مدیر مرکز تحقیقاتی درمانی دیابت یزد با بیان اینکه هر ساعت در یزد یک نفر به بیماری دیابت دچار می‌شود گفت: 600 هزار نفر در یزد مبتلا و در معرض خطر دیابت هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید محمدرضا آقایی در دیدار نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه یزد با مسئولان دیابت استان یزد با اشاره به اینکه راه‌اندازی مرکز دیابت یکی از دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی است، اظهار داشت: طبق آماری که در دنیا ارائه شده، هر 8 ثانیه یک نفر جان خود را بر اثر مبتلا به بیماری دیابت از دست می‌دهد.

مدیر مرکز تحقیقاتی درمانی دیابت یزد با اشاره به اینکه متاسفانه نیمی از مردم استان یزد درگیر بیماری دیابت هستند، گفت: در استان یزد 100 هزار نفر بیمار دیابتی و 100 هزار نفر قندشان در معرض خطر است که اگر بدون پیشگیری به مسیر خود ادامه دهند، در 10 یا 15 سال آینده، آنها نیز به آمار دیابتی‌های استان اضافه می‌شوند و زمانی که خانواده‌های آنها را نیز به آمار اضافه کنیم می‌بینیم که 600 هزار نفر در یزد در معرض خطر دیابت و یا دارای بیماری دیابت هستند.

کارشناس مسائل آموزش سلامت در استان یزد با بیان اینکه هر 30 ثانیه در جهان، یک نفر عضوی از بدن خود را به خاطر دیابت از دست می‌دهد، اضافه کرد: در استان یزد 15 درصد از افراد دیابتی دچار زخم پا و 15 درصد هم قطع عضو داشته‌اند.

وی با اشاره به اینکه هر ساعت در یزد یک نفر به بیماری دیابت دچار می‌شود که هر روز بین 25 تا 27 نفر به آمار دیابتی‌های استان اضافه می‌شوند، تصریح کرد: 50 درصد مرگ و میر در استان یزد به خاطر دیابت و یا قلب و عروق است.

آقایی خاطرنشان کرد: با توجه به همین مسائلی که در یزد وجود دارد، سال 1376 مرکز تحقیقاتی درمانی دیابت استان راه‌اندازی شد و چهار وظیفه عمده پژوهش، آموزش، پیشگیری و درمان را در این مرکز انجام می‌دهیم.

مدیر مرکز تحقیقاتی درمانی دیابت یزد با بیان اینکه ما در استان یزد مجله انگلیسی زبان برای کارهای پژوهشی داریم که به‌صورت مرتب در هر حال چاپ است، گفت: طرح‌های بزرگ پژوهشی در دستور کار خود قرار دادیم و هم وارد مدارس شدیم تا بتوانیم اطلاعات علمی و پژوهشی به دست آوریم.

کارشناس مسائل آموزش سلامت در استان یزد افزود: سال 96 به 100 مدرسه آموزش و پرورش رفتیم که در این مدارس 47 درصد دختران دبستانی یا چاق بودند و یا اضافه وزن داشتند.

آیت‌الله محمدرضا ناصری هم در این دیدار با اشاره به اینکه در یزد باید ریشه‌یابی شود که چرا به این میزان آمار دیابتی‌های استان بالا رفته، اظهار داشت: علت به وجود آمدن این مسئله را باید مورد بررسی قرار داد تا این آمار کاهش یابد.

نماینده ولی فقیه در استان یزد خاطرنشان کرد: ما باید یک برنامه‌ریزی کامل از اول دبستان تا دبیرستان و بعد از آن داشته باشیم تا فرد اطلاع داشته باشد که چه کاری انجام دهد که به بیماری‌های گوناگون مبتلا نشود و این مسئله سبب آگاهی جامعه و کاهش بیماری در افراد و سطح جامعه می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.