معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان یزد با تاکید بر لزوم پیشگیری از بیماری‌های دامی گفت: به منظور پیشگیری از شیوع بیماری های مشترک و حفظ بهداشت عمومی جامعه، نقل و انتقال دام زنده و فرآورده های خام دامی تنها با اخذ مجوز بهداشتی ممکن است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدرضا متوسل الحسینی اظهار داشت: حمل بهداشتی دام و فرآورده های خام دامی به منظور جلوگیری از پیامدهای ناخواسته ناشی از عدم رعایت اصول بهداشتی - قرنطینه ای دارای اهمیت ویژه و نظارت بهداشتی براین فرایند از جمله وظایف خطیر دامپزشکی است.

وی ادامه داد: حمل غیرمجاز دام و فرآورده های خام دامی سبب شیوع بیماری های مشترک بین انسان و دام و انتقال عوامل بیماری زا مابین مناطق مختلف جغرافیایی و در نتیجه انتشار آلودگی در محیط های پاک است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان یزد اضافه کرد: دامپزشکی نیز با ایجاد سامانه‌های قرنطینه و ارتباط دادن آنها با سامانه‌های نظارتی و صدور مجوز در سایر ارگان‌های مرتبط همچنین در نظر گرفتن پست‌های قرنطینه کشوری در مسیرهای ترانزیت اصلی کشور به ویژه در گمرکات و بنادر، نظارت بهداشتی خود را در مبدا و مقصد و زمان جابجایی در مسیر‌های مبادلاتی بر محموله‌ها اعمال می‌کند.

وی با بیان اینکه به منظور رعایت دقیق ضوابط بهداشتی ـ قرنطینه ای، حمل دام در استان تحت نظارت دائمی قرار دارد عنوان کرد: در صورت مشاهده هر گونه دام و فراورده خام دامی فاقد گواهی بهداشتی حمل، خودرو مذکور متوقف و طبق مقررات به مراجع قضایی معرفی و با متخلفان برخورد خواهد شد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان یزد خاطرنشان کرد: به ‌منظور حفظ کیفیت، جلوگیری از فساد و استحاله فرآورده‌های خام دامی از جمله مواد پروتئینی منجمد و تازه، در فرایند بارگیری و حمل ضمن ساماندهی و شناسنامه دار شدن محصول ضروت دارد تا از ناوگان تخصصی حمل و نقل استفاده شود.

وی عنوان کرد: همچنین از طریق نصب GPS و ترموگراف‌های ثبت کننده دما و الزام رانندگان و شرکت‌های حمل و نقل به اخذ مجوز بهداشتی حمل از سامانه قرنطینه دامپزشکی برای هرمحموله، نظارت‌های بهداشتی در این حوزه نیز صورت می‌گیرد.

متوسل همچنین با تاکید بر سلامت گوشت‌های دارای مهر و برچسب بهداشتی دامپزشکی از شهروندان خواست هنگام تهیه گوشت مصرفی خود، با دقت به این مهم، تضمین کننده سلامت خود و خانواده‌شان باشند.

وی گفت: گوشت دام‌های با منشأ تأمین و کشتار نامعلوم و غیرمجاز، می‌تواند در فصل گرم سال عامل انتقال بیماری‌های کشنده از جمله تب خونریزی دهنده کریمه کنگو باشد و کشتارگاه‌ها با ایجاد شرایط نظارت شرعی و بهداشتی بر ذبح و انجام پیش سرد‌گذاری لاشه‌ها، تضمین کننده سلامت گوشت هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.