در این یادداشت به قلم لیلا غضنفری آمده است: ثبت‌نام در مدارس غیر انتفاعی با قیمت‌های لاکچری را خانواده‌هایی می‌پردازند که حقوق‌های نجومی داشته باشند. به باور بســیاری از خانواده‌ها پایین بــودن کیفیت آموزش، دونوبتی بودن مدارس، تراکم بالای دانش‌آموز در کلاس‌های درس، بی انگیزگــی و کــم‌کاری معلمــان و ضعف مدیریت مدارس دولتی و گنجاندن مطالب درسی بی‌شمار از مهم‌ترین دلایل گرایش خانواده‌ها به مدارس غیردولتی است. اما افزایش شــهریه‌های ثبت‌نــام در مــدارس غیرانتفاعی در چند ســال گذشــته این مراکز آموزشــی را بــه یکی از بنگاه‌های اقتصادی تبدیل کرده است و رفتن به مدارس غیرانتفاعــی مانند دانشجوی دانشگاه آزاد بودن محسوب می‌شود.
براســاس صحبت‌های معاون وزیــر آموزش‌وپرورش و رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی‌ آموزش‌وپرورش ناظران را در برخی مدارس غیردولتی مشخص و مستقر کردیم تا شهریه‌های اضافی اخذ شده را برگردانند.
براساس صحبت‌های این مسئول کشوری شهریه دانش‌آموزان ابتدایی در تهران؛ حداقل 2 میلیون و 652 و حداکثر 7 میلیون و 100 هزار تومان خواهد بود و این رقم در شهرستان‌ها نیز براساس افزایش 5/ 13 درصدی محاسبه می‌شود.
ملاک تعیین شــهریه مــدارس غیردولتی براســاس هفت ویژگی است، ایــن ویژگی‌ها شــامل دوره تحصیلی، سطح آموزش‌وپرورش، فعالیت‌های فوق برنامه، فضا، تجهیزات مدرســه، تخصص، تجربیات معلمان و شرایط منطقه تعیین شده است.
هرســال بعد از پایان امتحانات دانش‌آموزان، شهریه مدارس غیرانتفاعی اعلام می‌شود، امسال هم مطابق هر سال خبر از افزایش شهریه مدارس شد تا مدیران مدارس بر اساس الگوی تعیین شده شهریه مشخص را دریافت کنند اما امسال باز هم مانند سال‌های قبل شاهد دریافت‌ هزینه‌های بیشتر از آن چیزی که تصور می‌شد در قبال ثبت نام دانش‌آموزان دریافت شد اما به‌رغم این افزایش قیمت تغییر محسوسی در ویژگی‌هایی مانند فضای فیزیکی مناســب و کیفیت آموزشــی مشاهده نمی‌شــود و تحصیلات پولی و صرف هزینه‌های ســنگین، این مراکز را مانند تحصیل در برخی دانشــگاه‌ها کرده است.
سودای شهریه‌های بالا باعث شده که خیلی از مراکز آموزشی غیرانتفاعی از ویژگی‌های کیفیت بخشی فاصله داشته باشند درحالی کــه ترغیب خانواده به ثبت نــام دانش‌آموزان در این مدارس تضمین آینده بهتر و کسب رتبه‌های خوب در کنکور اســت. پس می‌طلبد علاوه بر نظارت بر قیمت‌ها بر فضاهای فیزیکی مدارس و کیفیت موارد آموزشــی نظارت دوچندان شود تا این مدارس تنها یک بنگاه اقتصادی نباشند.
7375/ 2027
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.