موفقیت در کنکور یک موفقیت خانوادگی است یعنی در کنار تلاش فرزند کنکوری خانواده ، همراهی ، مشارکت و تلاش جمعی همه اعضای خانواده نیز ضرورت دارد تا موفقیت در کنکور رقم بخورد.
اولیاء عزیزی که فرزند کنکوری دارند باید این مهم را بدانند که نتیجه کنکور فرزندشان ، فقط نتیجه او نیست بلکه نتیجه تلاش تمام اعضاء خانواده است چرا که دانش آموزان طی 12 سال تحصیل خود همواره در کنار خانواده خود حضور داشته اند و تحت تاثیر والدین و سایر اطرافیان خود نگرش های سازنده و گاه مخربی در زمینه تحصیل و کسب موفقیت تحصیلی آموخته اند.
اهمیت جایگاه و نقش خانواده در کسب موفقیت تحصیلی فرزندان به قدری مهم است که حرکت فرزندان در مسیر موفقیت بدون همراهی و کمک والدین امری سخت و تا حدی غیر ممکن است .
در ادامه به بخشی از وظایف خانواده در کسب موفقیت در کنکور فرزندان اشاره می شود.

** احساس همدردی و همدلی با دانش آموز
دانش آموزان در سال منتهی به کنکور خود احساسات و عواطف گوناگونی را تجربه می کنند؛ گاهی احساس ناامیدی و کلافگی از درس خواندن و گاهی هم استرس و عصبانیت .
توانایی خانواده در ابراز همدلی با فرزند کنکوری خود و درک احساسات آنها باعث می شود تا احساس بهتری در دانش آموز شکل گرفته و از حمایت خانواده در مواقع بحرانی دلگرم شود .

**ایجاد آرامش در خانواده
محیط آرام و بدور از استرس سکوی خوبی می شود برای اوج گرفتن دانش آموزان.
با کاستن از چالش های موجود و جلوگیری از ایجاد تنش های ناخواسته در خانواده ، به تمرکز داشتن فرزند خود در درس خواندن کمک کنیم و زمینه را برای کسب یک موفقیت بزرگ خانوادگی فراهم سازیم.

**اجتناب از سرزنش
استرس و نگرانی بخشی از احساسات دانش آموز کنکوری را معطوف به خود ساخته ، با سرزنش های بیجا و دامن زدن به چالش های درونی و ایجاد احساس یاس و ناامیدی ، آنها را نسبت به درس خواندن و موفقیت خود دلسرد نکنیم.

**گفتگو با فرزند، بهتر از مقایسه کردن او با دیگران
فرزند شما بیشتر از پولتان به وقتتان نیازمند است؛ اخبار و موضوعات مرتبط با کنکور را مطالعه کنید و در مورد آنها با فرزندتان گفتگو کنید .
فرزند شما ممکن است تحت فشار کنکور دچار برخی مشکلات روحی با تحصیلی شود وجود فضای گفتگو در خانواده باعث می شود تا فرزندان به راحتی با والدین خود درد ودل کنند و مشکلاتشان را بیان کنند و از راهنمایی و چاره اندیشی خانواده برای رفع مشکلات خود بهره گیرند.
شاید یکی از بزرگترین اشتباهات خانواده های کنکوری مقایسه کردن فرزند خود با دیگر دانش آموزان باشد .
هرچند مقایسه کردن با تصور ایجاد انگیزه و تشویق فرزند خود به تلاش بیشتر برای کسب موفقیت توسط برخی والدین انجام می شود اما آن روی دیگر سکه مخرب مقایسه کردن ، کاهش اعتماد به نفس در دانش آموز است که باید خانواده ها از مقایسه کردن های مخرب فرزند خود با دیگر رقبایشان پرهیز کنند.
'محمد جواد عابدی' مشاور تحصیلی
7544/ 6197
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.