرکت کنندگان هم نظرات و دیدگاه‌های خود را درباره فیلم بیان کردند .

نشست‌های‌‌‌ تخصصی و تحلیلی باشگاه فیلم حوزه هنری یزد، عصر سه‌شنبه‌‌ هر هفته با اکران و تحلیل فیلم‌های منتخب سینمای ایران و جهان در این مرکز برگزار می‌شود .

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.