سیدحسین سالاری که 30 ماه در اردوگاه 11 تکریت عراق اسیر بود، روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شرایط اسارت به گونه ای بود که با حداقل لوازم و وسایل موجود حداکثر استفاده را می‌ بردیم و هر کس هر هنر و مهارتی داشت به دور از چشم دشمن به دیگران می‌آموخت.
وی اظهار داشت: مهم‌ترین عامل ثبت و انتشار خاطراتم، توصیه ‌های رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم تدوین، ثبت و انتشار خاطرات رزمندگان و آزادگان دفاع مقدس بود.
وی با بیان اینکه کتاب سالار تکریت به همت حوزه هنری یزد و توسط انتشارات سوره مهر منتشر شد، افزود: تبیین و ضبط خاطرات از سال 1393 آغاز شد و مصطفی زمانی‌فر ‌‌نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس‌، گردآوری و تدوین آن را در مدت 3.5 سال انجام داد.
راوی کتاب «سالار تکریت» دیگر عامل موثر در ثبت خاطراتش را توصیه دوستان، همکاران و پزشکان معالج خود عنوان کرد و یادآور شد: آنها با توجه به شناختی که از وضعیت جسمانی من داشتند توصیه می‌ کردند که این خاطرات را ثبت و ضبط کنم.
سالاری با بیان اینکه ضبط و ثبت خاطرات حدود 27 جلسه 3-2 ساعته طول کشید، اظهار داشت: این کتاب شامل پنج بخش «ته تغاری»، «بازی سرنوشت»، «حدیث رنج و گمنامی»، «سالار تکریت»، «پایان شب سیه» و همچنین تصاویر و اسناد است.
وی افزود: برای تکمیل مباحث کتاب از خانواده، دوستان، همر‌زمان و هم‌ اردوگاهی‌های دوران اسارات نیز مطالب و خاطراتی آورده و سعی شد پس از گذشت حدود 30 سال از آن ماجرا همه اتفاقات، متقن و مستند باشد.
وی، یکی از نکات متمایزکننده این اثر (کتاب یالار تکریت) را بیان خاطرات از زبان یک سرباز ارتش عنوان کرد و ادامه داد: یکی از عوامل تدوین و نگارش کتاب، تبیین نقش پر رنگ ارتش و ایثار و رشادت‌های رزمندگان ارتشی در دوران دفاع مقدس بود.
این جانباز 55 درصد در توصیه‌ای به سایر همرزمان و آزادگان سرافراز میهن گفت: با توجه به تهاجم فرهنگی و توطئه دشمنان، امروزه درباره شرایط کشورمان در جنگ نابرابر کمتر سخن گفته می شود و حتی فرزندان آزادگان نیز از خاطرات ‌پدر خود خبر ندارند.
سالاری افزود: از این رو باید این خاطرات که رهبر معظم انقلاب آن را «گنجینه‌های بی بدیل و سرمایه ملت ایران خواندند»، به طور دقیق و درست ثبت و ضبط و به نسل امروز و فردای انقلاب منتقل شود.
وی تصریح کرد: باید این واقعیت به وضوح و روشنی تبیین شود که رزمندگان کشورمان در آن جنگ نابرابر، با دست خالی و فشار و تحریم‌ها با حداقل امکانات نه تنها با ارتش بعث عراق که با دنیا جنگیدند و پیروز شدند.
این یادگار هشت سال دفاع مقدس اظهار داشت: در حالی که هنوز ما زنده هستیم وقتی این اتفاقات و رنج‌هایی که کشیده‌ایم را تعریف می‌‌کنیم برخی ها قبول نمی‌کنند، آن‌گاه که نباشیم چطور می‌خواهند قبول کنند؟!
راوی کتاب «سالار تکریت» می گوید: این خاطرات سند مظلومیت ملت ایران است که باید بماند و وقتی تعداد زیادی از رزمندگان و آزادگان آن را مکتوب و ثبت کنند، مستند و موثق و ماندگار خواهد شد.
سالاری که در آخرین روز سال 1366 در جبهه غرب از ناحیه پای راست مورد اصابت تیر دشمن قرار گرفت و پس از چهار روز در حالی که رمقی در بدن نداشت به اسارت دشمن بعثی درآمد، افزود: تکریت 11، اردوگاهی خاص و مخوف بود و اسیران مفقود بسیجی و ارتشی که هیچ نام و نشانی از آنها نبود نگهداری می‌شدند.
وی ادامه داد: شرایط حاکم بر این اردوگاه نیز فضای خفقان استخبارات صدام بود و حتی عراقی‌ها هم خبر نداشتند که تعداد زیادی از اسرای ایرانی در این منطقه حضور دارند.
وی با تاکید بر لزوم تجلیل از همسران آزادگان تصریح کرد: امروز پس از حدود 30 سال از ورود آزادگان به میهن، باید به وضعیت درمانی آنها بیشتر رسیدگی شود تا به لحاظ پزشکی و درمانی دغدغه نداشته باشند.
سالاری متولد 1346در یزد، کارشناس رشته حسابداری و کارمند اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان یزد است.
یازدهمین محفل خاطره پایداری با عنوان (خاطرات اسارت) همراه با رونمایی کتاب «سالار تکریت» با حضور جانباز آزاده سرهنگ مجتبی جعفری و جمعی از یادگاران دفاع مقدس، فردا (پنجشنبه) در نارنجستان هنر حوزه هنری یزد برگزار می‌شود.
7532/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.