به گزارش ایرنا، به دلیل تعطیلی مدارس، تعدادی از دانش آموزان مدرسه نرفتند و آنهایی که رفته بودند به خانه بازگشتند.
آنچه ما را بر آن داشت تا فرسودگی مدارس را سوژه خبری خود قرار دهیم، اعلام یکی از مسئولان آموزش و پرورش منطقه یک یزد مبنی تعطیلی مدارس به علت احتمال ریزش سقف مدارس در اثر بارندگی ها بود.
وی در پاسخ به این سئوال که میزان و نحوه بارندگی و وضعیت خیابان ها و معابر شهری به گونه ای نبود که منجر به تعطیلی مدارس شود، گفت: دانش آموزان در مدارس ایمن نیستند و به دلیل فرسودگی ساختمان ممکن است هر لحظه سقف فرو ریزد .
فرسودگی مدارس از جمله مشکلاتی است که استان سال ها با آن دست به گریبان است و علی رغم اینکه تاکنون گزارش ها و آمارهایی ارائه شده، هنوز اقدام اساسی برای رفع آن نشده است.
نکته مهم و اساسی اینکه ریزش سقف مدارس به دلیل بارندگی این موضوع را گوشزد می کند که تعدادیاز واحدهای آموزشی از حداقل ایمنی برخوردار نیست و هر لحظه ممکن است این اتفاق بیفتد.
این درحالی است که والدین دانش آموزان در ساعت های مدرسه امیدها و نور چشمی های خود را با خیالی آسوده به مدارس می فرستند و غافل از اینکه هر لحظه ممکن است حادثه ای برای آنها اتفاق بیفتد.
فرسودگی مدارس یزد توجه همه ما را به این نکته جلب می کند که بازسازی و نوسازی و بهسازی آن باید در اولویت و دستور کار مسئولان استان قرار گیرد و به قولی باید گفت که علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد.
گرچه انجمن خیرین مدرسه‌ساز استان سال های گذشته فعالیت چشمگیری برای ساخت و ساز مدارس داشتند و اقداماتی هم از سوی اداره کل نوسازی مدارس برای مقاوم سازی کلاس ها انجام شد، اما لازم است تدابیر و چاره اندیشی اساسی برای رفع این مشکل صورت گیرد .
با توجه به اینکه فرسودگی مدارس دانش آموزان را تهدید می کند تأمین فضای آموزشی مناسب و استاندارد از جمله ضرورت‌های اجرایی استان است و باید بستری فراهم شود تا دانش‌آموزان بتوانند در آرامش کامل و بدون دغدغه به تحصیل بپردازند.
فرسودگی مدارس یزد در حالی است که به طور میانگین در هر 2 ماه پنج مدرسه خیری ساخته می‌شود و استان در ساخت مدارس خیری جزو برترین‌ها و رتبه نخست را در کشور دارد.
به گفته مسئولان و متولیان امور 35 درصد مدارس یزد فرسوده است و 300 مدرسه با سه هزار کلاس درس در استان نیازمند استاندارد سازی و مقاوم سازی است و برای این کار بیش از پنج هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
در حال حاضر 251 هزار دانش‌آموز دختر و پسر در یک هزار و 981واحد آموزشی با 10 هزار و 138 کلاس درس در استان مشغول به تحصیل هستند که 136 هزار نفر آنها مربوط به مقاطع ابتدایی است.
6198/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.