در این مطلب آمده است: به همت و پایمردی حاج تقی رسولیان در سال 1349 کتابخانه ‌ای در درون مسجدی که خود در بهترین نقطۀ شهر یزد (کوی حنا) با هزینۀ شخصی و با اسلوب درست و نوین بنیان کرده بود، دایر نمود و با علاقه زیادی که آن مرد به گسترش دانش و فرهنگ داشت، در حدود 1370 جلد کتاب نفیس برای آن وقف نمود و کتابخانه تا آخر سال 1355 بالغ بر 4300 جلد کتاب چاپی و 20 جلد کتاب خطی در اختیار داشت.
اعضای آن در همان سال بالغ بر 150 نفر و اکثرا محصل بودند. آن‌ها پس از صدور کارت عضویت (که شرایط ویژه‌ای داشت) در داخل کتابخانه از ساعت چهار تا هفت عصر در تمام ایام هفته به غیر از جمعه و تعطیل از کتب آن بهره‌مند می‌شدند. ولی هم‌اکنون نه عضو می‌پذیرد، نه ساعت کار درستی دارد.
رسماا ساعت کار آن 4.5 تا 6.5 عصر است. یادآوری این موضوع ضروری است که هزینه کتابخانه با بودجه شخصی بازماندگان مرحوم رسولیان تامین می‌گردد.
نگارنده در سال 1365، پس از ماه‌ها مراجعه یک روز موفق به دیدار مسئول آن آقای سیدمهدی علومی(اوهب) شد (وی از سال 1349 تاسال 1365 سرپرست کتابخانه بود) او از دادن هرگونه اطلاعی در باب کیفیت کار و فعالیت کتابخانه خودداری نمود و مرا به مسئول دفتر، آقای سیدعلی اکبر درخشانی هدایت کرد.
اما ایشان اظهار داشت: من در کتابخانه هیچ گونه مسئولیتی نداشته و همه‌ کاره آن آقای علومی است.
دوباره با آقای علومی تماس گرفته شد. وی پس از این‌ که دید دیگر چاره‌ای ندارد، با تسبیح، استخاره‌ای کرد و به مانند بار پیش گفت: از نام بردن این کتابخانه و گزارش آن صرف نظر کنید و گله‌مند بود از این ‌که شاگردان دبیرستان رسولیان می‌گویند که آقای علومی، دانشمندان را در کتابخانه زندانی کرده و خود زندانبان شده است.
تنها توانستیم بدانیم که تعداد موجود کتاب های اینجا بالغ بر 8 هزار جلد است. همچنین گله‌مند از کمی حقوق و کمبود کارمند بود. در پایان افسوس خورد که این‌جا مراجعه‌کننده ندارد.
آخر با این ساعت کار ناجوری که کتابخانه مذکور دارد، کی می‌شود به آن مراجعه کرد. هر وقت مراجعه‌کننده‌ای می‌آید، کتابخانه تقریبا بسته است. در حالی که به گفتۀ خودش ساعت کار آن 4.5 تا 6.5 عصر است.
حیف است این کتابخانه خوب و با کتاب‌های سودمند و ارزشمند که هم جای خوبی دارد (در مجاورت چندین آموزشگاه است) و هم در مرکز شهر است، به این حال رخوت گذاشته شود.
مسلم است که بازماندگان روانشاد رسولیان با این کار خشنود نباید باشند که کتابخانه‌ای که با کوشش پدرشان به این‌جا رسیده، این‌چنین حال و روزی داشته باشد و صندلی و میزهای آن چندین سانتیمتر خاک به رویش بنشیند.
در پایان به بیان گوشه‌ای از ناخشنودی‌های دانشجویان و دانش‌آموزان ساکن در محله‌های مجاور کتابخانه می‌پردازیم.
آن‌ها می‌گفتند: «کتابخانه صبح‌ها که متاسفانه بسته است، می‌ماند عصرها. آن هم هر وقت مراجعه می‌کنی، بسته است. اگر یک روز مسئول آن مریض شد یا گرفتاری داشت، کتابخانه تعطیل است. تازه روزهایی هم که کتابخانه باز است، یک روز ساعت 4.5 روز دیگر ساعت 5 و یک روز هم ساعت 5.5 باز می‌شود و به همان ترتیب ساعت 6 و ساعت 6.5 بسته می‌شود.
این در حالی است که کتابخانه در بهترین جای شهر و در مرکز آن قرار دارد. در محله‌ای است که بیشترین تعداد دانشجویان و دانش‌آموزان را دارد.
با این همه چند آموزشگاه، دبیرستان و مدرسه راهنمایی و دبستان از جمله رسولیان، مهدیه، صالحی‌زاده و تابان در نزدیکی آن قرار دارد.
آنچه آمد مطلبی بود که در سال 1365 در روزنامه اطلاعات چاپ شد. اکنون که سی دو سال از چاپ این گزارش می گذرد، باید افسوسی برآن افزود و آن اینکه اکنون سال هاست بویژه پس از درگذشت حاج مهدی رسولیان در اردیبهشت 1391، کتابخانه تعطیل است. و بی گمان روح مرحوم محمدتقی رسولیان در رنج و عذاب است که می بیند این سرمایه فرهنگی دچار تعطیلی شده است.
سیدیحیی میرحسینی، خادم پیشین مسجد رسولیان می گوید: زمانی که ما می‌آمدیم، آقای محمدمهدی علومی(اوهب) مدیر کتابخانه بود، از زمانی که آقای مهدی رسولیان مرحوم شد، کسی برای مدیریت کتابخانه زیر بار نرفت تا اینکه حدود هشت ماه بعد آقای فرهادی، بازنشسته آموزش و پرورش آمد و مسئول کتابخانه شد. بعد هم آقای طاهری آمد.
آقای طاهری هم چند سالی بودند، بعد ایشان دوباره به آقای فرهادی واگذار کرد، آقای فرهادی هم دو - سه سال بود و الآن حدود پنج سال است کتابخانه تعطیل شده است.
هفته نامه ملک به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی ملک فاروق ملک در گستره استان یزد منتشر و توزیع می شود.
189 رسانه در استان یزد مجوز دارند که از این تعداد 137 مجوز متعلق به نشریات چاپی، 34 مورد متعلق به رسانه های برخط (خبرگزاری و پایگاه خبری) و ١8 مجوز هم مربوط به رسانه های الکترونیک غیر برخط است.
7532/ 6197
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.